آکنه از مشکلاتی است که افراد ممکن است در سنین مختلف درگیر آن شوند. البته در سنین بلوغ و نوجوانی بیشتر دیده می شود. اما عواملی وجود دارد که ممکن است وضعیت جوش را بدتر کند. عوامل تشدید کننده جوش متعدد است که به طور مفصل راجع به آن توضیح می دهیم.

عوامل تشدید کننده جوش

ژنتیک: در برخی از خانواده ها به طور ارثی افراد دچار آکنه می شوند که البته باید بررسی شود تا علت اصلی آن مشخص شود.

استرس: مشکلات روحی و استرس زیاد باعث اختلال در هورمون ها می شود و در نتیجه آکنه ممکن است شدید شود.

آب و هوا: رطوبت، گرما و تعریق بیش از حد موجب تشدید آکنه می شود.

مواد آرایشی: گاهی مواد آرایشی غیر استاندارد و همچنین مواد آرایشی که بیش از اندازه روغنی و چرب هستند می تواند باعث بدتر شدن وضعیت جوش شود.

شغل: برخی از شغل های که با حرارت، گرما و رطوبت سرو کار دارند مانند: آشپزی  می تواند جوش را تشدید کند.

کمبود خواب: کم خوابی موجب تشدید مشکلات پوستی از جمله جوش می شود.

داروها: گاهی اوقات برخی داروها می تواند باعث ایجاد آکنه یا تشدید آن شود، مانند کورتون ها که ترشح سبوم را تحریک می کند.

تغذیه: یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده جوش رژیم غذایی است، برخی از مواد غذایی می تواند وضعیت آکنه و جوش را بدتر کند. مواد غذایی مضرر عبارتند از:

شکر و کربوهیدارت: شکر، نان سفید، برنج و تمام محصولات حاوی قند را می توان محرک جوش دانست زیرا با بالا رفتن قند خون انسولین ترشح می شود و ترشح انسولین اضافی موجب جوش و آکنه می شود.

شیر: گاوها هنگام بارداری هورمونی ترشح می کنند و بعداً نیز در شیر باقی می ماند و این هورمون موجب تحریک جوش می شود.

شکلات: ماده اصلی شکلات یعنی کاکائو موجب جوش نمی شود اما ترکیب آن با شیر و شکر باعث ایجاد جوش می شود. اما اگر از شکلات تلخ استفاده کنید این مشکل به وجود نمی آید.

فست فود: فست فودها غذاهای چرب و فاقد ارزش غذایی است که پر از کربوهیدارت و چربی های اشباع شده است و موجب تشدید آکنه می شود.

غذاهای گلیسینی: پروتئین Gl که در این نوع غذاها به مقدار زیاد موجود است عامل مهمی برای ایجاد مشکلات پوستی است. انواع نان سفید، غذاهای نیمه آماده، برنج، آناناس، کدوتنبل، پاپ کورن، طالبی، سیب زمینی، خوراک های شیرین و غذاهای فوری از منابع گلیسینی است.

اصلی ترین عوامل تشدید کننده جوش

هورمون

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آکنه نوسانات و اختلالات هورمونی است که بیشتر در سن بلوغ برای نوجوانان اتفاق می افتد البته در سنین دیگر نیز می تواند ایجاد شود مانند: بارداری، یائسگی، بیماری و …  عدم تعادل هورمونی سبب ترشح بیش از اندازه غدد چربی و بسته شدن منافذ پوست می شود و این امر منجر به آکنه و  جوش می شود.

پوست چرب

افرادی که دارای پوست از نوع چرب هستند معمولاً بیش از سایر افراد مستعد جوش می باشند و باید با مراقبت های لازم و استفاده از محصولات مناسب پوست چرب، چربی پوست را کنترل کنند.

چگونه از عوامل تشدید کننده جوش دوری کنیم؟

تغذیه مناسب: استفاده از مواد غذایی مفید مانند: انواع ماهی ها (به ویژه سالمون)، سیب، صدف، بادام، هویج، و …

روتین: داشتن روتین مناسب می تواند بسیار کمک کننده باشد یعنی استفاده از شوینده مناسب، آبرسان و مرطوب کننده ها، ضد آفتاب و اسکراب

فعالیت ورزشی: انجام فعالیت های روزانه موجب گردش خون بهتر و دور شدن از استرس ها می شود و وضعیت پوست بهتر می گردد.

در مورد عوامل تشدید کننده جوش توضیح دادیم اما مساله مهم این است که علاوه بر تغذیه مناسب و انجام روتین پوستی گاهی وقت ها جوش ها بسیار شدید می شود و دیگر نمی توان با مراقبت ها آن را کنترل کرد. بنابراین بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکلات هورمونی بررسی شود و در صورت نیاز درمان دارویی تجویز می شود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.