انواع بیماری های ناخن :ناخن از کراتین ساخته شده که یک پروتئین است که علاوه بر ناخن در پوست نیز وجود دارد، بافت نرمی که تشکیل شده است از عروق خونی است زیر ناخن قرار دارد و باعث صورتی شدن صدف ناخن می گردد، رشد ناخن در ماه حدود 3 میلی متر است که البته این روند در ناخن ها 40 درصد کمتر است. هرگونه تغیر رنگ یا شکل و بافت در ناخن نشانه یک بیماری است و در برخی از موارد ممکن است با التهاب و عفونت همراه باشد.

 

انواع بیماری های ناخن

علائم بیماری های ناخن

تغییر کردن در اندازه و ضخامت ناخن ها.

شکنندگی شدید ناخن.

خونریزی اطراف ناخن.

التهاب و قرمزی اطراف ناخن.

تغییر رنگ در ناخن مانند زردی ، سفیدی عمودی، لکه ها  و خط های تیره رنگ روی ناخن.

تغییر شکل مانند گود شدن ناخن، قاشقی شدن یا چماقی شدن آن.

جدا شدن ناخن از بستر خود.

دردناک بودن اطراف ناخن.

انواع بیماری های ناخن

عفونت میکروبی و قارچی اطراف ناخن

درد ، قرمزی و التهاب اطراف ناخن یکی از علائم این بیماری می باشد، این بیماری شامل دو نوع مزمن و حاد است که علت ایجاد نوع حاد مانیکور غلط یا کوتاه کردن خشن و همچنین جویدن ناخن است که موجب چرک و تورم و درد در اطراف ناخن می گردد و معمولاً پزشک برای درمان آنتی بیوتیک تجویز می کند و بعد از چند روز بهبود پیدا می کند، اما در نوع مزمن آن بیماری به مدت طولانی باقی می ماند که دلیل آن تماس دائمی با مواد شوینده  و شیمیایی و شستشو زیاد می باشد.

پارونیشا

نوعی عفونت است که موجب التهاب و قرمزی در نزدیکی لبه های بستر ناخن می گردد. این بیماری نیز انواع حاد و مزمن دارد که در نوع حاد آن عفونتی که از ترومای مستقیم یا غیر مستقیم حاصل می شود به چین یا کوتیکول ناخن می رسد و نوع مزمن آن معمولاً بر اثر مواد تحریک کننده و حساسیت زا ایجاد می گردد.

کویلونیشیا

موجب خمیدگی معکوس در محور طولی و عرضی ناخن می شود. این اختلال سبب ایجاد سطح مقعر در ناخن و ناخن قاشقی می شود. این بیماری بیشتر در ناخن دست ایجاد می شود و کمتر در ناخن های پا اتفاق می افتد.

سندرم پاتلا

نوعی اختلال ژنتیکی نادر است که منجر به بدشکل شدن اسکلت بدن  و ناخن می شود.

ناخن هماتوم

هنگامی که به ناخن ضربه ای وارد می شود و زیر بستر ناخن خونریزی رخ می دهد هماتوم ایجاد می شود. در نوع شدید هماتوم یک پرده سیاه زیر ناخن تشکیل می شود و موجب جدا شدن ناخن از بستر خود می گردد، در این مواقع پزشک ناخن را کشیده و تخلیه می کند تا سریعتر بهبود یابد در صورت  مراجعه نکردن به موقع به  پزشک امکان دارد زیر ناخن ها بستر مناسبی برای رشد باکتری و قارچ شود .

پسوریازیس

پسوریازیس یک نوع بیماری مزمن است که روی ناخن نیز تاثیر گذار باشد از علائم آن سطح ناهموار و موج دار و فرورفتگی های کوچک روی ناخن است همچنین رنگ ناخن ممکن است به زرد یا قهوه ای قرمز تغییر یابد و حتی به جدا شدن ناخن از بستر منجر شود.

اختلال دولیکنیچیا

در این بیماری طول ناخن نسبت به عرض آن بسیار بیشتر است و معمولاً با سندرم هیپوپیتوئیتاریسم و سندرم مارفان همراه می شود.

اختلال ناخن کلابینگ

انحنای صفحه ی ناخن را به شکل طولی وعرضی افزایش می دهد.

ناخن منقار طوطی

در این بیماری ناخن به شکل منقار طوطی می شود و این اختلال معمولاً در آکرواسکلروز حاد با تحلیل دیستال فالانژیال به علت اسکلرودرمی مشاهده می شود و صفحه ناخن در قسمت های کوتاه شده خم می گردد.

ماکرونیکیا و میکرونیکیا  

در این بیماری ناخن نسبت به سایز طبیعی یا خیلی بزرگ است یا خیلی کوچک ، ماکرونیکیا امکان دارد به علت رشد غیر عادی موضعی ایجاد شده باشد اما میکرونیکا به دلیل ارتباط با نوروم های پلکسی فرم به وجود می آید.

براکیونیشیا

در این اختلال عرض ناخن نسبت به طول آن کاهش پیدا می کند و این تغییر می تواند یکی از نشانه های هایپرپارا تیروئیدیسم و آرتروپاتی پسوریاتیک و یکی از اولین نشانه های تحلیل استخوان باشد.

 ناخنک ناخن

به دلیل جای زخم به وجود می آید که چین خوردگی های  روی ماتریس را ایجاد می کند.

چاله شدن ناخن

چاله های ایجاد شده روی ناخن به دلیل کراتینه شدن معیوب ماتریس در سطح صفحه ناخن می باشد. عوامل متعددی باعث تاثیر گذاری روی ماتریس است.

سیانوز

در این بیماری ناخن به رنگ آبی یا بنفش درمی آید که به علت کمبود اکسیژن و تجمع دئوکسی هموگلوبین در عروق خونی کوچک ایجاد می شود. سیانوز به دلیل بیماری مادرزادی قلبی ایجاد می شود که معمولاً با معاینه ناخن ها تشخیص داده می شود. این بیماری با سرما ، شوک و نارسایی قلب بروز پیدا می کند.

اونیکوگریفوز

در این حالت ناخن ضخیم و بزرگ می شود و بیشتر در انگشت شصت پا اتفاق می افتد ، بیماری ممکن است موجب بلند تر شدن قسمتی از ناخن از قسمت های دیگر شود این بیماری به دلیل شباهت ناخن به شاخ قوچ به این نام مشهور است.

روش های و راهکارهای مراقبت از ناخن

همیشه ناخن را بعد از استحمام هنگامی که ناخن نرم است کوتاه کنید.

ناخن را خشک و تمیز و به دور از رطوبت نگه دارید.

به ناخن ضربه وارد نکنید.

از جویدن ناخن بپرهیزید.

اگر ناخن های شکننده ای دارید همیشه آن را کوتاه نگه دارید.

ترک سیگار و قلیان

استفاده از دستکش هنگام کار

استفاده از تقویت کننده ناخن و روغن های گیاهی

انواع بیماری های ناخن

علائم و نشانه ها روی ناخن ممکن است به دلایل بیماری باشد و بهتر است جدی گرفته شود. البته در بیشتر اوقات با مراقبت  و رعایت نکات بهداشتی قابل درمان می باشد.

کلینیک زیبایی آوان با بهره گیری از بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از با کیفیت ترین متریال دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.