استفاده از گل و گیاه در آپارتمان موجب آرامش و طراوت  روح و جسم می شود و به همین دلیل طرفداران زیادی به ویژه در بانوان دارد، اما گاهی اوقات برخی از گیاهان موجب ایجاد آلرژی و حساسیت های پوستی می شوند. در این مقاله راجع به حساسیت پوستی به گل و گیاه به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

حساسیت پوستی به گل و گیاه

حساسیت پوستی به گل و گیاه

بروز حساسیت و آلرژی توسط گیاهان به دلیل پودری بسیار ریز است که توسط گل ها، علف ها، درختان وعلف های هرز به منظور باروری دیگر گیاهان با گونه یکسان تولید می گردد. این ماده یکی از اصلی ترین دلایل بروز حساسیت در آمریکا شناخته شده است.

انواع حساسیت پوستی به گل و گیاه  

آلرژی به چمن: دارای انوع مختلفی است که تنها چند گونه از آن باعث حساسیت می شوند و معمولاً در تابستان و بهار اتفاق می افتد. بلوگرس، علف برمودا و چاودار چند ساله از این نمونه های آلرژی زا می باشند.

گرده بلوط: این نمونه نیز در فصل بهار گرده های خود را رها می کند. گرده بلوط می تواند مدت طولانی در هوا باقی بماند  و می تواند موجب آلرژی شدید در افراد مستعد ایجاد کند.

گرده درخت توس: این نوع از شایع ترین در ایجاد آلرژی است هنگام دادن شکوفه این درخت در فصل بهار می تواند حدود 5.5 میلیون گرده تولید شود.

گرده آبروسیا: بیشترین احتمال آلرژی می تواند همین علف های هرز باشد. این نوع می تواند میلیاردها گرده تولید کند و در ابتدای پائیز بیشترین فعالیت را دارد. گرده ها می تواند با وزش باد تا 100 مایل پراکنده شوند و حتی در زمستان زنده بمانند.

علائم حساسیت پوستی به گل و گیاه

آبریزش بینی و گرفتگی بینی

تورم پوست

کبود شدن زیر چشم به رنگ مایل به آبی

خارش و آبریزش چشم

گلو درد و سرفه

گاهی احساس درد در پوست و صورت

علت حساسیت پوستی به گل و گیاه

هنگامی این نوع حساسیت رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن گرده گل را یک ماده خطرناک شناسایی کند و با آن مقابله کند، تا کنون مشخص نشده است که چه عواملی باعث بروز آلرژی می شوند اما وراثت می تواند در آن نقش داشته باشد. 

انواع گیاهان حساسیت زا

گل ارکیده، فیکو بنجامین، گیاه سرخس، گیاه بنفشه آفریقایی، پیچک، گیاه ارس، گل داوودی، نخل 

درمان حساسیت پوستی به گل و گیاه

داروهای خوراکی

آنتی هیستامین ها مانند : دیفن هیدرامین و ستیریزین

داروی ضد احتقان: اکسی متازولین و سودوافدرین

ترکیب از هر دو دارو آنتی هیستامین و ضد احتقان: فکسوفنادین  و لوراتادین

واکسن ها

اگر مصرف داروها موثر نبود باید از واکسن های ضد آلرژی کمک بگیرید. واکسن ها نوعی ایمونوتراپی هستند که با تزریق آن یک سری آلرژن دریافت می کنید و میزان آلرژن در شات به مرور در طول زمان افزایش می یابد. با تزریق این واکسن ها پاسخ بدن به آلرژن اصلاح می شود و موجب کاهش شدت آلرژن می شود. طبق تحقیقات انجام شده توسط آکادمی آلرژی، آسم ایمونولوژی آمریکا، تقریباً یک سال بعد از تزریق واکسن تسکین کامل میسر خواهد شد، اما درمان کامل بین 3 تا 5 سال به طول می انجامد.

درمان های خانگی حساسیت پوستی به گل و گیاه

استفاده از گیاهانی مانند باتربور بدون PA و اسپیرولینا

شستشوی بینی با آب  ولرم

شستن لباس ها بعد از ورود به منزل

استفاده منظم از جاروبرقی هایی که دارای فیلتر می باشند.

استفاده از تهویه مناسب در خودرو و منزل

هنگامی که گرده افشانی زیاد است بسته نگه داشتن پنجره ها

از تعویض خاک گلدان بپرهیزید.

حساسیت پوستی به گل و گیاه انواع مختلف و متنوعی دارد که ابتدا باید منبع آن پیدا شود و بعد از مشخص شدن علت باید از نگهداری آن گیاه در خانه اجتناب شود و اگر منبع حساسیت بیرون از محیط زندگی است حتماً قبل از فصل شیوع به پزشک مراجعه کنید و از داروها و واکسن های پیشگیری کننده استفاده کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره  و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

لطفا بر روی لینک تخصصی مو هیر آوان کلیک فرمایید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.