عفونت های پوستی بر اثر عوامل عفونی ایجاد می شوند. عواملی از قبیل : ویروس ها، قارچ ها، انگل ها و باکتری ها باعث به وجود آمدن آن هستند که به علل و درمان آن می پردازیم.

عفونت های پوستی

 

عفونت های پوستی

بزرگ ترین اندام بدن پوست است که در برابر عفونت ها از بدن محافظت می کند. گاهی اوقات این اندام مهم دچار عفونت می شود که این مساله  در اثر میکروب های گوناگون رخ می دهد و می تواند علائم خفیف یا شدید را از خود بروز دهد. عفونت های خفیف با درمان های خانگی  و بدون نیاز به پزشک قابل درمان است اما در موارد شدید حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

انواع عفونت پوستی

عفونت های پوستی را می توان به 4 دسته تقسیم کرد:

عفونت قارچی

این نوع بر اثر قارچ ایجاد شده و اغلب در زیر بغل و پاها دیده می شود. بعضی از آن ها واگیر دار نمی باشد و خطرناک نیست. انواع عفونت قارچی عبارتند از : عفونت مخمری، کرم حلقوی، بیماری پای ورزشکار، قارچ ناخن، برفک دهان و راش پوشک .

عفونت باکتریایی

در این نوع معمولاً روی پوست برجستگی های کوچک ظاهر می شود که به تدریج بزرگ می شود. در موارد خفیف با کرم های آنتی بیوتیک قابل درمان است اما در برخی از موارد نیاز به درمان خوراکی آنتی بیوتیک می باشد. انواع عفونت باکتریایی شامل : جذام، سلولیت، جوش و زرد زخم می باشد.

عفونت های پوستی

عفونت ویروسی

این عفونت در اثر یک نوع ویروس به وجود می آید و مانند انواع دیگر دارای درجه بندی خفیف تا شدید می باشد. انواع عفونت ویروسی عبارتند از : آبله مرغان، زگیل، شینگل ها یا هرپس زوستر، بیماری دهان – دست – پا، مولوسکوم کونتاژیوزوم و سرخک.

عفونت پوستی انگلی

همان طور که از نامش پیداست علت بیماری نوعی انگل است. این نوع عفونت ممکن است حتی از سطح پوست وارد جریان خون شود، گرچه بیماری خطرناکی نیست اما آزاردهنده است. انواع آن : حشرات مکنده، لارو میگرانس پوستی و شپش.

علائم عفونت های پوستی

علائم با توجه به نوع آن متفاوت است اما شایع ترین آن علائمی چون : قرمزی، خارش، درد، راش پوستی، حساسیت، تاول  و … می باشد و در موارد شدید می توان علائمی چون: تاول پر از چرک و مایع، ترک پوستی ، پوسته ریزی و پوستی که دردناک و بیرنگ است. 

دلایل عفونت های پوستی

علت به وجود آمدن با توجه به نوع عفونت متفاوت است به عنوان مثال:

در عفونت های قارچی سبک زندگی می تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد مثلاً یک ورزشکار دونده بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پای ورزشکار است. یا لباس های مرطوب فاکتور خطری برای ابتلا به این نوع بیماری است.

 

در عفونت های باکتریایی زمانی باکتری می تواند وارد پوست شود که برش یا خراشی روی پوست ایجاد شده باشد. البته لزوماً زخم باعث عفونت نمی شود اما اگر سیستم ایمنی ضعیف باشد این احتمال بالا می رود.

عفونت های ویروسی که شایع ترین نوع  است در اثر ویروس هایی مانند : ویروس پاپیلومای انسانی، هرپس، پوکس ویروس ایجاد می شود.

عفونت انگلی در اثر پنهان شدن حشرات و تخم ریزی آن ها ایجادمی شود.

روش تشخیص عفونت های پوستی

دکتر صدف طاهری میفرمایند :در اغلب موارد پزشک با معاینه و مشاهده ظاهر آن تشخیص می دهد اما در مواردی نیز نمونه گیری می تواند کمک کننده باشد.

درمان عفونت های پوستی

درمان عفونت پوستی نیز بستگی به شدت و نوع آن دارد در عفونت های ویروسی معمولاً ظرف یکی دو روز تا یک هفته خود به خود از بین می رود، در ویروس های قارچی باید از داروهای خوراکی یا کرم های موضعی استفاده شود. درمان عفونت های باکتریایی با آنتی بیوتیک خوراکی و موضعی است و در بعضی موارد حتی نیاز به تزریق آنتی بیوتیک می باشد.

پیشگیری از عفونت های پوستی

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت پوستی بهترین راهکار رعایت بهداشت فردی و عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی  با دیگران می باشد.

در صورت ابتلا به هرگونه ازاین بیماری در صورتیکه با درمان خانگی بهبودی حاصل نشد و مدت زمان بهبودی آن طولانی شده است، هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین درمان برای شما انجام شود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از بهترین متریال مصرفی زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.