پوست صورت به دلیل  افزایش سن و عوامل دیگر دچار چین و چروک و پیری می شود و می توان اولین علائم پیری را با مشاهده چین و چروک ها مشاهده کرد. یکی از نقاطی که دارای پوست بسیار حساس و ظریف می باشد پوست دور چشم است. در اطراف چشم خطوط ریز و به شکل پنجه کلاغ ایجاد می شود که در اصطلاح به آن خطوط پنجه کلاغی می گویند.

خطوط پنجه کلاغی

علت ایجاد خطوط پنجه کلاغی

کاهش کلاژن سازی پوست و همچنین کاهش انعطاف پذیری پوست

بالا رفتن سن و تغییرات در ساختار پوست به دلیل کمبود مواد مغذی

عدم مراقبت از پوست به علت سبک اشتباه زندگی

قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید بدون استفاده از محافظت کننده ها مانند: کرم های ضد آفتاب مخصوص دور چشم

تکرار بعضی از حالت ها مانند گریه و خنده و باز نمودن بیش از حد دهان هنگام خندیدن که موجب تغییراتی در گوشه ی چشم می شود.

ژنتیک

انواع خطوط پنجه کلاغی

دارای دو نوع ایستا و پویا می باشد. خطوط پویا به خطوطی گفته می شود که هنگام حرکات عضلات قابل مشاهد است اما خطوط ایستا حتی بدون انقباض عضلات  و در حالت عادی نیز قابل مشاهد است و با حرکت عضلات بیشتر می شود.

پیشگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی

استفاده از رژیم های غذایی سالم

بهترین کاری که می توانید برای سلامت جسمانی و پوست خود انجام دهید پیروی از رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف فست فود می باشد. مصرف مواد غذایی مانند:

روغن زیتون فرابکر: استفاده از روغن زیتون سرشار از چربی های غیر اشباع می باشد بسیار مفید است همچنین روغن تراپی و استفاده از روغن های مانند روغن زیتون، بادام، نارگیل و … می تواند در کاهش چین و چروک و پیشگیری از ایجاد آن موثر باشد.

آجیل و مغزها: سرشار از مواد مغذی است برای جوان سازی پوست می باشد.

ماهی: سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 می باشد. ماهی هایی مانند: قزل آلا و سایر ماهی های آب های سرد

کاکائو: این ماده در صورت دارا بودن مقادیر کافی از کاتچین و اپی کاتچین از دسته نوشیدنی هایی است که می تواند چین و چروک ها را کاهش دهد. آنتی اکسیدان موجود در آن موجب گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر در سلول های پوست می شود. رطوبت را در پوست حفظ می کند و پوست را جوان سازی می کند.

سویا: این ماده یک محافظت کننده پوست است وعلاوه بر آن آسیب های ناشی از نور آفتاب را کاهش می دهد و موجب بهبود ساختار پوست می شود.

اجتناب از مصرف مواد قندی: مصرف بیش از حد مواد قندی موجب تسریع در روند پیری و ایجاد چین وچروک ها می شود.

ترک دخانیات

استعمال دخانیات باعث پیری زودرس می شود و افراد سیگاری زودتر از افراد دیگر دچار چین و چروک می شوند.

استفاده از عینک های آفتابی

ایجاد حالت تکراری به ویژه تنگ کردن مکرر چشم ها که به واسطه نور خورشید انجام می شود باعث ایجاد خطوط پنجه کلاغی می شود به همین دلیل استفاده از عینک های آفتابی می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از کرم های ضد آفتاب دور چشم

یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از چین و چروک های دور چشم استفاده از کرم های ضد آفتاب است زیرا اشعه ماوراء بنفش نور خورشید برای پوست مضر بوده و موجب پیری و چین و چروک در این ناحیه می شود.

ماسک صورت

استفاده از ماسک های آلفا هیدروکسی که حاوی اسیدها می باشد و در لایه برداری شیمیایی وجود دارد ممکن است برای پوست های حساس مناسب نباشد زیرا روش تهاجمی محسوب می شود، اما می توانید با جایگیزن کردن مواد طبیعی مانند: سفیده ی تخم مرغ و روغن نارگیل در ماسک ها از پیری زودرس پیشگیری کنید.

روش های کلینیکی

برای درمان خطوط کم رنگ و پیشگیری از ایجاد آن می توانید از روش هایی مانند: بوتاکس، میکرونیدلینگ، CO2، آر اف فرکشنال، کربوکسی تراپی  و فیلرها استفاده کنید.

خطوط پنجه کلاغی صورت اغلب به علت فرآیند طبیعی پیری پوست رخ می دهد اما با راهکارهای مطرح شده می توانید قبل از عمیق شدن چین و چروک ها آن را درمان کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

لطفا بر روی لینک تخصصی مو هیر آوان کلیک فرمایید

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.