مشکلات پوستی در بارداری :در بارداراری بدن دچار یک دوره تغییرات متابولیک و هورمونی می شود که برای مدت زمان کوتاهی باید بدن آن را تحمل کند. این تغییرات در ناخن و مو و پوست مادر به وجود می آید اما بیشترین تغییرات در پوست مادر رخ می دهد برای همین در دوران بارداری مراقبت از پوست بسیار حائذ اهمیت می باشد.

مشکلات پوستی در بارداری

 

انواع تغییرات پوست

تیرگی پوست

به دلیل افزایش هورمون استروژن در سلول های پوست تجمع ملانین (رنگدانه پوست) رخ می دهد. تیرگی پوست معمولاً از اول بارداری آغاز می گردد و در نواحی مانند: کشاله ران، قسمت قهوه ای پستان، زیربغل، ناحیه تناسلی و ناف بیشتر شایع است. تیرگی پوست در اکثر خانم های باردار دیده می شود.

خال پوستی

در بارداری ممکن است خال های صورت تغییر سایز داده و کوچک و بزرگ شوند که این امر به دلیل وجود ملانین می باشد. این تغییرات باید در تمام خال های بدن اتفاق بیافتد اما اگر تغییرات تنها در یک یا چند خال رخ داد و همراه با سوزش و خارش باشد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

لک های صورت

مشکلات پوستی در بارداری

ملاسما یا افزایش رنگدانه های پوست تقریباً در 50% از خانم های باردار اتفاق می افتد. استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اشعه ماورا بنفش موجب تشدید و بدتر شدن لک ها می شود.

خارش پوست در بارداری

به دلیل تجمع نمک های صفرایی در پوست و هورمون های حاملگی و عوامل محیطی در بارداری مادر دچار خارش حاملگی در کل بدن می شود.

کشیده شدن پوست

با رشد جنین خطوط قرمز رنگی روی دستها، ران، پشت، سینه و شکم پدید می آید که معمولاً در سه ماه سوم ظاهر می شود و در برخی افراد با خارش همراه است. برای رفع خارش و تسکین آن کرم ها و پماد هایی وجود دارد که توسط پزشک معالج تجویز می گردد اما نمی تواند جلوی بروز آن را بگیرد. این خطوط در اکثر مادران به مرور زمان از بین می رود.

خطوط نیگرا

یک خط از وسط ناف تا  وسط سینه یا حتی بالاتر کشیده شده است که در سه ماه دوم تیره تر نیز می شود. در خانم هایی که دارای پوست تیره تری هستند این خط تیره تر می باشد. خطوط نیگرا چند ماه بعد از بارداری خود به خود از بین می رود.

ترک شکم در بارداری

همان طور که در بالا توضیح داده شد در سه ماه آخر با کشیده شدن پوست خطوط قرمز رنگ روی پوست ایجاد می شود که مرور رنگ آن به نقره ای تغییر می کند که در اصطلاح به آن استریا می گویند. این ترک ها در شکم شایع تر است اما می تواند در دستها، ران، پشت و سینه نیز ایجاد شود. برای کمرنگ تر شدن استریا می توانید با مشورت پزشک خود اقداماتی انجام دهید.

برجستگی های پوست

 

در بعضی از زنان باردار برجستگی های گوشتی ایجاد می شود که معمولاً روی کشاله ران، زیر بغل و گردن ایجاد می شود. دلیل این عارضه تا کنون مشخص نشده است اما خطرناک نیست و نیازی به درمان ندارد.

رگ های خونی

یکی از مشکلات شایع پوستی در دوران بارداری رگ های عنکبوتی است که به ویژه در زنان لاغر قابل مشاهده می باشد. این رگ ها در پا، بالاتنه و صورت بیشتر دیده می شود.

رگ های واریسی نیز یکی از مشکلات در دوران بارداری می باشد که باعث تورم رگ ها می شود.  این رگ ها به رنگ بنفش و آبی می باشند و در مادرانی که افزایش وزن زیاد داشته اند شایع تر است.

قرمزی کف دست

قرمزی کف دست در بارداری می تواند به شکل نقاط در تمام کف دست ظاهر شود یا تنها در برجستگی دست اتفاق بیافتد، ممکن است این پدیده به علت افزایش متابولیسم بدن باشد و در 40% از خانم های باردار سفید پوست و 30% از خانم های باردار سیاه پوست اتفاق می افتد.

آکنه صورت

در اثر تغییرات هورمونی در بارداری ممکن است جوش های سر سفید روی نقاط مختلف صورت ایجاد شود که می توانید با شستشوی مناسب و استفاده از محلول های موضعی البته با مشورت پزشک معالج خود آن را تا حدودی کنترل کنید.

ضخیم شدن موها و ریزش آن

در دوران بارداری موها ضخیم تر می شوند و بعد از زایمان به فاصله 1 تا 4 ماه ریزش مو شروع می شود و که این حالت بعد از 6 ماه الی 1 سال به حالت عادی برمی گردد و ریزش مو قطع می شود. همین طور ممکن است موهای زائد به خصوص در صورت کمی افزایش پیدا کند  که بعد از زایمان کم می گردد.

روش های مراقبت از پوست در دوران بارداری

تقریباً بخش عمده ای از تغییرات پوستی در زمان بارداری بعد از زایمان از بین خواهد رفت. اما به دلیل آنکه ممکن است برخی از این تغییرات موجب نگرانی مادر گردد راهکارهای وجود دارد که می تواند این علائم را کمتر کرد:

برای بهبود آکنه های صورت باید از شوینده مناسب و بدون عطر و اسانس استفاده کنید تا چربی پوست شما کنترل شود.

بهتر است از مواد آرایشی کمتر استفاده شود و حتما قبل از خوابیدن پوست خود را تمیز کنید.

از کرم های مرطوب کننده و آبرسان فاقد چربی استفاده کنید.

با رعایت و داشتن وزن مناسب می توانید از ایجاد استریا (ترک های پوستی ) و واریس جلوگیری کنید.

از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید به مدت طولانی پرهیز کنید و حتماً  قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و هر سه ساعت آن را تمدید کنید.

با پوشدین لباس های نخی و گشاد مانع عرق سوز شدن شوید زیرا عرق سوز شدن در دوران باردای باعث تحریک قسمت هایی مانند کشاله ران و زیر پستان می شود و امکان ایجاد قارچ در این نواحی وجود دارد.

مشکلات پوستی در بارداری

اگر در بارداری دچار عوارض آن شدید نگران نباشید زیرا معمولاً این عوارض گذرا بوده و خطری برای مادر و جنین او ندارد، اما اگر علائم غیر عادی مثل ضایعات پوستی دردناک همراه با سوزش و خارش یا تاول و التهاب پوستی شدید را دارید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت دارای تاییدیه جهانی زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب خود آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.