تفاوت آکنه های کبدی و هورمونی

جوش صورت معضلی است که بسیاری از افراد با آن در سنین مختلف درگیر می باشند، طبق تحقیقات انجام شده 50 % جمعیت زنان تا 20 سال و 25% از جمعیت زنان 40 تا 49 سال درگیر آکنه می باشند. و برای تشخیص آن باید به پزشک متخصص مراجعه شود تا با توجه به علائم و بررسی های لازم علت مشخص شده و درمان شروع شود. معمولاً جوش ها یا هورمونی هستند یا کبدی، البته می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد اما شایع ترین ها این دو نوع می باشند.

مشخصات آکنه های هورمونی

این نوع به اشکال مختلفی ظاهر می شود، جوش های سرسفید، سر سیاه یا حتی جوش های کیستیک، کیستیک ها در عمق پوست قرار دارند و تنها با لمس آن می شود برآمدگی را احساس کرد. نوسانات هورمونی ممکن است موجب تشدید جوش شوند:
سلول پوستی منعقد شده در فولیکول مو

وجود باکتری به نام پروپیونی باکتریوم که عامل جوش است

تولید چربی اضافی در منافذ پوست

التهاب پوست

تفاوت آکنه های کبدی و هورمونی

محل جوش های هورمونی

این نوع جوش اغلب در ناحیه T صورت رخ می دهد، یعنی چانه، پیشانی و بینی، البته می تواند سایر قسمت های پوست را نیز تحت تاثیر قرار دهند. هنگامی که در بزرگسالی رخ می دهد می تواند روی گونه ها، اطراف لب و فک ایجاد شود.

دلایل ایجاد آکنه های هورمونی چیست؟

شرایطی که روی سطح هورمون ها تاثیر می گذارد می تواند موجب جوش های هورمونی گردد و دلایل متعددی دارد که به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

قاعدگی، بلوغ، یائسگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، افزایش سطح آندورژن

آیا آکنه های دوران یائسگی هورمونی می باشند؟

معمولاً خانم ها بین سنین 40 تا 50 سال یائسگی را تجربه می کنند، این امر موجب یک افت در هورمون های تولید مثل می شود که به دلیل پایان عادت ماهانه است. برخی از بانوان در این دوران دچار جوش های صورت می شوند که به علت افت در استروژن و افزایش آندروژن می باشد. درمان هایی وجود دارد که می توانید علائم را کاهش دهید مانند: جایگزینی هورمون (HRT) با این حال باز ممکن است جوش بزنید زیرا برخی از درمان های جایگزین از هجوم هورمون پروژستین برای جایگزینی اتلاف پروژسترون و استروژن استفاده می کنند. ورود این هورمون به بدن موجب شکسته شدن پوست می شود.

آکنه های کبدی

این نوع جوش به دلیل مشکلات و اختلالات کبدی ایجاد می شود. وقتی که خون شما مملو از سموم است مانند: داروها، آلاینده ها، مواد شیمیایی غذایی و … و این مواد به وسیله کبد دفع نشده باشد، در نتیجه به شکل جوش های کبدی ظاهر می شود. یکی دیگر از دلایلی که که موجب جوش های کبدی می شود چربی است، رژیم های غذایی که سرشار از چربی های مضر است باعث جوش های کبدی می شود.

آکنه قارچی

تفاوت آکنه های کبدی و هورمونی

جوش های هورمونی اغلب در نیمه ی پائین صورت ایجاد می شود. البته هر دو نوع ممکن است در هر نقطه از پوست صورت و بدن ایجاد شود اما هنگامی که روی ناحیه از پوست که خشک است جوش می زند یعنی این نشانه این است که جوش به علت مشکلات کبدی به وجود آمده است.

درمان جوش های هورمونی

درمان های موضعی: آنتی بیوتیک ها، رتینوئیدها، اسید آزالائیک، داپسون، بنزوئیل پراکسید
درمان های خوراکی: آنتی بیوتیک ها و مسدود کننده های گیرنده آندروژن

درمان جوش های کبدی

برای رفع این مدل از جوش باید مشکل کبد حل شود و از رژیم های غذایی مناسب استفاده شود برای پاکسازی کبد.

روتین پوست برای درمان آکنه کبدی و هورمونی

از شوینده مناسب استفاده کنید.

از کرم های ضد جوش استفاده کنید.

از اسکراب ها هفته ای یک تا دو مرتبه استفاده کنید.

از رژیم غذایی سالم استفاده کنید سرشار از ویتامین ها و اجتناب از خوردن فست فود و غذاهای فرآوری شده

روزانه از ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر جوش میزنید ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت اصلی آکنه مشخص شود، علاوه بر آن می توانید از روش های کلینیکی نیز برای از بین بردن جای جوش کمک بگیرید، روش هایی مانند: میکرودرم ابریژن، مزونیدلینگ، لیزر و …

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد، لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.