منافذ پوست و عوامل تشدید کننده :منافذ مجاری طبیعی محل عبور چربی های ترشح شده توسط غدد چربی هستند که از کنار فولیکول ها به روی سطح پوست می آیند و موجب تبادل حرکتی و رطوبت رسانی به سطح پوست می گردند. وظیفه دیگرآن این است که آلودگی ها و سلول های مرده پوست را از بین می برند. برای اینکه چربی ها بهتر تخلیه شوند منافذ باز تر می شوند در حقیقت وجود منافذ ظروری است  و مشکل اندازه منافذ بیش از حد عادی است که ظاهری بد و زشت به پوست می دهد.

 

منافذ پوست و عوامل تشدید کننده

 

چه کسانی بیشتر مستعد منافذ باز هستند

افرادی که پوست چرب دارند بیشتر دارای منافذ باز هستند.

علت بزرگ شدن منافذ پوست

منافذ پوست و عوامل تشدید کننده

ژنتیک: این افراد به صورت سرشتی منافذ باز و بزرگ دارند که در دوران بلوغ با تغییرات هورمونی و افزایش ترشح چربی بیشتر می شود. اکثر این افراد پوست چرب دارند اما گاهی اوقات با وجود داشتن پوست خشک منافذ باز است.

 

فولیکول های ضخیم مو: فولیکول های ضخیم مو سبب کمتر شدن کشش در نزدیکی منافذ پوست می گردد و این امر منجر به باز شدن منافذ می شود.

استفاده زیاد از کرم ها و لوازم آرایشی و بهداشتی چرب: زیرا این مواد داخل منافذ پوست می روند و سطح آن را می بندند که باعث می شود سبوم ترشح شده راهی برای بیرون رفتن نداشته باشند به همین دلیل منافذ باز تر شده تا سبوم بتواند به سطح پوست برسند. اکثر جوش های زیر پوستی و سرسیاه و سفید به این دلیل ایجاد می شود. بهتر است از کرم های فاقد چربی استفاده شود.

منافذ پوست و عوامل تشدید کننده

عوامل تشدید کننده منافذ باز

ماندن آرایش به مدت طولانی روی پوست

افزایش سن و کاهش کلاژن سازی

عدم استفاده از ضد آفتاب و قرار گرفتن طولانی زیر نور مستقیم خورشید، زیرا اشعه های زیان بار خورشید باعث از بین رفتن و تخریب کلاژن و باز شدن منافذ پوست می شود.

منافذ پوست و عوامل تشدید کننده

عدم رعایت بهداشت پوست که شامل نشستن پوست و لایه برداری نکردن آن است که موجب می شود سلول های مرده پوست منافذ پوست را مسدود کنند.

استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد.

استعمال دخانیات : قلیون و سیگار

درمان منافذ باز پوست

درمان منافذ باز پوست بعد از توصیه های ذکر شده و همین طور مراقبت های پوستی به دو دسته راهکار های خانگی و راه کار های پزشکی تقسیم می گردد.

راهکارهای خانگی برای کوچک شدن منافذ پوست

منافذ پوست و عوامل تشدید کننده

یخ

استفاده از یخ موجب انقباص سلول های پوست و کوچک تر شدن منافذ پوست می گردد. البته هیچ گاه یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید و بهتر است آن را در یک پارچه نرم قرار دهید و روی پوست بگذارید. قرار دادن مستقیم یخ روی پوست سبب آسیب دیدن پوست و خشکی آن می گردد.

 

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی باعث می شود تا چربی اضافی وارد منافذ پوست نگردد، علاوه بر آن نوشیدن آب کافی از آسیب رسیدن به پوست جلوگیری می کند.

ماست و نمک

نمک خاصیت آنتی باکتریال دارد و ماست باعث کنترل و حفظ تعادل چربی می گردد. برای تهیه این ماسک باید یک قاشق نمک را با 4 قاشق ماست ترکیب کنید و حسابی هم بزنید تا نمک در ماست حل شود و به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید. می توانید به ترکیب خود مقداری عسل نیز اضافه کنید.

شیر و ژلاتین

شیر را در ژلاتین حل کنید و روی پوست خود قرار دهید بعد از خشک شدن یک لایه دیگر اضافه کنید و این کار را یک مرتبه دیگر تکرار کنید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشورید.

ماسک خاک رس

خاک رس با خاصیت آنتی باکتریال می تواند تاثیر خوبی روی منافذ باز پوست بگذارد، بهتر است از خاک رس سفید و آبی استفاده کنید. یک قاشق از آن را با آب گرم مخلوط و خمیر حاصل از آن را روی پوست به مدت 15 دقیقه قرار دهید و سپس با آب ولرم بشورید. بهتر است در هفته 2 بار این کار را تکرار کنید.

سفیده تخم مرغ و آبلیمو

یکی از موثر ترین ماسک ها برای منافذ باز پوست ماسک سفیده تخم مرغ و آبلیمو است . دو قاشق چایخوری آبلیمو را با یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید و بعد از خشک شدن بشورید.

 ماسک دارچین وعسل

یکی از عوامل به وجود آورنده ی منافذ باز جوش های سرسیاه می باشند. برای از بین بردن آن می توانید از ترکیب دارچین به میزان یک قاشق و عسل به میزان 3 قاشق را روی پوست قرار دهید. بعد از خشک شدن با آب ولرم بشورید.

راه کارهای پزشکی کوچک شدن منافذ پوست

لایه بردارهای شیمیایی

لایه بردارهای شیمیایی در سطح پوست موجب بازسازی سلول های سالم و تجزیه موقتی می شوند و همینطو باعث بهبود ماتریکس پوست می شوند. اسید تتراهیدروجاسمونیک (LR2412) و نمک سدیم کمپلکس کلروفیلین مس (Chlcu) برای کوچتر کردن منافذ پوست مفید می باشد.

درمان های موضعی برای کوچک کردن منافذ

لایه بردارهای پوستی هستند که با پاکسازی پوست تاثیر خوبی روی کوچک شدن منافذ پوست دارند. مشتقات ویتامین A مانند رتینوئیدها برای لایه برداری موضعی بسیار مفید است رتینوئیدها شامل : ایزو ترتینوئین ، ترتینوئین و تازاروتن می باشد که علاوه بر تاثیر روی منافذ برای چروک ، رنگ دانه سازی بیش از حد، تولید سبوم و شلی پوست تاثیر گذار است.

منافذ پوست و عوامل تشدید کننده

درمان های خوراکی

داروهای ضد بارداری و ضد آندروژن ها به شکل ترکیبی، استات سیپروترون و اسپیرونولاکتون به علت دارا بودن گیرند ه های آندروژن در غدد سباسه موجب تعدیل تولید سبوم می شود. این داروها حتماً باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

درمان منافذ باز با لیزر دستگاه های اولتراسوند و فرکانس رادیویی

 دستگاه های گوناگونی  که با ایجاد اثر گرمایش یا اولتراسوند ، جز بهترین روش های درمانی می باشند. عملکرد دستگاه به علت ترکیبی از القای مجدد فیبرهای کلاژن در همجواری دهانه های پیلوزباس برای بهبود الاستسیته پوست و تولید سبوم می باشد.

دستگاه ها شامل:

لیزر دایود nm-1450

میکرونیدلینگ

رادیو فرکانسی فرکشنال

لیزر دایود 800 نانومتر

لیزر nm-erbium

اندولیف

منافذ پوست و عوامل تشدید کننده

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا زیر نظر پزشکان متخصص پوست و مو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.