یکی از مشکلات شایع که بسیاری از افراد درگیر آن هستند فرورفتن ناخن در گوشت یا بافت اطراف ناخن می باشد. این مشکل اغلب در شصت پا اتفاق می افتد اما ممکن است سایر انگشتان را نیز درگیر کند. این مشکل هنگام رشد کردن، ناخن در بافت مجاور خود فرو می رود و این موضوع موجب تورم، عفونت و درد در انگشت پا می شود.

فرورفتن ناخن در گوشت

علت های فرورفتن ناخن در گوشت

به دلایل مختلفی این مشکل به وجود می آید اما یکی از مهم ترین دلایل ابتلا اصلاح ناخن به شکل غلط می باشد و همچنین استفاده از کفش های تنگ و نامناسب، هنگام اصلاح ناخن نباید گوشه های ناخن را بگیرید یعنی بهترین روش این است که ناخن ها به شکل مستقیم کوتاه شود نه به صورت هلالی، زیرا در صورت کوتاه کردن گوش های ناخن از ته حین رشد کردن در بافت های نرم مجاور گیر کرده و این حالت ایجاد می گردد. پوشیدن کفش های نامناسب و تنگ نیز با ایجاد فشار روی انگشت و ناخن باعث فرور رفتن ناخن در بافت می شود. سایر علت ها عبارتند از: مصرف برخی داروها، بارداری، عفونت های قارچی، ناهنجاری استخوان پا، ضربه به ناخن و اختلالات مادرزادی ناخن می باشد.

علائم فرورفتن ناخن در گوشت

درد زیاد

عفونت

تورم و قرمزی

ایجاد ترشحات چرکی ( گاهی همراه با خون )

 عواملی که موجب فرورفتن ناخن در گوشت می شود

عدم رعایت بهداشت  فردی

انجام فعالیت و ورزش حرفه ای مانند: فوتبال، بسکتبال و تنیس

راه رفتن به صورت غیر عادی و نامناسب قدم برداشتن

کف پای صاف

ضربه های مکرر به پا

انگشت بلند غیر عادی

چاقی و دیابت

تعریق بیش از اندازه پاها

بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و کلیوی که موجب تورم پاها می شود.

تومورهای بافت سخت ونرم انگشتان

آرتریت

انگشت چکشی شکل و کف پای صاف 

 پیشگیری از فرورفتن ناخن در گوشت

بهترین روش پیشگیری از بروز چنین مشکلی استفاده از کفش های استاندارد و گشاد است و همچنین اصلاح صحیح گوشه های ناخن که نباید از ته گرفته شود. بهداشت فردی نیز در پیشگیری بی تاثیر نیست.

تشخیص فرورفتن ناخن در گوشت

تشخیص آن معمولاً کار سختی نیست و با توجه به علائم، پزشک در معاینه اولیه متوجه خواهد شد. هنگام معاینه فشار دادن با احساس درد زیاد همراه است و یکی از لبه های ناخن که پیچ خورده یا فرورفته در گوشت کاملاً قابل مشاهده می باشد. اگر فرد دچار عفونت شده باشد اطراف انگشت قرمز و متورم است و همراه با درد شدید و ترشحات زرد رنگ چرکی می باشد.

درمان فرورفتن ناخن در گوشت

در مواردی که خفیف باشد با اقدامات زیر قابل درمان است:

ابتدا یک ظرف را از آب گرم پر کنید و پاهای خود را چند دقیقه داخل آن قرار دهید سپس اطراف ناخن را ماساژ دهید و کمی فشار دهید، این کار به بیرون آمدن ناخن کمک می کند. در صورت عفونت کردن مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند کمک کننده باشد.

اما در موارد شدید معمولاً نیاز به جراحی است. جراحی به روش های گوناگون انجام می شود که این موضوع بستگی به شدت مشکل دارد، اما اغلب به شکل برداشتن گوشه های ناخن و تخریب کردن ریشه گوشه ی ناخن انجام می شود، با این روش دیگر گوشه های ناخن رشد نمی کند و عرض ناخن کمتر می شود. در برخی موارد نیز کل ناخن برداشته می شود بدون تخریب کردن، که یک روش موقتی بوده و با رشد ناخن می تواند مجدداً فرورفتگی ناخن در گوشت ایجاد شود.

عوارض فرورفتن ناخن در گوشت

اگر این مشکل به موقع درمان نشود می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. به عنوان مثال اگر عفونت کرده باشد به تدریج به بافت نرم عمیق تر می رسد و در برخی موارد حتی عفونت به استخوان می زند. از دیگر عوارض آن، ایجاد جای زخم و بد فرمی ناخن است و گاهی نیز یک بافت نرم در کنار ناخن ایجاد می شود که به آسانی دچار خون ریزی می شود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

لطفا بر روی لینک تخصصی مو هیرآوان کلیک فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.