اگزما یا درماتیت آتوپیک نوعی بیماری پوستی شایع است که باعث خشکی، قرمزی و التهاب پوست می شود. این بیماری در کودکان رایج تر است تا درافراد بزرگسال و علائم بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. مسری نیست و عواملی مانند: ژنتیک، استرس، عوامل محیطی و نقص سیستم ایمنی می تواند در بروز آن تاثیر گذار باشد. بعد از مشخص شدن علت ایجاد اگزما، پزشک درمان مناسب را برای فرد بیمار انجام می دهد. یکی از درمان هایی که برای اگزما انجام می شود درمان با کورتون است. اثر کورتون بر اگزما معمولاً مثبت بوده و باعث درمان بیماری می شود.

 

 

دلایل ایجاد اگزما چیست؟

در اثر عوامل محیطی یا شیمیایی پوست خشک شده و حساسیت پوست افرایش می یابد.

طبق آمار عوامل وراثتی نیز می تواند در به وجود آمدن اگزما نقش داشته باشد.

نقص در سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به بثورات پوستی در پاسخ به التهاب ناخواسته شود.

برخی از عوامل مانند: استرس، استفاده بیش از حد از شوینده های شیمیایی، خشکی بیش از حد پوست، تعریق زیاد، گرد و غبار، کپک ها، گرما، گرده گل و عفونت های پوستی می تواند موجب تشدید اگزما شود.

علائم اگزما

خارش، خشکی، قرمزی، گاهی برجستگی های کوچک و پر از مایع، پوسته شدن

کورتون چیست؟

کورتیکواستروئید یا کورتون نوعی چربی است که از ماده اولیه کلسترول در کبد درست می شود و غدد فوق کلیوی برای ساختن هورمون از آن استفاده می کند. مهم ترین هورمون استروئیدی که ساخته می شود کورتیزول است. اما این دسته از موارد به شکل مصنوعی نیز ساخته می شوند و به عنوان داروی کورتون برای درمان بسیاری از بیمارها مانند: اگزما، رماتیسم مفصلی، لوسمی و … استفاده می شود.

اثر کورتون بر اگزما

کورتون ها دو اثر مهم روی بدن می گذارند:

باعث سرکوب و مهار التهاب در بافت های بدن می شود.

سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

این دو اثر موجب درمان بیماری ها می شود.

انواع کورتون

هیدروکورتیزون

بتامتازون

پردنیزولون

دگزامتازون

عوارض کورتون روی بدن

نوع خوراکی آن روی کل بدن تاثیر می گذارد، به دلیل اینکه جذب سیستمیک می شود و عوارض آن بالا است. مصرف دارو با دوز بالا باعث بروز مشکلاتی مانند: افزایش چربی و بالا رفتن وزن به ویژه در پشت گردن، شکم و صورت می شود، همچنین موجب ورم در پاها، افزایش فشار خون، بالا رفتن فشار داخل چشم، تغییرات خلق و خو و … می گردد. مصرف طولانی مدت دارو ریسک ابتلا به دیابت را نیز بالا می برد.

عوارض اثر کورتون بر اگزما

به گفته پزشکان استفاده از کورتون قوی ممکن است باعث ایجاد عفونت در اگزما شود، بنابراین باید برای درمان این بیماری از نوع متوسط کورتون استفاده شود.

 عوارض کورتون روی پوست

کند شدن روند بهبودی پوست

نازک شدن پوست

اتروفی و از بین رفتن لایه سطحی پوست (اپیدرم)

استریا یا ترک های پوستی

روش های متعددی برای درمان اگزما وجود دارد که پزشک با توجه به نوع و شدت اگزما برای بیمار در نظر می گیرد. از آنجایی که اثر کورتون بر اگزما هم می تواند مثبت باشد و هم منفی، باید حتماً زیر نظر پزشک و با دوز مناسب مصرف شود. هرگز از کورتون ها خودسرانه استفاده نکنید  زیرا ممکن است دچار عفونت و عوارض های مختلف شوید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.