مشکلات پوستی مبتلایان به اچ آی وی :بیماری ایدز که نوعی بیماری خود ایمنی است از نوعی ویروس به نام اچ آی وی (HIV) به فرد منتقل می گردد. این بیماری با تضعیف سیستم ایمنی بدن باعث می شود که بدن قدرت مقابله با بیماری ها و عفونت را نداشته باشد. طبق مطالعات انجام شده ویروس اچ آی وی (HIV ) می تواند موجب کاهش در تعداد CD4 شود و تعداد آن را به کمتر از 200 سلول در میلی متر مکعب برساند. طبق آمار تقریباً 90% از مبتلایان به ایدز با مشکلات پوستی مواجه شده اند که این علائم می تواند از بیماری یا عوارض مصرف داروها باشد. پوست یکی از اعضای بدن است که به بیماری های خود ایمنی واکنش نشان می دهد.

 

مشکلات پوستی مبتلایان به اچ آی وی

 

مشکلات پوستی در بیماریان مبتلا به اچ آی وی

این علائم معمولاً در 2 ماهه اولیه ابتلا به بیماری ظاهر می شود که ممکن است با عفونت ویروسی  و سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود این علائم شامل :

زخم های دهانی

مشکلات پوستی مبتلایان به اچ آی وی

خارش در صورت ، قفسه سینه و حتی دست و پا

سارکوم کاپوزی : اولین نوع سرطانی که مرتبط با ایدز شناخته شده است سارکوم کاپوزی می باشد. علائم با ایجاد لکه های صورتی برجسته و قابل لمس  می باشد که شامل سه مرحله پلاک، ندول و پچ است. درگیری مخاطی در این بیماری رایج است.

دانه های سروکانورژن : یکی از علائم اولیه که مبتلایان به ایدز معمولاً آن را تجربه می کنند علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا و دانه های پوستی در هفته های اولیه ابتلا است که با نام سروکانورژن شناخته می گردد و زمانی رخ می دهد که در بدن آنتی بادی اچ آی وی تولید می گردد و همراه با تب و التهاب غدد لنفاوی می باشد. دانه های ایجاد شده صاف و به رنگ قرمز و بدون خارش است و معمولاً روی مناطق وسیع بدن مانند پشت یا سینه ظاهر می گردد.

فولیکولیت: در این حالت فولیکول مو دچار عفونت می گردد که در مناطق شیو شده بدن مانند صورت و پاها شایع تر است و باعث قرمزی و التهاب خفیف می شود و یا به صورت جوشی که که محتوای آن یک ریشه مو می باشد ظاهر می گردد، و همچنین  می تواند به صورت برجستگی کوچک یا چندین برجستگی همراه با خارش و درد باشد.

زیگیل آبکی: زیگیل ایجاد شده می تواند مسری باشد. این زیگیل ها به رنگ پوست هستند و با گذشت زمان بدتر می شود.

 برفک: در دهان نوعی عفونت ایجاد می شود که به دلیل نوعی مخمر به نام قارچ کاندیدا است، آن ها در دهان، داخل گونه ها یا روی زبان ایجاد می شوند و به شکل برجستگی شیری رنگ می باشند. البته این ضایعات ممکن است روی لثه ها، لوزه ها، پشت گلو و سقف دهان هم ایجاد شود. ممکن است درناک باشند و فرد موقع مسواک زدن دچار خونریزی خفیف شود. امکان دارد عفونت کاندیدا در جاهای دیگر مانند: ریه ها، کبد، پوست و مری نیز گسترده شود. این عفونت ها معمولاً در افرادی که مبتلا به سرطان اچ آی وی هستند و همین طور افرادی که بیماری های خود ایمنی دارند شایع تر است.

زیگیل تناسلی: یکی از علائمی که در مردان بیشتر بروز می کند در ناحیه تناسلی می باشد که به صورت ضایعات بزرگ و مقاوم به درمان مشاهده می شود و از علائم مهم ابتلا به ایدز می باشد.

کهیر حاد: کهیر در این بیماری دارای نشانه ها و انواع گوناگونی می باشد. به عنوان مثال کهیر سبورئیک درماتیتیس در همان ابتدای ورود ویروس اچ آی وی در بدن به شکل جوش های تیره و کوچک روی بدن، صورت، دست و پا ایجاد می شود و گاهی نیز بروز کهیر به شکل زخم هایی در بدن ظاهر می گردد. کهیر معمولاً تا 15 روز در نقاط مختلف بدن ظاهر می شود و این حالت حدود سه هفته بعد از ابتلا و ورود ویروس اچ آی وی در بدن اتفاق می افتد.

درماتیت: شایع ترین نوع درماتیک در افراد مبتلا به ایدز درماتیت سبورئیک می باشد. درماتیک سبورئیک با ایجاد برجستگی های کوچک همراه با خارش موجب ایجاد پلاکت های مقعدی روی پوست سر، کشاله ران، صورت و سینه می شود که با گذشت زمان وخیم تر می گردد.

تبخال: ویروس تبخال کاملاً مسری می باشد و از طریق تماس مستقیم قابل انتقال به فرد دیگرد می باشد. تبخال شامل دو دسته می باشد:  نوع اول آن تبخال هرپس سیمپلکس (HSV-1) که در اطراف دهان ایجاد می شود و همراه با درد است و نوع دوم آن تبخال سیمپلکس ( HSV-2) می باشد که در اطراف اندام های جنسی ایجاد می شود که به تبخال ناحیه تناسلی هم معروف است. تبخال درمان قطعی ندارد و تنها می توان با داروهای ضد ویروس آن را کنترل نمود، تبخال می تواند برای زمان طولانی در بدن افراد به صورت غیر فعال و در سلول های عصبی باقی بماند تا زمانی که محرکی باعث فعالیت مجدد آن شود، در افرادی که مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند علائم تبخال بسیار شدید تر است.

واکسن hpv

راه کارهای تشخیص علائم عفونت با HIV

بعد از سال 1985 تست های برای اطمینان و شناسایی پادتن های ضد ویروس اچ آی وی در خون مورد استفاده قرار می گیرد. این تست موجب می شود تا خطر مبتلا شدن به ایدز در افراد از طریق انتقال خون به حداقل برسد. این تست در مراکز بهداشت و آزمایشگاه ها انجام می گردد. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیشگیری و روابط جنسی ایمن می باشد، اما اگر رفتار پرخطری داشته اید حتما تست اچ آی وی را انجام دهید و مطمئن باشید نتیجه آزمایش به صورت مخفی نزد مسئولین باقی می ماند. تشخیص به موقع بیماری در روند درمان افراد مبتلا بسیار تاثیر گذار می باشد.

کلینیک زیبایی آوان با بهره گیری از بهترین تکنولوژی روز دنیا و استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت  دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.