آبله میمون چیست ؟

آبله میمون بیماری که این روزها باعث نگرانی  و اضطراب در جامعه شده است،  باید گفت این بیماری برخلاف تصورات، بیماری جدیدی نیست و اولین بار در سال 1958 مشاهده شده و به دلیل اینکه آن زمان بیماری شبیه آبله در میمون ها دیده شده ، این بیماری آبله میمون نام گذاری شده است.

 

آبله میمون چیست ؟

 

آبله میمون چیست ؟

یک بیماری ویروسی است که به علت آلودگی با ویروس آبله میمون به وجود می آید. این بیماری مسری و قابل سرایت است. این ویروس از آبله گاوی و آبله است که از خانواده اورتوپاکس است. افراد مبتلا به این ویروس عمدتاً در بین افرادی که سفرمی کنند و در کار واردات حیوانات هستند می باشد، بیشترین تعداد مبتلایان در کشورهای بریتانیا، سنگاپور و ایالت متحده می باشد. تا کنون بیشتر از 100 مورد ابتلا به آبله میمون در اروپا گزارش شده که باعث نگرانی سازمان بهداشت جهانی شده است.

تا کنون مشخص نشده است دقیقاً شیوع این بیماری از کجا آغاز شده است، اما گمان می رود که این ویروس می تواند از میمون ها و جوندگان در آفریقا باشد.

علائم بیماری آبله

آغاز علائم معمولاً با خستگی، تب، سردرد ودرد های عضلانی همراه است یعنی به طور کلی علائم بیماری عبارتند از :

تب

سردرد

دردهای عضلانی

لرز

خستگی

کمر درد

تورم غدد لنفاوی

 بعد از 2 الی 3 روز از شروع علائم اولیه، بثورات پوستی ظاهر می شوند که معمولاً  ابتدا از صورت شروع و به دیگر نقاط بدن سرایت می کند.

بثورات پوستی

بثورات پوستی دارای چند مرحله می باشد که شامل :

ماکول: ضایعات کوچک و سطحی که سایز آن ها کمتر از یک سانت می باشد.

پاپول: برجستگی های قابل لمس و کوچک.

وزیکول: تاول های شفاف که حاوی مایع می باشد.

پوسچول: تاول های کوچک چرکی.

دلمه : که بر اثر بهبود تاول ها ایجاد می گردد.

مدت زمان بیماری و میزان مرگ و میر

این بیماری معمولاً بین 14 روز تا یک ماه به طول می انجامد و طبق آمارها در آفریقا از هر 10 نفر مبتلا یک نفر جان خود را از دست داده است .

تفاوت آبله با آبله میمون چیست؟

التهاب و تورم در لنفادنوپاتی یا گره های لنفاوی است در آبله میمون

مدت بیماری در آبله میمون بین 2 هفته تا یک ماه می باشد در حالی که در آبله این زمان بین 5 تا 25 روز است.

تشخیص آبله میمون

تشخیص بیماری به وسیله نمونه برداری از تاول توسط تست PCR انجام می شود بعد از نمونه برداری با بررسی های لازم در ازمایشگاه نیتجه مشخص می گردد.

این بیماری با نمونه گیری خون قابل تشخیص نمی باشد.

  روش های انتقال آبله میمون

انتقال بیماری از طریق تماس انسان  و حیوان مبتلا صورت می گیرد. انتقال ویروس از غشای مخاط چشم و دستگاه تنفسی وارد بدن می شود. از طریق حیوان نیز به وسیله گزش، خراشیدگی  منتقل می شود.از طریق تماس مستقیم با مایع داخل تاول و یا حتی تماس غیر مستقیم با وسایل آلوده به بثورات مانند ملحفه و وسایل شخصی نیز بیماری منتقل می شود. البته خبر خوب این است که قطرات تنفسی بیش از چند متر نمی توانند حرکت کنند و این بدین معناست که تماس با فرد آلوده باید در زمان طولانی و بسیار نزدیک و چهره به چهره رخ دهد تا فرد مقابل مبتلا گردد که فرد می تواند با رعایت نکات لازم خود را در برابر بیماری ایمن کنید.

راه های پیشگیری از ابتلا به آبله میمون

دوری از وسایل شخصی بیمار و عدم تماس با آن

اگر با فرد بیمار تماس داشتید حتما دست ها و یا هر نقطه از بدن در تماس مستقیم بوده  را با آب و صابون شسته و با الکل ضد عفونی کنید.

فرد آلوده باید حتماً قرنطینه  گردد و وسایل شخصی او جدا شود.

از تماس طولانی مدت با فرد بیمار خودداری کنید و فاصله را با او حفظ کنید.

اگر مجبور به پرستاری از بیمار مبتلا هستید حتما  از ماسک و دستکش استفاده کنید.

درمان آبله میمون

متاسفانه تا کنون هیچ گونه درمانی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه مقابله با این  آن زدن واکسن آبله می باشد. البته برای بیماران داروهای ضد ویروس تجویز می گردد تا دوره بیماری برای  آن ها آسان تر شود.

واکسن آبله میمون

بهترین روش پیشگیری از ابتلا به آبله میمون تزریق واکسن است که خانواده های افراد مبتلا در اولویت قرار دارند.

آبله میمون تا چه میزانی می تواند برای ما خطرناک باشد؟

آبله میمون معمولاً عوارض شدیدی را در پی ندارد اما ممکن است در کودکان و بیماران با نقص ایمنی  و افراد با بیماری های زمینه ای  شدید و خطرناک باشد. البته میزان و مقدار ویروس و آلودگی ناشی از آن نیز می تواند در وخامت بیماری تاثیر گذار باشد. از عوارض شدید بیماری آبله میمون می توان به موراد زیر اشاره کرد:

ذات الریه

آنسفالیت (عفونت مغز)

عفونت قرنیه

عفونت خون

عوارض ذکر شده ممکن است موجب از دست دادن بینایی ، بیماری مزمن ریه و مرگ اعضای بدن گردد.

آیا آبله میمون منجر به پاندمی (همه گیری) می گردد ؟

با توجه به این موضوع که این بیماری یک بیماری ناشناخته و جدید نمی باشد و از سال ها قبل وجود داشته و واکسن آن در درسترس می باشد، همین طور تعداد افراد مبتلا در جهان و روند همه گیری (پاندمی) تا کنون نگران کننده نبوده است، فعلاً خوشبختانه دچار پاندمی در جهان نگردیده است و امید می رود که با کنترل و رعایت نکات بهداشتی این معضل را بی دردسر پشت سر بگذاریم  و نیازی به قرنطینه همگانی نشود.

آبله میمون چیست ؟

سازمان بهداشت جهانی به طور دقیق و نزدیک  این موضوع را زیر نظر دارد و بهتر است تمام اخبار در خصوص بیماری را از طریق  سازمان بهداشت جهانی  دنبال کنید و به شایعات  توجه نکنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از بهترین متریال دارای تاییدیه جهانی زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب خود آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.