جوش روی بینی

جوش زدن یکی از مشکلات شایع دربین  نوجوانانی است که به سن بلوغ رسیده اند، اما گاهی این مشکل سال ها ادامه دارد و حتی با طی کردن دوران بلوغ نیز حل نمی شود. برای حل این مشکل نیاز به پیدا کردن علت اصلی ایجاد آن است که با مراجعه به پزشک و بررسی های لازم مشخص می شود. به طور کلی جوش بر اثر تجمع بیش از حد چربی در منافذ پوست ایجاد می شود. گاهی اوقات این تجمع در برخی نقاط بیشتر است و در آن نواحی بیشتر شاهد زدن جوش هستیم ، که یکی از این نقاط ، بینی است.

 

جوش روی بینی

 

علت ها

در ناحیه بینی چربی بیشتری نسبت به سایر پوست جمع می شود و همچنین روی بینی منافذ بزرگتر است و به همین دلیل بیشتر توسط باکتری ها و سلول های مرده پوست مسدود می شود. از دیگر دلایل جوش بینی می توان به استرس، مشکلات هورمونی و ژنتیک اشاره کرد.

دمودکس و جوش روی بینی

دمودکس نوعی انگل است که روی پوست و درون شکم باکتری هایی که موجب جوش می شوند را حمل می کند و آن را به نقاط  گوناگون پوست و داخل فولیکول های پخش می کند. تعداد زیاد دمودکس ها در ریشه مو و غدد چربی ساز پوست (غدد سباسه ) موجب التهاب و خارش پوست می شوند. طبق تحقیقات انجام شده ارتباط بین دمودکس و جوش های مقاوم وجود دارد و می تواند یکی از دلایل به وجود آورده جوش روی بینی و سایر نقاط صورت باشد.

انواع جوش بینی

جوش های سر سیاه : این نوع جوش با لایه برداری و تخلیه معمولاً از بین می رود و نیازی به درمان ندارند .

 

جوش های سرسفید: این نوع جوش درمان سخت تری نسبت به جوش های سرسیاه دارند و بهتر است به پزشک مراجعه شود.

جوش بینی التهابی

در این نوع جوش ها قرمز و چرکی هستند و انواع مختلفی دارند مانند : پاپول ، پاسچول، ندول و کیستیک که درمان هر کدام متفاوت است و باید حتماً زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. جوش های کیستیک معمولاً دردناک است و نمی توانید آن را تخلیه کنید زیرا در عمق قرار دارد و مقاوم است. درمان جوش های کیستیک معمولاً با قرص راکوتان یا داروهای موضعی می باشد.

بیماری هایی که با جوش بینی در ارتباط هستند

بیماری هایی مانند:

آکنه ولگاریس : بیشتر در جوانان و نوجوانان شایع است  و جوش ها سرسیاه و سرسفید است و چرکی نمی شود مگر اینکه کیستیک باشد. درمان آن با کنترل کردن چربی پوست و لایه برداری است.

بیماری روزاسه: اغلب در افراد مسن بروز می کند معمولاً در نواحی بینی و اطراف آن دیده می شود. قرمز و ملتهب است و چرکی ، البته گاهی اوقات می تواند چرکی نباشد. بعضی وقت ها ممکن است فرم بینی را تغییر داده و بزرگتر کند. 

پیشگیری از جوش روی بینی

افرادی که پوست چرب دارند و مستعد زدن جوش هستند باید از روتین پوستی صحیح و مایع شستشوی مناسب استفاده کنند، بعد از شستشو می توانید از یک تونر مناسب برای تنظیم چربی پوست استفاده کنید و برای پیشگیری قبل از زدن جوش از اسکراب ها استفاده کنید که تا حدود زیادی می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از رژیم مناسب  برای جلوگیری از جوش روی بینی

از غذاهای فرآوری شده مانند : کالباس، سوسیس، کنسروهای آماده و به طور کل غذاهای آماده و نیمه آماده بپرهیزید. استفاده زیاد  از ادویه های تند و گرم باعث التهاب و جوش می شود. تحقیقات انجام شده نشان داده است مصرف بیش از حد لبنیات وضعیت جوش را بدتر می کند. همچنین از آن طرف، مصرف به اندازه میوه و سبزیجات و آب کافی  می تواند به دفع سموم و کنترل چربی پوست و کمتر شدن جوش کمک  کند.

مصرف مکمل ها برای جلوگیری 

کمبود ویتامین D و زینک می تواند تاثیر منفی روی پوست بگذارد و موجب زدن جوش شود، پس استفاده از آن  می تواند باعث بهتر شدن جوش شود.

درمان های خانگی

بخور دادن بعضی گیاهان مانند بابونه که خاصیت ضد باکتریایی دارد می تواند برای از بین بردن جوش روی بینی مفید باشد. 

جراحی و جوش روی بینی

دکتر نازنین سادات نبوی میفرمایند گاهی اوقات پس از جراحی بینی در اثر عوارض داروهای مصرف شده و همچنین گچ روی بینی ممکن است موجب جوش شود که جای نگرانی نیست و بعد از مدتی از بین می رود.

علت جوش روی بینی و سایر قسمت های صورت باید توسط پزشک متخصص بررسی شود، اگر زمان زیادی درگیرجوش هستید بهتر از درمان های خود سرانه بپرهیزید و به پزشک مراجعه کنید  تا بهترین درمان برای شما انجام می شود.

 

کلینیک زیبایی آوان با بهره گیری از علم روز دنیا و استفاده از بهترین دستگاه ها و بهترین متریال مصرفی زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.