یکی از مشکلات شایع و آزاردهنده در افراد جوش های زیر پوستی است، تقریباً 80% افراد بین 11 تا 35 سال این مشکل را  حداقل یک بار در زندگی تجربه خواهند کرد. برای درمان جوش ها ابتدا باید نوع آن تشخیص داده شود تا درمانی مناسب برای آن انجام شود.

جوش های زیر پوستی

تعریف جوش های زیر پوستی ؟

به جوش هایی که زیر پوست ایجاد شده و معمولاً سر ندارد گفته می شود این نوع به جوش کور نیز معروف است. این جوش ها در ابتدا زیر پوست ایجاد می شود، گاهی به سطح پوست می آیند و گاهی نیز زیر پوست باقی می مانند تا از بین بروند. این نوع جوش در نواحی که چربی بیشتری دارد مانند : بالای کمر و سینه ایجاد می شود.

علت بروز جوش های زیر پوستی

سبوم بیش از اندازه چربی  پوست موجب جوش می شود.

سلول های مرده پوست در منافذ گیر کرده و موجب جوش می شود.

 چه افرادی بیشتر در معرض جوش های زیر پوستی می باشند ؟

افرادی که دارای پوست چرب می باشند.

افرادی که دارای اختلالات هورمونی می باشند.

خانم های باردار و خانم هایی که در دوران یائسگی قرار دارند.

نوجوانانی که در دوران بلوغ قرار دارند.

گاهی مصرف برخی از داروها نیز موجب این جوش ها می شود.

عوامل ژنتیکی

شرایط آب و هوایی ( رطوبت بالا و آلودگی محیطی)

استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد

داشتن استرس و افزایش هورمون کورتیزول

استفاده از کلاه ایمنی به مدت طولانی

برخی بیماری های زمینه ای

درمان جوش های زیر پوستی

مصرف آنتی بیوتیک ها : اگر تعداد جوش ها زیاد باشد و دارای عفونت،  پزشک از داروهای خوراکی و موضعی آنتی بیوتیک استفاده می کند. داروهای موضعی موجب می شود تا التهاب پوست کاهش پیدا کند.

تزریق کورتیزول: گاهی اوقات جوش ها بسیار متورم و دردناک است و پزشک کورتیزول رقیق شده را مستقیماً زیر پوست تزریق می کند تا آن را از بین ببرد.

بنزوئیل پروکساید: موجب از بین رفتن باکتری ها زیر پوست شده و جوش را درمان می کند.

درمان های خانگی جوش های زیر پوستی

البته این نوع درمان هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد و صرفاً بر اساس تجربیات شخصی افراد نقل قول می شود:

عسل و دارچین: تاثیر ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد، دو قاشق غذاخوری عسل همراه با یک قاشق چایخوری دارچین ترکیب کنید و یک ربع روی پوست قرار دهید سپس بشوئید.

سرکه سیب: استفاده از سرکه به تنهایی روی پوست نباید انجام شود زیرا موجب تحریک پوست می شود به همین دلیل باید ترکیب این دو 1 (سرکه) به 3 (آب) باشد. تنها چند ثانیه روی پوست قرار دهید و سریع بشوئید. پوست های حساس نباید استفاده کنند.

روغن درخت چای: استفاده از این روغن که خاصیت ضد باکتریایی دارد بسیار برای از بین بردن جوش ها مفید است. به دلیل غلظت بالای روغن بهتر است با آب ترکیب شود .

چای سبز: خاصیت آنتی اکسیدان چای سبز بسیار شگفت انگیز است و باعث می شود تا التهاب پوست کاهش پیدا کرده و چربی اضافی پوست از بین برود.

کمپرس گرم: استفاده از کمپرس گرم موجب تخلیه این جوش ها می شود. می توانید کمپرس را 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و این کار را هر روز تکرار کنید.

چسب جوش: باند دارویی کوچک است که معمولاً حاوی مواد ضد جوش و اسید سالیسیلیک  می باشد که جوش را از بین می برد.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان این جوش ها معمولاً بسیار دشوار می باشد و نیاز به زمان زیادی دارد. اگر با درمان های خانگی این نوع جوش درمان نشد بهتر است  برای جلوگیری از آسیب به پوست به پزشک مراجعه شود.

درمان های متعددی برای این بیماری وجود دارد. گاهی اوقات لیزر، میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمیایی می تواند مفید باشد. در نهایت رژیم غذایی مناسب و ورزش های روزانه و منظم به داشتن پوست خوب کمک می کند.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه، زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

لطفا بر روی لینک تخصصی مو هیرآوان کلیک فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.