پیشگیری از زگیل تناسلی با واکسن اچ پی وی

یکی از شایع ترین بیماری های جنسی و مقاربتی بیماری زگیل تناسلی می باشد که از ویروس اچ پی وی به وجود می آید و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.  این بیماری بسیار مسری است و نه تنها از طریق رابطه جنسی کامل بلکه با تماس مستیقم پوست  و از طریق رابطه جنسی دهانی نیز قابل انتقال است. اچ پی وی می تواند آنکوژن یا سرطان زا باشد. و آمار وحشتناکی را در ایجاد سرطان دارد تقریباً از هر 100 زن  مبتلا 5 نفر دچار سرطان دهانه رحم می شوند.

اچ پی وی چیست

ویروس اچ پی وی 125 نوع دارد که از این آمار 40 نوع آن تناسلی هستند که دارای دو نوع ویژگی می باشد:

اول اینکه وارد خون نمی شود که این موضوع خیلی برای بدن مضرر است چون تا وارد خون نشود  گلوبول های سفید نمی توانند با آن مبارزه کند، ویروس اچ پی وی وارد سلول های تناسلی شده و در آن پنهان می شود و به سیستم ایمنی اجازه نمیدهد که با آن مبارزه کند و آن را ازبین ببرد.

ویژگی دوم آنکوژن یا سرطان زا بودن آن است . سرطان یعنی تکثیر بی رویه سلول که منجر به تومور می شود، حالا چه چیزی مانع تکثیر سلول می شود یک ژن که روی کروموزوم 17 وجود دارد به نام TP53 که دستور ساخت پروتئین P53 را می دهد و وظیفه آن جلوگیری از تکثیر سلول است و حتی در مواقعی  باعث مرگ سلول می شود تا از تکثیر آن جلوگیری کند. البته P53 تنها پروتیئنی نیست که این کار رو انجام می دهد خیلی پروتین های دیگری  نیز وجود دارند که این وظیفه را برعهده دارند. پروتئین P53 توسط اچ پی وی از کار انداخته می شود و وقتی ترمز سلول از کار افتاده باشد سلول به سمت سرطانی شدن سوق پیدا می کند. اخیراً ثابت شده است که حتی  دلیل  30 تا 50 درصد از سرطان پستان نیز اختلال در پروتئین P53 می باشد . مصرف جنسینگ موجب فعال تر شدن پروتیئن P53 می شود و اما دلیل تمام سرطان های دهانه رحم ویروس اچ پی وی می باشد که این موضوع بسیار تکان دهنده و وحشتناک است.

واکسن اچ پی وی

انواع ویروس اچ پی وی

ویروس اچ پی وی چند نوع شایع تر دارد نوع 6 و 11 که باعث ایجاد زگیل می شود و مزیت آن این است که ایجاد سرطان نمی کند و نوع خطرناک آن 16 و 18 است که همان طور که گفته شد از هر 100 خانم که مبتلا می شوند 5 نفر از آنها طی 15 سال  دچار سرطان دهانه رحم می شوند. اچ پی وی های شماره 31-39-35-33-45-5251- 56-58 و 59 هم باعث سرطان می شوند. اچ پی وی تنها در زنان ایجاد سرطان نمی کند بلکه در مردان نیز باعث سرطان آلت تناسلی و در زنان و مردان باعث سرطان مقعد و حلق و دهان شود.

آمار ابتلا به اچ پی وی

به نقل از CDC  مرکز کنترل بیماری ها  تقریبا تمام افراد در سنین 20 تا 30 سال به اچ پی وی مبتلا می شوند و هر کسی که بیشتر از یک پارتنر تجربه کرده باشد احتمالاً مبتلا شده است. یکی از ویژگی های این بیماری این است که بدون علامت است یعنی همه ی مبتلایان  زگیل نمی زنند تا فرد را متوجه بیماری کنند.

بهبودی در اچ پی وی

در کسانی که از نظر جسمانی سالم هستند و سیستم ایمنی قوی دارند در 90 درصد اوقات بین 6 تا 2 سال از بدن پاک سازی می شود و از بین می رود.

درمان اچ پی وی

همان طور که گفته شد این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط برای کسانی که زگیل تناسلی دارند و برای از بین بردن ضایع  می توان از  لیزر که البته هزینه بسیار بالایی دارد، همچنین میتوان از کرایوتراپی یا فریز کردن و الکتروکوتریا سوزاندن استفاده کرد و البته پماد های موضعی  نیز برای آن وجود دارد که باید توسط پزشک تجویز گردد.

روش های پیشگیری

سعی کنید شریک جنسی کمتری داشته باشید .

استفاده از کاندوم نیز تا حدودی ممکن است پیشگیری کند.

روش سوم زدن واکس است.

واکسن

دو کمپانی در دنیا این واکسن را می سازند اولی کمپانی gsk انگلیسی که به دلیل عدم دسترسی به درد ما نمی خورد و دومی واکسن برای کمپانی Merck که از معروف ترین واکسن های موجود می باشد یعنی  گارداسیل را ساخته است  که در برابر اچ پی وی 6 و 11  که زگیل تناسلی را ایجاد می کنند و 16 و 18 که سرطان زا هستند ایمنی ایجاد می کند و تا 15 سال فرد را ایمن می کند. این کمپانی واکسن جدید گارداسیل 9 را نیز ساخته که علاوه بر موارد ذکر شده در برابر 31-33-45-52-58 هم ایمنی ایجاد می کند که البته هزینه بالایی هم دارد. اخیراً با توجه به در دسترس نبودن آسان نمونه های خارجی واکسن اچ پی وی نمونه ایرانی آن نیز با نام پاپیلوگارد تولید گردیده است .

واکسن پاپیلوگارد

این واکسن توسط شرکت نویان پژوهان زیست دارو تهیه و تولید شده است که یک واکسن نوترکیب است که متشکل از ذراتی شبیه ویروس می باشد. واکسن پاپیلوگارد به شکل یک عدد سرنگ که از قبل پر شده است فروخته می شود و حاوی نیم میلی لیتر پروتئین از ویروس 16 و 18 می باشد که از ویروس های خطرناک اچ پی وی محسوب می شود که منجر به سرطان می شود. این واکسن از ویروس کشته یا ضعیف شده می باشد و موجب تولید آنتی بادی در برابر ویروس اچ پی وی می گردد، علاوه بر آن از ابتلا به ادنو کارسینوم و  نئوپلازی درون اپیتلیالی رحمی نیز پیشگیری می کند.

 

سن زدن واکسن

 سن مناسب واکسن به گفته  cvc در دختران و پسران از 9 تا 12 سال است ولی تا 26 سالگی هم می تواند انجام شود. البته بعد از آن هم تا 45 سالگی می توانید واکسن بزنید.

غربالگری اچ پی وی در خانم ها

اولین بار پزشک یونانی به نام جورجیوس پاپا نیکولائو توانست با نمونه گیری از 100 زن و آزمایش روی آنها تشخیص دهد که نمونه افراد سالم و سرطانی با هم متفاوت است و به احترام وی نام این تست را پاپ اسمیر گذاشته شده است.

 پاپ اسمیر چیست

از دهانه رحم نمونه گرفته می شود و زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود که سرطانی است یا خیر. سن شروع تست پاپ اسمیر در زنان از 21 سال است که هر 3 سال باید تا 30 سالگی انجام شود و بعد از 30 سالگی نیز هم  هر 3 سال است اما  کمپانی سوئیسی  کیت های پاپ اسمیر را ارائه داده که با انجام همزمان تست پاپ اسمیربا کیت می تواند هر 5 سال یک بار انجام شود. در مردان هیچ گونه تستی برای تشخیص بیماری وجود ندارد.

نحوه و تعداد تزریق مورد نیاز واکسن

معمولاً این واکسن روی عضله بازو تزریق می گردد، دفعات تزریق در واکسن گارداسیل  سه نوبت و هر دفعه 0.5 میلی تزریق می گردد. بعد از تزریق نوبت اول، تزریق دوم  دو ماه پس از آن و نوبت سوم شش ماه بعد از اولین تزریق انجام می شود. یعنی اگر شما در ماه فروردین نوبت اول را تزریق کردید، نوبت دوم را اردیبهشت و نوبت سوم و آخرین نوبت را شهریور ماه انجام می دهید. اما در واکسن پاپیلوگارد قبل از 15 سالگی دو دوز تزریق می شود که دوز دوم 6 ماه بعد از تزریق دوز اول انجام می شود، و اگر  بعد از 15 سالگی تزریق گردد در 3 دوز انجام می شود یعنی بعد از تزریق دوز اول یک ماه بعد دوز دوم تزریق می شود و نوبت بعدی یعنی دوز سوم 6 ماه بعد از زدن دوز دوم انجام می شود.

عوارض واکسن

طبق آمارهای اعلام شده عوارض واکسن در 97% از افراد بسیار کم و گذارا بوده و تنها 3%   افراد ممکن است دچارعوارض جدی شوند. از عوارض بعد از تزریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرگیجه

تب

تهوع

خارش

سردرد

درد محل تزریق شده

در صورت مشاهده علائم  غیر عادی و بروز حساسیت حتما به پزشک مراجعه کنید.

مقایسه واکسن گارداسیل با واکسن ایرانی پاپیلوگارد

  •  از نظر قیمت واکسن پاپیلوگارد ارزان تر و قابل دسترس تر می باشد.

 

  • هر دو واکسن روی ویروس 16 و 18 که عامل اصلی سرطان دهانه رحم می باشد موثر است.

 

  • از لحاظ ایمنی و تیتر آنتی بادی واکسن پاپیلوگارد از واکسن گارداسیل عمکلرد بهتری دارد.

 

نکته حائذ اهمیت این می باشد که بعد از 7 ماه پس از تزریق اولین دوز، تیتر آنتی بادی  قابل مشاهده می گردد.

قیمت واکسن گارداسیل

با توجه به نوسانات قیمت ارز نمی توان قیمت دقیقی برای واکسن گارداسیل مشخص کرد اما معمولا در مراکز هلال احمر با قیمت پائین تر یافت می شود و در بازار آزاد قیمت ها حدوداً سه برابر بیشتر است. اما در مورد قیمت واکسن ایرانی پاپیلوگارد در سال 1400 در حدود 380 تا 400 تومان بوده است. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید و آگاهی شما را نسبت به این بیماری و راه های پیشگیری از آن افزایش داده باشد. کلینیک زیبایی آوان آماده ارائه خدمات در تمام زمینه های پوست و مو به شما عزیزان می باشد. لطفا برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.