خال یک ضایع پوستی است که از سلول  رنگ دانه ای به نام ملانوییت ساخته می شود، در اصطلاح پزشکی به آن نووس می گویند یک سری از سلول های رنگ دانه دار که به شکل نقاط تیره روی پوست ظاهر می شوند که دارای اندازه های متفاوتی هستند و می توانند در هر قسمت از بدن به وجود بیایند. عموماً خال ها بی خطر بوده و تنها در مواردی نادر سرطانی هستند  و باید بررسی و جراحی شوند. گرچه اکثر خال ها بی ضرر هستند اما ممکن است زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند و باعث عدم اعتماد به نفس او شوند. برداشت خال بستگی به نوع آن متفاوت است خال ها به دلایل متفاوت و در سنین مختلف به وجود می آیند و دارای دسته بندی گوناگونی هستند.

انواع خال

• خال های مادرزادی : از نظر پزشکی هنوز دلیل خاص و اثبات شده ای برای بروز این خال ها پیدا نشده است و این خال ها ممکن است از زمان تولد همراه نوزاد باشد یا چند سال اول زندگی روی بدن او ایجاد گردد.

• خال های اکستابی: دلیل پیدایش این نوع خال ها متعدد است ممکن است بر اثر تابش آفتاب، بارداری، بلوغ و …. ایجاد گردد. این نوع خال ها معمولاً قبل از 30 سالگی و بیشتر در دوران نوجوانی شکل می گیرد.

روش های برداشت خال

با توجه به محل خال و نوع آن از روش های مختلفی می توان برای برداشت خال استفاه کرد و همین طور باید سن فرد، اندازه و عمق خال، رنگ خال و حتی محل قرار گرفتن  خال را بررسی کرد. انواع روش های برداشت خال عبارتند از:

  • جراحی خال: با بی حسی موضعی و با استفاده از چاقو و قیچی جراحی عمل برداشت خال را انجام می دهند که به سه روش انجام می شود: روش بیوپسی پانچ، خارج سازی تراشه ای و جراحی برشی
  1. بیوپسی پانچ : قطعه ای مکعبی شکل از پوست را با استفاده از دستگاه مخصوص پانچ می کنند. این روش برای خال های کوچک پوستی گزینه مناسبی است.
  1. خارج سازی تراشه ای: در این روش بعد از بیحسی  موضعی، پزشک با چاقوی کوچک جراحی سطح خال را برش می زند و با پوست اطراف آن هم سطح می کند.
  1. جراحی برشی: در این روش بعد از برش زدن خال را کامل برداشته و بعد از آن بخیه می زنند.
  • کوتر: این روش بسیار قدیمی و منسوخ شده است که خال را به روش کوتریزاسیون یا حرارتی از بین می بردند. به دلیل آسیب بافتی و ایجاد جای اسکار امروزه از این روش استفاده نمی شود.
  • کرایو: در این روش با استفاده از گاز اسید نیتروژن به وسیله دستگاه مخصوص به سطح پوست زده می شود و از این طریق با خون رسانی به سلول هایی که خال را تشکیل داده اند با سرمای شدید جلوگیری می شود و با فریز کردن مرگ سلولی شکل می گیرد و خال از بین می رود.
  • رادیو فرکانسی: یکی از بهترین روش های برداشت خال می باشد که معمولاً هیچ گونه عوارضی را در پی ندارد در این روش با استفاده از امواج مایکروویو روی سطح پوست خال برداشت می شود و جای آن به سرعت ترمیم می شود. این روش برای خال های اطراف چشم و پلک بیسیار مناسب می باشد.
  • لیزر: یکی از رایج ترین و بهترین روش های برداشت خال لیزر می باشد. در این روش به طور دقیق عمق آسیب بافتی مشخص می شود و بیشتر برای خال های مسطح پوستی و ریشه دار (جانکشنال) استفاده می شود. برداشت خال با لیزر به دو روش انجام می گردد: لیزر CO2 و لیزر روی
  1. لیزر Co2: لیزر CO2 دقیقاً مانند جراحی عمل کرده و خال را از ریشه برمی دارد و معمولاً هیچ جایی از خود به جا نمی گذارد.
  1. لیزر روی ( ان دی یاگ) : لیزر روی یا ان دی یاگ باید چند بار انجام شود تا به مرور سلول رنگدانه ها از بین برود و در طول دوره درمان باید از نور خورشید پرهیز کنند. فاصله بین جلسات درمانی بین 1 تا 2 ماه است.

مراقبت های قبل از برداشت خال

بهتر است اگر به طور غیرعادی روی پوستتان خال ایجاد می شود قبل از برداشت آن آزمایش دهید و همین طور در مورد خال های بزرگ که معمولاً دارای ریشه هستند  بهتر است که با مشورت پزشک  قبل از برداشت خال عکس گرفته شود.

مراقبت های بعد از برداشت خال

  • تا 24 ساعت آب به ناحیه برداشت خال نخورد.
  • از کر م های ترمیم کننده تجویز شده توسط پزشک به موقع استفاده شود.
  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید.
  • قبل از خروج از منزل حتما از ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.

امروزه روش های زیادی برای برداشت خال وجود دارد که می توانید به راحتی و بدون دوران نقاهت آنها را برداشته و به زیبایی خود بیفزایید، این روش ها معمولاًعوارضی ندارند و  اسکار و زخمی که باقی می ماند بعد از مدتی از بین می رود. در کلینیک آوان زیر نظر پزشکان مجرب و دستگاه های روز دنیا می توانید کارهای زیبایی و درمانی خود را با اطمینان خاطر انجام دهید. برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها لطفا با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

مجهزترین کلینیک زیبایی

انتخاب بهترین و مجهزترین کلینیک زیبایی برای انجام روش های جراحی و غیر جراحی می [...]

بهترین مزوژل های جوانساز

سطح کلاژن و الاستین در پوست بعد از سن 30 سالگی کاهش می یابد و [...]

مزوژل سوپر هیدرو جالپرو

مزوژل سوپر هیدرو جالپرو ساخت کشور ایتالیا است و در زمینه جوانسازی یک نوآوری محسوب [...]

تفاوت ژل و مزوژل

جوانسازی و رفع مشکلات پوستی روش های گوناگونی دارد، از تزریقات گرفته تا استفاده از [...]

فیس لیفت صورت

یکی از دغدغه هایی که امروزه افراد با آن روبرو هستند مشکلات پوستی و علائم [...]

سابسیژن جای جوش

درمان جای جوش یکی از مشکلاتی است که افراد بعد از بهبود جوش با آن [...]

بوتاکس شقیقه

بوتولینوم نوعی پروتئین سمی است که از نوعی باکتری تولید می شود و در دوزهای [...]

پروفایلو چیست؟

یکی از روش های نوین در زمینه جوانسازی پوست که در سال های اخیر بسیار [...]