در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع جوش و درمان جای جوش صحبت کنیم .جوش یا آکنه یکی از مشکلات شایع است که معمولا از سنین نوجوانی شروع  و در هر دوران که تغییرات هورمونی به خصوص در جنس مونث زیاد بشود، امکان ایجاد جوش وجود دارد . در دوران نوجوانی هم به دلیل تغییرات  که در هورمون های جنسی ایجاد می شود، چه در جنس مونث، چه مذکر با عث ایجاد آکنه می شود. در این مقاله درباره  انواع جوش و راه کارهای درمان آن صحبت می کنیم.

 

انواع جوش و درمان جای جوش

انواع جوش و جای جوش

 

جوش های سرسفید

 

این نوع جوش به دلیل مسدود شدن منافذ به وجود می آیند و علت  آن  افزایش سلول های مرده ،  چرب شدن زیاد پوست ، باکتری و یا مشکلات هورمونی  می باشد. به شکل یک برجستگی سفید و چرکی است که  اصطلاحاً به این نوع جوش  چون دهانه منافذ مسدود شده بسته است، کومدون بسته می گویند.

جوش های سر سیاه

                                                 

دلیل به وجود آمدن این نوع جوش مسدود شدن فولیکول مو با سلول های مرده یا چربی می باشد. این نوع جوش روی پوست به صورت نقاط سیاه دیده می شود. تفاوت آن با جوش سر سفید در این است که در این نوع دهانه منافذ مسدود شده باز هستند که اصطلاحاً به آن کومدون باز می گویند.

 

پاپول

 

جوش های پاپول دقیقا به شکل پاپول (دانه سفت تو پر ) هستند . به صورت برجستگی های سفت و تو پر است و معمولا در زیر پوست ایجاد می شود. دارای باکتری کاتی باکتریوم است. هرگز نباید این نوع از جوش را فشار داد چون محتویات داخل آن بیرون آمده و روی پوست اطرف آن می ریزد و باعث ایجاد جوش جدید می شود.

پاسچول (جوش های چرکی)

 

برآمدگی های قرمز و بزرگ با مرکز زرد یا سفید است که اطراف آن ملتهب و قرمز است. این جوش ها التهابی هستند و بیشتر در صورت ، کمر و قفسه سینه دیده می شود علت این نوع جوش آلوده شدن و التهاب منافذ بسته شده پوست براثر تغییرات هورمونی، باکتری و تجمع سلول های ایمنی است. پاپول ها هم زیر پوستی هستند ولی تفاوت جوش های چرکی با پاپول ها در این است که سر چرکی آن از پوست بیرون زده است.

 

ندول ها یا گره ها

 

یکی از وخیم ترین نوع جوش هستند بسیار بزرگ ، ملتهب و دردناک هستند و در عمق پوست قرار می گیرد و علت ایجاد آن باکتری کاتی باکتریوم است که با عث مسدود شدن منافذ می شود .

کیست ها

 

شدید ترین و بدترین نوع جوش، جوش های کیستیک هستند.  درمان این جوش ها سخت و زمان بر است . برجستگی های نرم و چرکی که معمولا ملتهب و دردناک است. این نوع جوش اگر به موقع درمان نشود ایجاد اسکار می کند.

 

حال که با انواع جوش آشنا شدید به  دلایل ایجاد جوش و راه کارهای درمان آن می پردازیم؛

  • مسدود شدن فولیکول مو از سلول های مرده و چربی
  • مشکلات هورمونی
  • سبوم یا چربی پوست
  • استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب
  • استعمال دخانیات
  • رژیم غذایی نادرست
  • مشکلات تخمدان پلی کیستیک
  • رعایت نکردن بهداشت پوستی
  • استرس

 

 

 

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک

 

بهتر است از همان ابتدای بروز این مشکل به پزشک مراجعه شود تا جوش گاه ها ایجاد نشود زیرا درمان جای جوش بسیار مشکل و وقت گیر است. درمان جوش و راه کارهای درمان آن بسیار متنوع و متفاوت می باشند و باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

انواع جوش و راه کارهای درمان جای جوش

 

با توجه به شدت جوش، سن فرد، جنسیت فرد و احتمال علت ایجاد جوش درمان های فراوانی وجود دارد که به دو صورت خوراکی و موضعی تجویز می شود. که بر اساس صلاح دید پزشک متخصص تجویز می شود. رژیم های غذایی  نیز تا حدودی روی جوش ها تاثیر گذار است  و بهتراست استفاده از شیرینیجات را به حداقل برسانید.

درمان های دارویی

 

درمان های دارویی بسته به نوع جوش متفاوت می باشد. آنتی بیوتیک ها – ایزوترتینوئین یا راکوتان و داروهای هورمونی می باشد که حتما باید زیر نظر پزشک متخصص بعد از انجام آزمایشات لازم  تجویز شود و مصرف خودسرانه  آن عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد.

درمان های موضعی

 

محلول ها و کرم های فراوانی دراین رابطه وجود دارد،  اما یکی از بهترین پماد های موجود تتراساکلین و هیدروکورتیزون می باشد که آنها نیز باید با تجویز پزشک متخصص استعمال شود.

 با توجه به توضیحات مختصری که راجع به جوش و راه کار های درمان آن دادیم به یکی از مهمترین مشکلات بعد از درمان  می پردازیم ؛

جای جوش

 

بعد از درمان و بهبود جوش با معضل جای جوش روبرو می شویم. اسکار یا جای جوش چیست؟

اسکار یا جای جوش به دو دسته تقسیم می شود

 

  • اسکار های فرورفته (آتروفیک)؛ بافت پوست از دست می رود.
  • اسکار های برآمده (هایپر تروفیک)؛ بافت اضافی ایجاد می شود.

 

با توجه به دسته بندی بالا 4 نوع جای جوش وجود دارد ؛

 

  • اسکار آیس پیک یا قندیلی: در این اسکار انگار کسی با یک جسم تیز یک سوراخ باریک و عمیق را تا درم پوست (لایه میانی پوست ) ایجاد کرده است.
  • اسکار باکسکار یا واگنی: ضایعات فرورفته گرد که دیواره های عمودی دارند. دهانه ی آن از اسکارهای قندیلی عریض تر و حالت پوست ناهموار و سوراخ و به اصطلاح آبله رو گفته می شود.
  • اسکار چرخشی یا گرد: فرورفتگی های موجی شکل که باعث ناهمواری پوست می شود و علت آن رشته هایی از جنس فیبر که میان پوست و بافت زیر پوستی تشکیل می گردد و اپیدرم را پایین می کشد و به ساختارهای عمیق تر پوست وصل می کند. کشیده شدن اپیدرم باعث این ناهمواری می شود.
  • اسکار کلوئیدی یا گوشتی :با آسیب پوست، بافت فیبری روی آن ناحیه ایجاد می شود.

به غیر از این موارد ذکر شده جای جوش ممکن است  شبیه اسکار نباشد و بعد از بهبود جوش لکه های تیره  ایجاد شده باشد که اصطلاحا به آن هایپرپیگمنتیشن می گویند. لک ها ممکن است به رنگ صورتی، قرمز، قهوه ای یا سیاه باشند. که فرد می تواند بعد از بررسی مشکلات پوستی،  جوش و راه کارهای درمان آن، بهترین درمان را برای خود برگزیند.

 

انواع درمان های جای جوش

 

 درمان های متعددی برای جای جوش وجود دارد که باید آن را با توجه به نوع اسکار فرد زیر نظر پزشک متخصص برای او برگزیده شود. به چند نمونه از آن اشاره می کنیم. شما می توانید زیر نظر پزشکان متخصص  مجموعه آوان بهترین درمان را برای خود انتخاب کنید.

لیزر CO2 فرکشنال

 

گاز دی اکسید کربن وارد پوست شده و در لایه میانی پوست باعث تحریک پوست و کلاژن سازی و همینطور ترمیم پوست می گردد. این روش یکی از موثر ترین روش ها برای  درمان جای جوش می باشد، CO2 علاوه بر جای جوش برای جای زخم و جوانسازی و از بین بردن منافذ باز پوست نیز استفاده می شود.

لیزر RF فرکشنال

 

در این روش گرمایی که از امواج رادیویی به وجود می آید به وسیله سوزن های دستگاه این اموج را وارد لایه های عمیق پوست می کند. این گرمایش باعث ترمیم لایه های پوست می گردد. این روش یکی از موثر ترین روش ها در جوانسازی ، لیفت، کوچک کردن منافذ و همینطور از بین بردن جای جوش می باشد.  بسته به جای جوش و وسعت آن با نظر پزشک متخصص بین 2 تا 4 جلسه انجام می شود. ما در کلینیک آوان با بهره گیری از به روز ترین دستگاه ها این خدمات را به شما عزیزان ارائه می دهیم .

سابسیژن

 

با استفاده از سوزن نوکریا کانولا انجام می شود که یک شکاف ریز در محل اسکار ایجاد می کنند و معمولا از کنار گوش انجام می شود که این کار باعث آزاد شدن بافت های فیبروتیک که علت جای جوش است می شود. بعد از گذشت زمان حدود چند هفته پوست ترمیم شده و به حالت اولیه خود برمی گردد.

پانـــچ

این روش در صورتی انجام می شود که اسکار ایجاد شده عمیق باشد. بعد از بی حسی موضعی با برش سطحی به وسیله ابزار مخصوص پانچ بسته به عمق اسکار ایجاد می شود، بعد از پانچ جای اسکار با دیواره های خارجی هم سطح اطراف آن بالا می آید و این کار باعث بهبود فرورفتگی می گردد .بعد از اتمام کار معمولا از چسب بخیه بر روی محل استفاده می شود. پانج یک جراحی سرپایی محسوب می شود.

میکرودرم

 

یکی از گزینه های درمانی مناسب برای جای جوش می باشد که با استفاده از کریستال ظریف (اکسید آلومینیوم) با فشار ملایم روی سطح پوست و تراش سطحی موجب  پاکسازی عمیق پوست می گردد . میکرودرم یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است که باعث تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی و در نهایت جوانسازی و ترمیم پوست می گردد. حتی پس از یک جلسه انجام  تغییرات قابل توجهی را در پوست مشاهده می شود.

میکرونیدلینگ

 

یکی از درمان های پر طرفدار برای جای جوش است که به وسیله سوزنهای ریز وارد لایه سطحی پوست می شود و باعث تولید الاستین و کلاژن جدید می شود. و پوست را وادار به ترمیم و بازسازی می کند  و موجب بهبود جای اسکار یا جوش می شود.

مزوتراپی

 

مزوتراپی برای جای جوش به این صورت است که مواد مغذی و ویتامین ها در محل اسکار تزریق می شود و باعث جوانسازی و تغذیه  پوست می گردد.

تزریق  فیلر چربی

 

تزریق چربی است که توسط پزشک متخصص چربی را از بدن خود فرد گرفته در جای اسکار ها تزریق می شود که باعث هم سطح شدن پوست با جای جوش می شود. تزریق فیلر نیز در ناحیه اسکار می تواند تا حد زیادی به رفع آن کمک کند. البته باید این را در نظربگیرید که فیلرها دارای تاییده باشند و فیلر مناسب برای شما تزریق شود ما در کلینیک آوان از  انواع فیلرهای دارای تاییدیه  با کیفیت عالی استفاده می کنیم.

در نهایت بهتر است ابتدا آکنه درمان شود سپس به ترمیم جوش گاه ها یا اسکار های به جا مانده از جوش بپردازیم ، امیدواریم مختصر توضیحاتی که برای انواع جوش و راه کارهای درمان جای جوش داده شد برای شما مفید واقع شده باشد. اگر جوش فعال دارید برای انجام هرگونه کاردرمانی برای جای جوش با پزشک معالج خود مشورت کنید . ما در کلینیک زیبایی آوان با  بهره گیری از بهترین دستگاه های روز دنیا (لیزر CO2 فرکشنال – RF فرکشنال) و همینطور بهترین مواد  دارای تاییدیه (مواد مزوتراپی و انواع فیلرها ) زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم لطفا برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.