داشتن ریش و سبیل پرپشت مخصوصا در چند سال اخیر برای جوانان مساله ای  بسیار مهم و حائذ اهمیت شده است. معمولاً در سن 18 سالگی ریش و سبیل باید تقریباً پرپشت شده است اما در برخی افراد این اتفاق نمی افتد و حتی ممکن است تا اواخر دهه دوم زندگی ریش و سبیل کامل نداشته باشند. این مساله به دو عامل : ژنتیک و هورمون مربوط می شود. البته سبک زندگی و بهداشت نیز بی تاثیر نیست.

پرپشتی ریش و سبیل

 

پرپشتی ریش و سبیل

موهای صورت نیز مثل موهای سر به شکل مرحله ای رشد می کنند یعنی رشد یک ریش کامل ممکن است بین 2 تا 4 ماه به طول بیانجامد. موهای صورت بین 0.3 تا 0.5 میل متر در یک شبانه روز می توانند رشد کنند.  یعنی رشد از یک سوم تا نیم اینچ در طول ماه اتفاق می افتد.

عوامل موثر در پرپشتی ریش و سبیل

افراد زیادی به اشتباه فکر می کنند که شیو کردن و تراشیدن موهای صورت باعث پرپشت شدن آن می شود اما در حقیقت هیچ تاثیری روی این موضوع ندارد.عوامل تاثیر گذار  روی پرپشتی ریش و سبیل عبارتند از

سن

رشد ریش و سبیل به طور معمول از 18 سالگی شروع و ممکن است حتی تا 30 سالگی ادامه داشته باشد.

نژاد

به عنوان مثال مردان آسیای شرقی ریش های کم پشت و نازکی نسبت به مردان نژاد مدیترانه ای دارند.

هورمون

کمبود میزان تستوسترون می تواند روی ریش و سبیل تاثیر بگذارد و آن را کم پشت کند.

ژنتیک

در درجه اول ارث می تواند میزان پرپشت یا کم پشت بودن ریش و سبیل شما را تعیین کند. یعنی اگر اقوام و خانواده شما دارای ریش و سبیل پرپشتی هستند امکان اینکه شما این ویژگی را از آن ها به ارث ببرید بسیار بالا است.

تاثیر هورمون روی پرپشتی ریش و سبیل

گروهی از هورمون ها به نام آندروژن ویژگی های مردانه را مانند صدا و رشد موهای صورت تحت تاثیر خود قرار می دهند. در بدن آنزیمی به نام آلفا – 5 ردوکتاز وظیفه تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را بر عهده دارد. هنگامی که DHT به گیرنده های فولیکول (ریشه مو ) متصل می شود. تحریک رشد موهای صورت انجام می شود. اما قدرت تاثیر آن به وسیله حساسیت فولیکول مو به DHT تعیین می گردد که این حساسیت نیز تا حدود زیادی به ژنتیک شما بستگی دارد.

راه کار های پرپشتی ریش و سبیل

رژیم غذایی

رژیم غذایی شامل میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین و دوری از غذای های فرآوری شده و مواد قندی و همین طور داشتن وزن متعادل باعث عملکرد طبیعی تستوسترون می شود. مواد غذایی زیر می تواند کمک کننده باشد:

پروتئین بدون چربی ( ماهی آزاد و مرغ).

 

روی (آجیل و نخود).

 

آهن (جگر).

 

کربوهیدارت سالم (غلات کامل ).

 

چربی های سالم (آووکادو).

 

ویتامین های گروه B،D،E،C،A (میوه و سبزیجات ).

مدیریت کردن استرس

کم خوابی واسترس یکی از عوامل عدم پرپشتی ریش و سبیل است بهتر است 8 ساعت خواب کافی را در شبانه روز داشته باشید و مدیتیشن به ویژه یوگا می تواند استرس را از بین ببرد.

ورزش

ورزش کردن با افزایش جریان خون باعث بهبود عملکرد فولیکول ها شده همچنین انجام تمرینات قدرتی باعث افزایش موقتی تستوسترون می گردد.

رعایت بهداشت و رطوبت رسانی

پاکیزگی ریش و لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست موجب باز شدن منافذ پوست می شود که می تواند به فولیکلول مو کمک کند. مرطوب کننده ها نیز می تواند ریش را نرم و مرتب نگه دارد و پرپشت تر نشان داده شود.

ماینوکسیدیل

دکتر زهرا میراشه میفرمایند ماینوکسیدیل بیشتر روی موهای سر تاثیر گذار است اما ممکن است تا حدودی روی پرپشتی ریش و سبیل نیز اثر گذار باشد.

برای پرپشتی ریش و سبیل درست است که عواملی مانند رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش و مکمل ها تاثیر گذار است اما بهتر است برای حل این مشکل به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در کنار درمان های دارویی و تغذیه با کمک روش های کلینیکی مانند پی آر پی، مزوتراپی و … به شما کمک کند تا سریعتر به نتیجه مطلوب برسید.

 

کلینیک زیبایی آوان با دپارتمان تخصصی مو و استفاده از بهترین مواد مصرفی دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.