زمانی که پوست آسیب می بیند و میزان جراحت به حدی است که باید قسمت آسیب دیده بخیه زده شود تا خونریزی قطع شود ، بعد از بهبودی ممکن است در جای بخیه اسکار ایجاد شود، همچنین بعد از عمل های جراحی نیز این مشکل وجود دارد، اما آیا روشی برای درمان جای بخیه وجود دارد؟ در این مقاله به راهکارهای درمانی برای از بین بردن اسکار بخیه  می پردازیم.

درمان جای بخیه

انواع اسکار ها

اسکار هیپرتروفیک: این نوع اسکار برجسته و قرمز رنگ است و معمولاً همراه با خارش و احساس درد می باشد.

اسکار کلوئید: این نوع شبیه به اسکار هیپرتروفیک است با این تفاوت که میل به گسترش و رشد در خارج از مرزهای زخم دارد، در این نوع به مرور زمان به ضخامت اسکار افزوده شده و اسکار حالت چروکیده به خود می گیرد. در این نوع نیز احساس خارش و درد شایع است.

اسکار انقباضی: این نوع به دلیل آسیب هایی مانند جراحت های بزرگ و گسترده یا سوختگی به وجود می آید و می تواند ساختار پوست را به کلی از بین ببرد و حتی در توانایی حرکتی و انعطاف پذیری پوست تاثیر گذار باشد و محدودیت هایی ایجاد می کند.

روش های درمان جای بخیه

برداشتن پوست  

به وسیله دستگاه های الکتریکی لایه رویی پوست را جدا می کنند و این کار باعث می شود تا سطحی نرم روی پوست تشکیل شود، البته این روش برای اسکارهای جزئی قابل اجرا می باشد.

لایه برداری شیمیایی

با استفاده از مواد شیمایی لایه برداری سطحی پوست انجام می شود، این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا به پوست آسیبی وارد نشود بعد از اتمام کار باید از پدهای یخی استفاده شود تا تورم و درد ناشی از آن کاهش پیدا کند، گاهی اوقات نیز مسکن تجویز می شود.

تزریق کورتیزون

کورتیزون ها نوعی کورتیکواستروئید می باشد که موجب کاهش التهاب  و کمرنگ شدن اسکار می شود، تزریق مستقیم در لایه اپیدرم  پوست (لایه خارجی پوست) یا عضله انجام می شود. نتیجه تزریق آنی است و همان لحظه قابل مشاهده می باشد ماندگاری آن نیز گاهی طولانی مدت و گاهی حتی دائمی می باشد.

تزریق استروئید

این روش یکی از متداول ترین  روش هاست  و برای از بین بردن اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئید موثر است، دوره تزریق معمولاً 6 مرتبه  است که با فاصله زمانی 4 الی 8 هفته انجام می شود. تعداد تزریق ها بستگی به واکنش اسکار به درمان دارد. تزریق استروئید از موثرترین روش ها برای درمان جای بخیه می باشد.

سیلیکون

از روش های غیر تهاجمی است که به راحتی قابل دسترس در داروخانه ها است و به صورت ورقه های سیلیکونی می باشد. بدون عوارض جانبی است، سیلیکون که در ورقه ها موجود است به سطح بافت پوست می چسبد و موجب کلاژن سازی می شود. این نوع ورقه ها به دو شکل ورقه های چسبی و ژل سیلیکونی موجود است. از این محصول باید 12 ساعت در روز استفاده شود و معمولاً  طی 4 ماه نتیجه شگفت انگیز حاصل خواهد شد، البته نتیجه به سن، نوع پوست و میزان آسیب دیدگی پوست بستگی دارد. جدیدترین نوع آن به صورت پانسمانی است و بعد از جراحی روی جای بخیه قرار می گیرد و باعث بهبودی آن می شود.

لیزر درمانی

از دیگر روش های درمان جای بخیه لیزر درمانی است که با توجه به عوارض کم و اثر بخشی قابل توجه از روش های محبوب می باشد. لیزر CO2 یکی از کاربردی ترین روش های لیزر درمانی در رفع این مشکل می باشد.

رادیو تراپی

افرادی که از روش هایی مانند تزریق کورتیکواستروئید ها و ژل های سیلیکونی نتیجه نگرفته اند می توانند رادیو تراپی را امتحان کنند. این روش با استفاده از اشعه X  انجام می شود، روی سطح پوست موجب محدودیت در تولید سلول های تازه می شود و به دلیل عدم نفوذ در لایه های عمیق پوست نمی تواند به بافت آسیب وارد کند. روشی بدون درد است  و ظرف 10 الی 15 دقیقه به اتمام می رسد.

برای از درمان جای بخیه روش های گوناگونی وجود دارد که با توجه به نوع پوست، سن و میزان آسیب دیدگی پوست توسط پزشک متخصص تعیین می شود. بهتر است قبل از اینکه اسکار کهنه شود برای رفع آن اقدام کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.