یکی از رایج ترین ضایعات پوستی  خال ها هستند که به دلیل تجمع رنگدانه ایجاد می شوند. اغلب خال ها به رنگ ها قهوه ای تیره و روشن یا سیاه هستند، البته برخی از خال ها نیز بی رنگ یا هم رنگ پوست می باشد. معمولاً بی خطر هستند و برای سلامتی مشکلی ایجاد نمی کند. اما از لحاظ زیبایی برای افراد آزاردهنده است، به همین دلیل افراد اقدام به برداشتن و از بین بردن آن می کنند. یکی از روش های موثر در برداشت خال، لیزر است. اما گاهی بعد از برداشت، خال ها دوباره عود می کنند. در این جا می خواهیم در مورد علت برگشت خال بعد از سوزاندن صحبت کنیم.

 

علت برگشت خال بعد از سوزاندن

علت های ایجاد خال

ملانین رنگدانه طبیعی است که موجب رنگی شدن مو، چشم و پوست می شود. این رنگدانه ها در سلول هایی با نام ملانوسیت ها تولید می گردد و هنگامی که ملانوسیت ها به شکل یکنواخت توزیع نشوند و به شکل گروهی تجمع کنند خال ایجاد می شود. در هر نقطه می تواند بروز کند اما در نواحی که در معرض نور خورشید قرار دارد شایع تر است. بیشتر خال ها قبل از سن 30 سالگی ایجاد می شود، البته بعد از این سن هم ممکن است ایجاد شود اما احتمال آن کمتر است. برخی خال ها مانند دیسپلاستیک معمولاً ارثی است.

انواع خال ها:

خال های اکتسابی

این خال ها در اثر عوامل مختلفی مانند: بارداری، سن بلوغ، نور خورشید و … ایجاد می شوند. این نوع خال بعد از سن سی سالگی نمود کمتری دارد و معمولاً ایجاد نمی شود و اغلب افراد  در سن بلوغ مستعد این نوع خال می باشند.

خال های مادرزادی

در گذشته بین افراد یک خانواده یا فامیل خال های مشترکی وجود داشت  که آن را  نوعی نشانه می دانستند، تا کنون در تحقیقات هیچ گونه علتی برای بروز این نوع خال ها مشخص نشده است.

علت برگشت خال بعد از سوزاندن

خال ها دارای سلول های حاشیه نیز می باشند که دیده نمی شوند، بنابراین هنگام برداشت خال باید حاشیه های به ظاهر سالم را نیز برداشت، زیرا اگر این حاشیه ها برداشته نشوند ممکن است دوباره فعال شوند و خال مجدد رشد کند.

در افراد زیر 30 سال به دلیل اینکه خال ها هنوز فعال هستند احتمال رشد مجدد خال وجود دارد.

مراقبت های بعد از سوزاندن خال نیز بسیار حائذ اهمیت است. اگر مراقبت ها به درستی انجام شود احتمال رشد مجدد کاهش پیدا می کند.

سرطانی بودن خال یکی دیگر از دلایل برگشت خال است، خال های سرطانی  می توانند مجددا رشد کنند. در صورتیکه علائمی مانند:

حاشیه نامنظم، عدم تقارن و تغییر رنگ و قطر خال را مشاهده کردید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از برداشت خال

در دوران نقاهت باید ناحیه مورد نظر را تمیز و عاری از هرگونه آلودگی نگه دارید.

از دستکاری و کندن پوسته ها خودداری کنید (علت برگشت خال بعد از سوزاندن می تواند به دلیل دستکاری آن قبل از بهبودی باشد).

از پمادها و داروهای تجویز شده توسط پزشک سرموقع استفاده کنید.

تا 24 ساعت نباید آب بخورد.

از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.

ناحیه مورد نظر را اصلاح نکنید.

هنگامی خروج از منزل از ضد آفتاب و کرم ترمیم کننده استفاده کنید.

برگشت خال بعد از سوزاندن می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که به چند نمونه از آن اشاره شد. برای از بین بردن خال ها حتما به مراکز معتبر و پزشک متخصص مراجعه کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.