ریزش مو یکی از مشکلات شایع در بین افراد می باشد که در موارد شدید می تواند روی زیبایی فرد تاثیر بگذارد و باعث از بین رفتن اعتماد به نفس وی گردد. ریزش مو  می تواند دلایل مختلفی چون ژنتیک ،بیماری، استرس، افزایش سن و رژیم های غلط غذایی داشته باشد و هر کدام از این موارد با توجه به دلایل بیماری باید تحت درمان قرار گیرند. درمان های زیادی برای این مشکل وجود دارد اما اولین گام برای بهود آن  بعد از تشخیص، درمان دارویی است. زیرا اگر این مشکل به طور کلی و ریشه ای حل نگردد درمان های موضعی و حتی جراحی ممکن است نتیجه بخش نباشد.

درمان های دارویی ریزش مو

بعد از مشخص شدن علت ریزش مو و با تشخیص پزشک متخصص، داروهای مختلفی برای ریزش مو می تواند تجویز شود که با توجه به سن و شرایط بیمار و علت ریزش مو متفاوت می باشد.

انواع درمان های دارویی ریزش مو

ویتامین ها

ویتامین ها و مکمل ها تاثیر قابل توجهی در درمان ریزش مو دارند ویتامین هایی که روی سلامت مو موثر و ضروری هستند عبارتند از:

ویتامین A: موجب رطوبت رسانی به پوست سر و سلامت موها می شود و در مواد غذایی مانند: اسفناج – سیب زمینی – کلم – تخم مرغ – هویج و ماست به وفور موجود یافت می شود.

ویتامین B: ویتامین های گروه B بیشترین تاثیر روی  سلامت مو می گذارند، در گوشت قرمز – تخم مرغ – جگر – ماهی – پنیر و شیر وجود دارد.

ویتامین E: باعث خون رسانی به فولیکول مو می شود و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالا است که موجب می شود رادیکال های آزاد از بین برود و پوست و موی سالم تری داشته باشیم، در آووکادو – میوه و سبزیجات ویتامین E فراوانی موجود است.

بیوتین: جز خانواده ویتامین B محسوب می شود و تاثیر بسزایی در سلامت پوست و مو دارد. در غلات – مغزها – زرده تخم مرغ – موز – گوشت – قارچ و …. و جود دارد.

زینک : زینک یا روی برای رشد و ترمیم مو ضروری می باشد و اغلب افرادی که کمبود زینک دارند به ریزش مو دچار می شوند، منبع اصلی آن گوشت و اسفناج می باشد.

آهن: کاهش هموگلوبین و اکسیژن خون که به علت کمبود آهن رخ می دهد موجب به خطر افتادن سلامت بدن و مو می شود، اسفناج ، گوشت و تخم مرغ از منابع اصلی آهن به شمار می آیند.

ماینوکسیدیل

یکی از داروهای تاثیر گذاری که برای درمان و رشد مجدد ریزش مو تجویز می شود ماینوکسیدیل است که جز اصلی ترین داروها در درمان دارویی ریزش مو می باشد. هم برای زنان و هم برای مردان تجویز می شود، این دارو به صورت موضعی و معمولاً 5% است. برای کسانی که مشکل ریزش موی ارثی ( آندروژنیک ) دارند باید مرتب استفاده شود و در صورت قطع دارو دوباره ریزش شروع می شود.

اسپیرونولاکتون

 از دسته داروهای آنتاگونیست گیرنده آلدوسترون و دیورتیکهای  نگهدارنده پتاسیم قرار دارد. این دارو برای خانم هایی که تخمدان پلی کستیک دارند و کسانی که هورمون آندرژن ترشخ می کنند تجویز می شود عملکرد دارو به این شکل است، تولید آندروژن را کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

داروهای ضد آندروژن

یکی از مهمترین داروها  ریزش مو به خصوص در ریزش موی ارثی داروی ضد آندروژن می باشد. آندروژن جز هورمون های جنسی است که هم در زنان و هم در مردان تولید می شود ولی در مردان ترشح این هورمون سطح بالاتری دارد و یکی از مهمترین عوامل در ریزش مو و طاسی در مردان است. این دارو نوعی مهارکننده گیرنده آندروژن می باشد و باعث کند شدن و درمان ریزش مو می گردد.

داروی ضد عفونت قارچی

بعضی اوقات عفونت های قارچی دلیل ریزش مو می باشند. که باید از داروهای ضد قارچ به مدت 6 تا 12 هفته استفاده گردد. این داروها به دو دسته موضعی و خوراکی تقسیم می شوند، موضعی مانند: شامپوهای کتوکونازول و سولفید سلنیوم و خوراکی مانند: ایتراکونازول (اسپروانوکس) و تربینافین می باشد.

داروی کنترل یائسگی

در برخی افراد بعد از یائسگی به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونی دچار ریزش مو می شوند، در این دوره آندروژن افزایش و استروژن کاهش می یابد و درمان آن هورمون تراپی است که با مصرف داروهای هورمونی  آن را کنترل و مانع ریزش مو می شوند.

فیناستراید (پروپشیا)

این دارو برای بیماری طاسی با الگوی مردانه مورد استفاده قرار می گیرد که معمولاً در مردان رخ می دهد البته در بعضی از موارد برای خانم ها نیز تجویز می گردد، البته خانم ها از مدتی قبل از بارداری باید دارو را قطع کنند. این دارو با مهار آنزیم 5 – آلفا در فولیکول مو، هورمون تستوسترون را به هورمون دیهیدروتستوسترون تبدیل می کند. هورمنون دیهیدروتستوسترون موجب کوچکتر شدن فولیکول مو و بقای بیشتر آن می شود. معمولاً بعد از گذشت 3 تا 6  ماه نتایج آن قابل مشاهده است، اما اگر دارو قطع شود بعد از شش ماه روند طاسی  از نو آغاز می شود.

آنترالین

 این دارو برای درمان ریزش مو ناشی از بیماری پسوریازیس می باشد و باید مدت زمان طولانی استفاده شود این دارو موجب کاهش رشد سلول های پوست می گردد.

کتوکونازول

 این  نوع داروی موضعی است که برای افرادی که ریزش موی آنها به دلیل التهاب و عفونت قارچی می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

باید در نظر داشته باشید تمام داروهای ذکر شده باید حتما باید بعد از انجام آزمایشات لازم توسط پزشک متخصص و تشخیص او تجویز گردد و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. کلینیک آوان با در اختیار داشتن بهترین پزشکان و متخصصان پوست مو آماده خدمت رسانی در زمینه ی زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

اگر دچار بیماری خاصی هستید یا از داروهای خاصی استفاده می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

بهترین مزوژل های جوانساز

سطح کلاژن و الاستین در پوست بعد از سن 30 سالگی کاهش می یابد و [...]

مزوژل سوپر هیدرو جالپرو

مزوژل سوپر هیدرو جالپرو ساخت کشور ایتالیا است و در زمینه جوانسازی یک نوآوری محسوب [...]

تفاوت ژل و مزوژل

جوانسازی و رفع مشکلات پوستی روش های گوناگونی دارد، از تزریقات گرفته تا استفاده از [...]

فیس لیفت صورت

یکی از دغدغه هایی که امروزه افراد با آن روبرو هستند مشکلات پوستی و علائم [...]

سابسیژن جای جوش

درمان جای جوش یکی از مشکلاتی است که افراد بعد از بهبود جوش با آن [...]

بوتاکس شقیقه

بوتولینوم نوعی پروتئین سمی است که از نوعی باکتری تولید می شود و در دوزهای [...]

پروفایلو چیست؟

یکی از روش های نوین در زمینه جوانسازی پوست که در سال های اخیر بسیار [...]

پی آرپی زیر چشم

چشم ها یکی از برجسته ترین عناصر زیبایی به شمار می آیند و هنگامی که [...]