دو ماده اصلی و بسیار مهم در پوست وجود دارد به نام الاستین و کلاژن که نقش بسیار مهمی در صافی و استحکام پوست ایفا می کند. هنگامی که پوست را زیر میکروسکوپ قرار می دهیم می توانیم سازماندهی و تغییرات مقدار را در طول زمان مشاهده کنیم. با افزایش سن وعوامل محیطی ممکن است پوست حالت الاستین (کشسانی) و مقدار تولید کلاژن خود را از دست بدهد و باعث افتادگی و ضعیف شدن بافت همبند شود. به دلیل گرانش زمین چین و چروک ها به سمت پائین تمایل دارند. چین چروک ها به دو دسته تقسیم می شوند: خطوط داینامیک و استاتیک.

خطوط داینامیک و استاتیک

خطوط داینامیک و استاتیک  چیست ؟

خطوط داینامیک

خطوطی هستند که تنها با فعالیت عضلات مشخص می شوند و در حالت عادی ظاهر نمی شوند. مانند خطوط پیشانی که با بالا بردن ابروها ظاهر می شود یا خط اخم که تنها با اخم کردن قابل مشاهده است. این نوع چروک ها به دلیل ابراز احساسات یا حرکات تکراری چهره و به دلیل انقباض عضلات متصل به پوست ایجاد می شوند. و متداول ترین نقاط: خطوط افقی پیشانی، خطوط پنجه کلاغی و خط اخم بین ابروها می باشد.

خطوط استاتیک

خطوطی که بدون فعالیت عضلات و به شکل دائمی وجود دارند و حتی در حالت استراحت نیز قابل رویت می باشند. این نوع چروک ها به دلایل مختلفی مانند: افزایش سن، نور خورشید، استعمال دخانیات، ژنتیک، رژیم های غلط غذایی، بیماری و … ایجاد می شود. یکی از دلایل ایجاد این نوع خطوط عدم درمان خطوط داینامیک و بی توجهی به آن است.

دلایل ایجاد خطوط داینامیک و استاتیک

افزایش سن: با بالا رفتن سن فرآیند پیری سلول ها نیز رقم می خورد و کلاژن سازی پوست کاهش می یابد.

استعمال دخانیات: دخانیابت موجب افزایش تولید رادیکال های آزاد شده که منجر به پیری زودرس می شود.

بی تحرکی: عدم تحرک باعث مختل شدن گردش خون می شود و باعث کاهش میزان اکسیژن رسانی به پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

ژنتیک: وراثت نیز در این مساله نقش مهمی دارد و در بعضی خانواده ها زودتر چین وچروک ایجاد می شود.

نور خورشید: قرار گرفتن های طولانی در معرض اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد خطوط داینامیک و استاتیک به شمار می رود.

رنگ پوست: افراد با رنگ پوست روشن تر بیشتر در معرض پیری زودرس پوست قرار دارند.

رژیم غذایی غلط: افرادی که دائم از فست فود و غذاهای چرب و قند تصفیه نشده استفاده می کنند سریع تر از افراد دیگر پیر می شوند.

کاهش وزن زیاد: افرادی که به یک باره وزن زیادی را از دست می دهند دچار افتادگی پوست و چین و چروک می شوند.

روش های درمانی خطوط داینامیک و استاتیک

بوتاکس

یکی از متداول ترین و بهترین راهکارهای برای از بین بردن خطوط تزریق بوتاکس است که با فلج کردن عضله ناحیه مورد نظر باعث جوان سازی آن می شوند. اما بوتاکس را باید قبل از عمیق شدن خطوط انجام داد تا تاثیر بهتری داشته باشد. یکی بهترین گزینه های برای پیشگیری از ایجاد خطوط داینامیک و استاتیک تزریق بوتاکس است.

لایه برداری شیمیایی

در این روش با لایه برداری عمیق پوست توسط افراد متخصص باعث تحریک کلاژن سازی وجوان سازی پوست می شوند.

میکرودرم ابریژن

از درمان های ایمن و غیر تهاجمی است که با استفاده از لایه برداری به کمک میکرو کریستال اکسید آلومینیوم باعث ترمیم و از بین بردن چین و چروک های پوست می شود.

لیزر فرکشنال

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن چروک ها و داشتن یک پوست جوان انجام لیزر فرکشنال است.

تزریق فیلر

در مواقعی که خطوط عمیق باشد و راهکارهای درمانی دیگر پاسخگو نباشد به وسیله تزریق فیلر خطوط را پر می کنند.

هایفو تراپی

به وسیله امواج فرا صوت با روش غیر تهاجمی، پوست صورت لیفت و جوان سازی می شود. در این روش با گرمایش به سلول های پوستی و ایجاد واکنش التهابی باعث تحریک کلاژن سازی می شود.

بهترین زمان برای از بین بردن خطوط داینامیک و استاتیک قبل از عمیق شدن چین و چروک ها می باشد. با عمیق شدن خطوط کار مقداری دشوار تر می شود و باید از چند روش ترکیبی برای از بین بردن آن کمک گرفت.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.