عوامل موثر در سفید شدن موها

سفیدی زودرس یکی از مشکلات شایع بین افراد است که در سنین جوانی می تواند آزار دهنده باشد، ساختار رنگ مو به وسیله موادی به نام ملانوسیت یا ملانین تشکیل می دهد و این امر بستگی دارد به نوع واکنش آن در بدن که یک رنگ مو از طیف رنگی سیاه تا بور به شکل طبیعی به وجود می آید. با بالا رفتن سن رنگدانه ها قدرت طبیعی خود را از دست داده و در نتیجه و رنگ موی اولیه خود را از دست می دهند، با از دست رفتن ظرفیت رنگ پذیری ملانوسیت ابتدا موها به رنگ خاکستری و بعد از مدتی سفید رنگ می شوند. البته این روند تنها به دلیل افزایش سن رخ نمی دهد و عواملی متعددی ممکن است روند سفیدی مو را تسریع کند. اما سوال مهم در این رابطه این است که آیا می توان موهای سفید را دوباره سیاه کرد؟ باید گفت خیر تنها می شود روند را کند کرد یا در برخی از مواقع از آن پیشگیری کرد.

عوامل موثر در سفید شدن موها

 

عوامل موثر در سفید شدن موها

ژنتیک : اولین چیزی که هنگام دیدن فردی جوان با موهای سفید به نظر می رسد این است که این مساله می تواند ارثی باشد، در برخی افراد حتی قبل از سن 20 سالگی اتفاق می افتد، هر چقدر والدین شما زودتر سفیدی موها را تجربه کرده باشند احتمال اینکه شما هم دچار آن شوید زیاد است.

عدم تعادل هورمون: اختلالات هورمونی و عدم تعادل درهورمون ها می تواند باعث سفیدی زودرس شود.

استرس: یکی از عوامل سفید شدن زود هنگام موها استرس و اضطراب های روزمره می باشد.

کمبود ملانین: کمبود این ماده از اصلی ترین دلایل ایجاد سفیدی زودرس مو است، تغذیه سالم و دریافت میزان کافی پروتئین می تواند به تولید ملانین کمک کند.

برخی از بیماری ها: کمبود ویتامین B12، مشکلات هیپوفیز و مشکلات تیروئیدی باعث سفیدی زودرس موها می شود.

اضافه وزن: یکی دیگر از دلایل موهای سفید چاقی و اضافه وزن است، بهتر است وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.

مواد شیمیایی: بعضی اوقات مواد شیمایی از قبیل رنگ موها، شامپوها و مواد شوینده دیگر می تواند به شکل مستقیم یا غیر مستقیم (با ایجاد عفونت و آلرژی) باعث سفیدی موها شود.

کمبود ویتامین D: یکی از دلایل داشتن موهای سفید در جوانی کمبود ویتامین D می باشد، طبق مطالعات انجام شده در یک مجله بین المللی Trichology نشان می دهد از علت های سفیدی مو در کودکان کمبود این ویتامین است.

راه های موثر در جلوگیری از ایجاد موهای سفیدی مو

کلسیم: این ماده تنها برای استحکام استخوان ها مفید نیست بلکه برای سلامت: قلب، ماهیچه ها، اعصاب و همچنین بهبود خون رسانی به فولیکول مو و افزایش ملانین مو موثر است.

آهن: کمبود این ماده باعث کاهش اکسیژن رسانی به سلول ها بدن می شود که سلول های مو نیز از آن مستثنا نیستند، و این موضوع نه تنها موجب سفید شدن موها می شود بلکه باعث ریزش مو نیز می شود.

پروتئین: اگر پروتئین در فولیکول مو تجزیه شود باعث ریزش مو و سفیدی موها می شود. مصرف کافی پروتئین برای پیشگیری از موهای سفید ضروری است.

عوامل موثر در سفید شدن موها

مس: مس به ترکیب آهن و گلبول های خون کمک خواهد کرد و همینطور موجب تولید ملانین می شود.

روش های کاهش سرعت روند سفیدی موها

اگر موهای سفید شما به علت کمبود مواد مغذی و ویتامین ها رخ نداده باشد و همچنین بیماری خاصی نداشته باشید. احتمال توقف سفیدی موها بسیار کم است، اقدامات زیر می تواند روند سفیدی موها را کند کند:

مدیریت استرس: با انجام ورزش هایی مانند یوگا و مدیریت استرس می توانید تولید ملانین را افزایش داد.

ترک سیگار: با ترک سیگار می توانید احتمال سفیدی موها را کم کنید.

تیروئید: کم کاری تیروئید خود را بررسی کنید و در صورت اختلال حتماً آن را درمان کنید.

اگر موهای سفید، شما را در جوانی نا امید کرده، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود، با تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم، ترک دخانیات، انجام ورزش روزانه منظم و دوری از استرس می توانید تا حدودی از این مشکل پیشگیری کنید، زیرا امکان سیاه شدن موها بعد از سفیدی وجود ندارد.

کلینیک زیبایی آوان با دپارتمان تخصصی مو و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.