برخی افراد با استفاده موضعی و خوراکی الکل دچار حساسیت به الکل می شوند و بدنشان به این ماده واکنش نشان می دهد. این مشکل ممکن است به علت اختلال ارثی آنزیمی به وجود آمده باشد و تقریباً می توان گفت هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما قابل پیشگیری است.

حساسیت به الکل چیست؟

زمانی این اتفاق رخ می دهد که بدن در مقابل الکل آنتی بادی تولید می کند و آن را به عنوان یک عامل بیگانه و مخرب شناسایی می کند. جزء بیماری های نادر است اما در صورت ابتلا حتی در برابر چند قطره از آن بدن واکنش آلرژیک نشان می دهد. در تحقیقاتی که روی 948 نفر انجام شد مشخص شد 7.2% آن ها به این نوع حساسیت مبتلا می باشند اما خب هنوز مشخص نیست که این عدد را به کل جمعیت می توان تعمیم داد یا خیر.

حساسیت به الکل

آیا عدم تحمل الکل همان حساسیت به الکل است ؟

متاسفانه بیشتر افراد این دو را با هم اشتباه می گیرند در صورتی که شرایط یکسانی ندارند. عدم تحمل الکل یک مشکل ژنتیکی است که بدن فرد نمی تواند به طور صحیح آن را پردازش کند اما مساله حساسیت واکنش سیستم ایمنی به یکی از ماده های شیمیایی داخل الکل است. هر دو مورد ممکن است احساس تهوع ایجاد کند اما از علائم شایع عدم تحمل الکل می توان به  گرگرفتگی و قرمزی پوست قفسه ی سینه، صورت و گردن اشاره کرد.

علائم حساسیت به الکل

این علائم معمولاً از علائم عدم تحمل الکل شدید تر و دردناک تر است و حتی در مواردی نادر ممکن است زندگی فرد را به خطر بیاندازد. علائم شایع عبارتند از:

بثورات پوستی

گرگرفتگی شدید معده

خارش و تورم

مشکلات تنفسی

سرفه

کهیر، اگزما 

چه زمانی هنگام مشاهده علائم حساسیت به الکل باید به پزشک مراجعه شود؟

اگر بدن واکنش جدی از خود نشان داد یا حس کردید علائم شما به شکلی است که نمی توانید آن را کنترل کنید باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض حساسیت به الکل

بعضی اوقات افرادی که به الکل حساسیت دارند ممکن است به نوشیدنی الکلی نیز واکنش داشته باشند و این آلرژی ممکن است موجب عدم تحمل الکل شود و هنگامی رخ دهد که بدن آنزیم های مناسب برای تجزیه سم های داخل الکل را نداشته باشد. مواردی که ممکن است موجب حساسیت شود و در نوشیدنی های الکلی مانند شراب و آب جو وجود دارد و می تواند موجب حساسیت شود عبارتند از:

هیستامین

سولفیت یا سایر نگهدارنده ها

محصولات جانبی تخمیری مانند: مخمرها

مواد شیمیایی غلات یا سایر مواد تشکیل دهنده

چه عواملی ممکن است احتمال بروز حساسیت به الکل را بیشتر کند ؟

داشتن حساسیت به غلات یا هر نوع مواد غذایی

مبتلایان به بیماری های لنفوم هوچکین

آسیای تبار بودن

ابتلا به آسم یا رینیت آلرژیک (تب یونجه)

تشخیص حساسیت به الکل

پزشک به روش های زیر می تواند تشخیص دهد:

معاینه فیزیکی

پرسش  راجع به سابقه ی خانوادگی  و آلرژی آن ها نسبت به الکل

پرسش راجع به علائمی که تجربه کردید

بیوپسی یا نمونه برداری از پوست

آزمایش خون

مدیریت علائم حساسیت به الکل

علت را شناسایی کرده و از آن دوری کنید.

با مراجعه به پزشک از واکسن های آلرژی و داروهای ضد حساسیت استفاده کنید.

علائم با خوردن آنتی هیستامین و استحمام کاهش پیدا می کند.

الکل را ترک کنید.

چگونه متوجه شویم که حساسیت به الکل موجب کهیر شده است؟

ممکن است لازم باشد تا آزمایشات آلرژی به الکل را انجام دهید. انجمن ایمونولوژی  و آلرژی بالینی  استرلیا (ASCIA) گزارش کرده است که آزمایش های آلرژی به الکل اغلب میل به نتیجه ی منفی دارند، اما بعضی از افراد ممکن است به اسید استیک و استالدئید که توسط تجزیه اتانول تولید می شود، حساسیت داشته باشند، این موضوع باعث کهیر می شود. اگر علائم زیر را تجربه کرده اید ممکن است علت کهیر زدن شما آلرژی به الکل باشد:

بعد از مصرف نوشیدنی الکلی یا استعمال موضعی (به عنوان مثال استفاده از پدهای الکلی) دچار برافروختگی و بثورات پوستی می شوید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.