تزریق فیلر یا ژل، انقلابی در علم پزشکی و زیبایی به پا کرده است که به موجب آن می توان بسیاری از نواقص صورت را اصلاح کرد و به زیبایی چهره افزود. تزریق ژل همچنین برای کلاژن سازی، از بین بردن چین و چروک ها، لیفت صورت و جوان سازی پوست نیز بسیار تاثیر گذار است. اما گاهی اوقات بعد از تزریق مشکلاتی پیش می آید و در مواردی باعث گلوله شدن ژل زیر پوست خواهد شد. این مساله یکی از مهم ترین عوارض بعد از تزریق ژل می باشد.

گلوله شدن ژل

دلایل گلوله شدن ژل

دلایل مختلفی برای ایجاد این مشکل وجود دارد که به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

انجام ندادن نکات مراقبتی لازم

از مهم ترین دلایل ایجاد گلوله عدم رعایت نکات مراقبتی می باشد. فردی که تزریق را انجام داده است موظف است تمام توصیه های پزشک را مو به مو انجام دهد، در غیر این صورت ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود.

استفاده از ژل های غیر استاندارد و نامرغوب

برند های متنوع و متعددی در بازار وجود دارند که دارای استاندارد و ویژگی های خاص می باشند. نکته حائذ اهمیت این می باشد که ژل مورد استفاده حتماً باید دارای تاییدیه وزارت بهداشت باشد و از استاندارد های لازم برخوردار باشد، همچنین تاریخ انقضا ژل نباید گذشته باشد.

انجام تزریق توسط افراد غیر متخصص

تبحر و تجربه پزشک در تزریق ژل بسیار مهم است. به همین دلیل حتماً برای انجام امور زیبایی باید با تحقیق و آگاهی مناسب ترین پزشک متخصص را در مراکز معتبر انتخاب کنید. اگر پزشک از مهارت لازم برخوردار نباشد به دلیل تزریق نادرست ممکن است باعث گلوله شدن ژل زیر پوست و همچنین ایجاد مشکلات دیگرشود.

دستکاری و فشار ناحیه تزریق شده

بعد از تزریق به هیچ عنوان نباید محل تزریق را فشار دهید، هرگونه فشار یا ضربه ای به محل تزریق موجب گلوله شدن ژل و همچنین تغییر شکل و خارج شدن از فرم استاندارد می گردد.

درمان گلوله شدن ژل

مهم ترین اقداماتی که باید انجام شود عبارتند از:

به محل آسیب دیده و گلوله شده دست نزنید و آن را لمس نکیند.

حتماً به یک متخصص حاذق و با تجربه مراجعه کنید.

بعد از مراجعه به پزشک و پاسخ دادن به پرسش های او، پزشک می تواند با ماساژ های لازم گلوله را از بین ببرد.

گاهی اوقات با ماساژ گلوله از بین نمی رود و به ناچار پزشک برای فرد تزریق آنزیم را برای از بین بردن ژل های گلوله شده تجویز خواهد کرد. (تنها در مورد ژل های هیالورونیک اسید می توان از تزریق آنزیم استفاده کرد)

استفاده از داروهای استروئیدی

اگر هیچ روشی به درمان پاسخ ندهد به ناچار پزشک مجبور به تخلیه ژل می شود.

پیشگیری از گلوله شدن ژل

روش های زیر می تواند از گلوله شدن ژل زیر پوست جلوگیری کند:

بعد از تزریق از پدهای یخی استفاده کنید تا تورم اولیه از بین برود.

ناحیه تزریق َشده را ماساژ ندهید و دستکاری نکیند.

تا چند ساعت از خوردن غذاهای سفت و نوشیدنی های گرم خودداری کنید.

روی ناحیه تزریق شده نخوابید.

آب فراوان بنوشید.

داروها و توصیه ها پزشک را بدون کم و کاست انجام دهید.

زیر نور خورشید به مدت طولانی قرار نگیرید.

از ژل های مناسب و استاندارد استفاده کنید.

تا چند روز از مشروبات الکلی استفاده نکیند و سیگار نکشید.

در تزریق فیلر یا ژل یکی از نکات مهم این است که ژل مناسب با توجه به ناحیه تزریق شود. به عنوان مثال برای لب و زیر چشم از فیلرهایی با غلظت کمتر استفاده می شود زیرا این نواحی از حساسیت بالاتری برخوردار می باشند، اما به علت جذب سریع و مدت زمان کوتاه ماندگاری ممکن است برخی پزشکان از ژل های غلیظ تر در این نواحی استفاده کنند، اما این کار بسیار اشتباه است و ممکن است موجب گلوله شدن ژل زیر پوست گردد. گاهی نیز تزریق بیش از حد ژل می تواند موجب بروز این مشکل شود. به هر جهت اگر بعد از تزریق ژل مشکل گلوله شدن ژل یا هر نوع مشکل غیر عادی برای شما پیش آمد هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیری شوید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشک متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدامات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.