معمولاً قارچ ها در نواحی چین دار و مرطوب بدن ایجاد می شوند. نواحی مانند: زیربغل، کشاله ران، لای انگشتان دست و پا، واژن و زیر سینه مکان خوبی برای رشد و تکثیر قارچ های پوستی می باشد. اغلب قارچ ها در لایه بیرونی پوست زندگی می کنند و به عمق پوست نفوذ نمی کنند. احتمال بروز قارچ در برخی افراد بیشتر است. افراد با اضافه وزن زیاد ( به دلیل لایه های بیشتر)، افراد دیابتی و خانم های باردار بیشتر مستعد این بیماری هستند. قارچ پوستی در بارداری بسیار شایع است و خانم های زیادی درگیر این مشکل می شوند.

دوران بارداری یکی از حساس ترین و با اهمیت ترین دوران زندگی خانم ها است، به همین دلیل افراد دچار استرس و نگرانی های متعددی در این دوران می شوند و این مساله ممکن است باعث تشدید برخی از مشکلات و بیماری ها گردد، مشکلات پوستی در دوران بارداری ممکن است به دلیل این تغییرات تشدید شود، برای همین بیماری های قارچی در خانم های باردار بسیار رایج است.

 

قارچ پوستی در بارداری

 

 علائم قارچ پوستی در بارداری

عفونت های قارچی ممکن است در اندازه های مختلف و به شکل دایره ای ایجاد شود (البته همیشه دایره ای شکل نیست) و باعث قرمزی، پوسته شدن و حتی سفید شدن پوست گردد.

گاهی ظاهر خشن دارد و حتی همراه با خونریزی می باشد.

همراه با خارش است و بعضی اوقات مرطوب است و بوی بدی دارد.

اگر زمان طولانی ادامه داشته باشد رنگ پوست تیره می شود و حتی به نواحی اطراف نیز گسترش می یابد.

افراد مستعد قارچ پوستی

افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند (کم کار یا پر کار)

کودکان

خانم های باردار

افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند.

افرادی که در معرض گرما و رطوبت قرار دارند.

افراد دیابتی

افراد چاق

قارچ پوستی در بارداری که در رحم به وجود می آید

از مهم ترین نواحی که در بارداری دچار مشکلات قارچی می شود رحم است. البته این مشکل به جنین آسیبی وارد نمی کند و تنها موجب آزار مادر می شود. علائمی که ایجاد می شود عبارتند از:

بوی ناخوشایند از واژن

خارش های آزار دهنده و مکرر

التهاب پوستی

احساس درد هنگام مقاربت

مشاهده ترشحات پنیری شکل

ترشحات زرد و سبز (نشانه عفونت قارچی شدید است)

درمان قارچ پوستی در بارداری

تربینافین

به صورت موضعی است و برای درمان کرم قارچ و انواع دیگر قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرد. از طریق پوست جذب شده و در بارداری ایمن است.

سیکلوپیرکس

در درمان انواع عفونت ها کاربرد دارد و به صورت موضعی می باشد. در دسته B قرار دارد به همین علت در دوران باردای می توان با خیال راحت استفاده کرد اما اولین انتخاب درمانی نیست.

نیستاتین

بیشتر برای درمان عفونت های قارچی سطحی که با نام کاندیدا شناخته می شود، استفاده می گردد. این دارو کمتر به صورت خوراکی استفاده می شود زیرا جذب خون نمی شود. این دارو معمولاً در بارداری به صورت واژینال مورد استفاده قرار می گیرد و در دسته داروهای A قرار دارد. فرم پودر، کرم و پماد دارو چون در رده C قرار دارد نباید در بارداری استفاده شود.

کلوتریمازول

از دیگر داروهایی که برای درمان عفونت های لووواژینال و مخملی استفاده می شود کلوتریمازول است که درباردای نیز ایمن است. طی تحقیقاتی که در سال 1999 روی 18 هزار نفر انجام شده است استفاده از این دارو منجربه ناهنجاری در جنین نمی شود.

سولفید سلنیوم

معمولاً در شامپوها وجود دارد و برای درمان درماتیت سبوره استفاده می شود جزء داروهای دسته C است. مطالعات انسانی و حیوانی برای بررسی ایمنی این دارو انجام نشده است و تنها برای استفاده در مدت زمان محدود مناسب است.

درست است که قارچ پوستی در بارداری برای جنین خطری ندارد اما از لحاظ روحی ممکن است مادر را تحت فشار قرار دهد و به او استرس وارد کند، برای همین هنگام مشاهده علائم اولیه به پزشک مراجعه کنید تا دچار عفونت های شدید نشوید. همانطور که گفته شد می توانید با مصرف دارو این مشکل را کاملاً حل کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.