ورزش و پوست:مزایا ورزش بسیار فروان است ، علاوه بر تناسب اندام، سلامتی و روحیه خوب از فواید ورزش کردن است اما شاید ندانید که ورزش روی پوست نیز تاثیر زیادی دارد به طوری که هم می تواند بسیار مفید باشد هم ممکن است مضراتی رابه همراه داشته باشد، در این مقاله سعی می کنیم به تمامی جنبه های خوب و بد آن بپردازیم.

ورزش و پوست

تاثیرات مثب ورزش روی پوست

گردش خون بهتر در پوست

هنگام ورزش کردن عضلات قلب به شدت کار می کند و گردش خون بالا می رود و حتی بعد از اتمام ورزش نیز گردش خون ادامه دارد و مواد مغذی و اکسیژن را به سلول ها می رسانند که این امر سبب بیشتر شدن تولید سلول های پوستی جدید و  شادابی و کیفیت پوست می گردد.

سم زدایی پوست

افزایش گردش خون و تغذیه سلول ها باعث شاهراهی برای جذب بهتر مواد مغذی برای سلول ها و در نتیجه دفع مواد زائد می باشد، ورزش کردن موجب سرعت بیشتر در شاهراه ها  می شود و مواد مغذی زودتر به سلول ها می رسد و مواد زائد و سموم از بدن خارج می شود. این اتفاق در تمام سلول های بدن و همچنین سلول های پوست می افتد.

سلامتی کل بدن موجب سلامتی پوست نیز می گردد

هنگامی که بیمار می شویم و سیستم ایمنی بدن تضعیف می گردد، نشانه های بیماری ابتدا در پوست ظاهر می گردد و به نوعی می توان گفت پوست یکی از سد های دفاعی بدن در مقابل بیماری های گوناگون می باشد. با ورزش کردن می توانید سلامتی جسمانی خود را تا حد قابل توجهی بالا ببرید و در نتیجه سلامتی بدن باعث می شود تا پوست سالم تر با کیفیت بهتری داشته باشید.

کند شدن روند پیری

تحقیقات علمی ثابت کرده است که افرادی که به طور مداوم و منظم ورزش می کنند نسبت به افراد هم سن و سال خود جوان تر به نظر می آیند و دارای پوست شاداب تری هستند . طبق مطالعات انجام شده روی افراد بالای 65 سال و بررسی کامل وضعیت پوست افراد، آزمایشی روی آن ها انجام شد و از آن ها خواسته شد تا به مدت سه ماه هر روز ورزش های هوازی انجام دهند و بعد از 3 ماه نتایج شگفت انگیزی مشاهده شد، پوست این افراد تغییرقابل ملاحظه ای داشت و 20 سال جوان تر شده بود. اگر روزی 30 دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید روند پیری پوست کند شده و کیفیت پوست بالا می رود. البته علاوه بر سلامت پوست از سلامت جسمانی نیز برخوردار خواهید شد.

کاهش استرس و سلامتی پوست

طبق مطالعات انجام شده استرس تاثیر مخربی روی پوست و مو می گذارد  و باعث تشدید بیماری های پوستی نظیر روزاسه ، آکنه ، اگزما و پسوریازیس می گردد. ورزش منظم باعث می شود به مرور استرس از شما دور شود و پاسخ های هورمونی و ایمنی به استرس کاهش یابد.

مضرات ورزش روی پوست

نور خورشید و اثرات مخرب آن روی پوست

نور خورشید همان قدر که برای ما مفید است اگر در مقابل آن از پوست خود محافظت نکنیم می تواند به آن آسیب بزند،  ورزش کردن در فضاهای باز به خصوص در فصول گرم سال که اشعه خورشید قوی تر است به پوست بدن آسیب می زند و آن را دچار مشکلات متعددی می کند،  پس قبل از ورزش در فضای باز حتماً از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و هر 3 ساعت آن را تمدید کنید. از کرم ضد آفتاب برای بدن بیشتر استفاده کنید زیرا تعریق زیاد ممکن است اثرات ضد آفتاب را کم کند.

بروز کهیر و خارش پوستی

ممکن است در حین ورزش با مواردی مانند کهیر و حساسیت پوستی مواجه شوید که معمولاً در مناطقی که چین خوردگی دارند و تجمع رطوبت در آن آسان تر است اتفاق می افتد، مناطقی مانند: زیر بغل، قسمت داخل ران، زیر سینه و لای باسن بیشتر مستعد این مشکلات می باشد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است بعد از ورزش حتماً استحمام کنید و نواحی مورد نظر را خوب خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.

ورزش با آرایش می تواند به پوست آسیب جدی وارد کند.

 مواد آرایشی موجب بسته شدن منافذ باز پوست می گردد و هنگام ورزش و موقع ای که تعریق زیاد می کنید  پوست نمی تواند سموم داخل منافذ را دفع کند و این کار می تواند باعث آسیب به پوست و ایجاد آکنه و جوش شود. بنابراین حتماً قبل از ورزش آرایش خود را پاک کنید.

باعث تشدید بیماری های پوستی مانند روزاسه و آکنه می گردد

درست است که علت اصلی بیماری های ذکر شده چیز دیگری است اما تعریق و رطوبت زیاد برای از این قبیل بیماری های پوستی  بسیار مضر بوده و باعث تشدید آن می شود، همین طور افزایش گردش خون موجب التهاب و قرمزی در پوست بیمار می گردد. پس باید برای جلوگیری از آن بعد از ورزش از سرم ها و داروهای تسکین دهنده استفاده شود.

نکات مهم برای سلامت پوست ورزشکاران

دکتر مک کلانگ آمریکایی معتقد است ، اگر چه ورزش ممکن است در ابتدا علائم برخی بیماری ها مانند جوش و اگزماو دیگر بیماری های پوستی را بیشتر کند اما این وضعیت به طور موقتی است و با تداوم ورزش به مرور زمان حل می شود.

توصیه های مهم به ورزشکاران برای سلامت پوست

حتما بعد از ورزش استحمام کنید.

برای ورزش کردن در هوای باز از ضد آفتاب های مناسب استفاده کنید.

از لباس های مناسب نخی که رطوبت زیادی را جذب نمی کنند هنگام ورزش استفاده کنید.

اگر دچار بیماری پوستی هستید و یا به هر دلیل علائمی غیر عادی را مشاهده کردید سریعاً با پزشک مراجعه کنید.

قبل از استفاده از وسایل ورزش آن را ضد عفونی و تمیز کنید و یا از ملحفه برای پوشاندن آن استفاده کنید.

کفش، لباس ورشی و زیراندازه خود را مرتباً بشورید و ضدعفونی کنید.

 ورزش کردن علاوه بر سلامت جسمی و روحی و شادابی پوست می تواند به بالاتر رفتن اعتماد به نفس نیز به شما کمک کند. بهتر است هرچند کوتاه ورزش را در برنامه زندگی خود بگنجانید و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

کلینیک زیبایی آوان با بهره گیری از تکنولوژی روز با استفاده از بهترین دستگاه ها و مواد باکیفیت دارای تاییدیه جهانی زیر نظر پزشکان متخصص مجموعه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.