لک پوستی چگونه ایجاد می شود؟ داشتن لک های پوستی در بین افراد بسیار شایع است ، لک های پوستی می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شوند که به آن می پردازیم ؛

لک پوستی چگونه ایجاد می شود؟

لک های پوستی به دلیل تفاوت در مقدار ملانین سلول ها ایجاد می شوند. ملانین ماده  ای است که موجب ایجاد رنگ پوست می شود و وظیفه ی آن حفاظت از پوست می باشد. در قسمت هایی از پوست که تولید ملانین بالا می باشد موجب تیره تر شدن رنگ پوست  یا لک های پوستی می شود.

 

لک پوستی چگونه ایجاد می شود؟

 

علت های ایجاد لک ها

از مهم ترین دلایل ایجاد لک های پوستی می توان به آفتاب – ژنتیک – تغییرات هورمونی و افزایش سن اشاره کرد، اما لک های می توان به دلایل گوناگونی ایجاد شوند، برخی از این دلایل عبارتند از؛

آفتاب سوختگی

هنگامی که پوست بر اثرقرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید دچار سوختگی شدید و تاول می گردد باعث ایجاد لک های پوستی می شود برای  پیشگیری از این اتفاق باید از کلاه  و ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده شود و از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی، به خصوص بدون محافظت بپرهیزید.

رادیوتراپی

افراد و بیمارانی که رادیو تراپی انجام داده اند یکی از عوارض ناشی از آن تاول، خشکی و مشکلات پوستی می باشد که ایجاد لک روی پوست می کند.

بیماری رزاسه

افرادی که دچار بیماری رزاسه هستند معمولاً بیماری آن ها به شکل دوره ای عود کرده و شدت می یابد  و به شکل خشکی، قرمزی و حساسیت پوست خود را نشان می دهد که ممکن است  از خود لک به جای گذارد.

کاندید یازیس

معمولاً در قسمت های چین خورده پوست ایجاد می شود مانند زیربغل، زیرسینه، بین انگشتان و کشاله ران و همراه با سوزش، خارش و قرمزی پوست می باشد و حتی در موارد شدید ایجاد زخم، ترک خوردگی و تاول  و لک های پوستی می کند.

لک های افزایش سن

لک هایی پیری معمولاً در افرادی که پوست روشنی دارند ایجاد می شود اما ممکن است در پوست های تیره نیز اتفاق بیافتد که علائم آن به شکل: بیضی و مسطح و قهوه ای مایل به سیاه یا زرد می باشد. این لک های در بخش هایی از پوست ایجاد می شود که بیشتر در معرض خورشید قرار داشته اند مانند پشت دست ها، صورت ، روی پا و ..  لک های پیری می تواند تا 13 میلیمتر بزرگ شوند و همچنین با هم در یک گروه قرار داشته باشند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی نیز باعث ایجاد لک می شود به عنوان مثال در دوران بارداری به علت افزایش  غلظت هورمون های جنسی در زنان مانند پروژسترون و استروژن ایجاد لک می کنند که به آن  ملاسما یا ماسک بارداری نیز می گویند.

درمان لک با روش  های خانگی و سنتی :

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید است که موجب تسریع بهبود زخم و ایجاد سلول های جدید می شود و همچنین  در برابر اشعه ماورا بنفش  از پوست محافظت می کند. مقداری از ژل را روی پوست خود بمالید و بعد از اینکه روی پوست خشک شد بشویید. بعد از مدتی می بینید که لک ها کمرنگ تر شده است.

عسل

عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد باعث روشن شدن پوست می شود   و لک ها را از بین می برد مقداری از عسل را روی پوست بمالید و بعد از یک ربع بشویید.

آب گوجه

آب گوجه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و  ویتامین C می باشد که موجب بسته شدن منافذ پوست و از بین بردن لک های پوستی می شود.

سفیده تخم مرغ

آنزیم های موجود در سفیده تخم مرغ باعث کم رنگ شدن لک های پوستی و همینطور سفت شدن پوست می گردد بعد از جدا کردن سفیده از زرده آن را روی پوست بگذارید تا خشک شود سپس با آب سرد بشویید. 

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خاصیت قلیایی موجب تنظیم PH پوست شده و از رشد باکتری جلوگیری می کند . یک فنجان آب  + یک سوم فنجان سرکه سیب را با هم مخلوط کرده روی لک ها بمالید و بعد از 10 الی 15 ثانیه بشویید.

لیمو ترش

لیمو ترش  تاثیر بسیار خوبی روی از بین بردن لک های پوستی دارد، مقداری از آب لیمو را گرفته روی لک ها بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

روغن درخت چای

این روغن با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی خود می تواند گزینه خوبی برای از بین بردن لک های پوستی باشد. بهتر است روغن چای را به تنهایی روی پوست نزنید و آن را با آب ترکیب کنید.

ماسک عسل و دارچین

این ماسک نیز به دلیل ضد التهابی و ضد باکتریایی بودن بسیار برای لک های صورت مفید است طرز تهیه آن به این صورت است که یک قاشق دارچین و دو قاشق عسل را با هم ترکیب کرده و خمیر حاصل از آن را روی لک ها قرار دهید و بعد از 15 دقیقه بشویید.

راهکارهای پزشکی درمان لک ها

درمان لک با دارو درمانی

داروهایی مانند آریوتین، کوجیک اسید، هیدروکینون، ترتینوئین و ترکیبات AHA می توان برای درمان لک استفاده کرد که البته تمام این داروها باید توسط پزشک وزیرنظر او استفاده شود.

لایه برداری شیمیایی

در این روش با استفاده از اسید پوست را لایه برداری می کنند که باعث کم رنگ شدن و حتی از بین رفتن لک ها می گردد. این کار باید حتماً توسط پزشک متخصص انجام گردد زیرا اگر به طور صحیح انجام نشود ممکن است به پوست آسیب جدی وارد شود.

درمان با دستگاه های پزشکی

با استفاده از روش هایی  پزشکی مانند میکرودرم ابریژن ، کرایوتراپی، آر اف فرکشنال می توان تا حد قابل توجهی لک های پوستی را از بین برد البته برای گرفتن نتیجه مطلوب باید دوره ی درمان را به طور کامل و در مراکز معتبر انجام داد. کلینیک زیبایی آوان با استفاده از دستگاه های روز دنیا زیر نظر پزشکان متخصص  و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.