رگ های عنکبوتی، رگ های بسیار ظریفی هستند که نزدیک سطح پوست قرار دارند و شبیه به شاخه های درخت و تارهای عنکبوت می باشند و اغلب به رنگ قرمز و آبی هستند. این مشکل در هر نقطه از بدن می تواند ایجاد شود اما در پاها بیشتر اتفاق می افتد. این رگ ها را معمولاً با  واریس اشتباه می گیرند، به همین دلیل می خواهیم تفاوت رگ های عنکبوتی با واریس را بررسی کنیم.

رگ های عنکبوتی

 

رگ های عنکبوتی چیست؟

نوعی عروق خونی پیچ و تاب دار ظریف است که می توان روی پوست آن را مشاهده کرد. به رنگ آبی، قرمز و بنفش می باشد و بیشتر در پاها ایجاد می شود و به دلیل شباهت زیاد به تار عنکبوت به رگ های عنکبوتی معروف است.

وریدهای واریسی چیست؟

رگ های متورم و بزرگی هستند که می تواند پیچ و تاب بخورد و اغلب زمانی رخ می دهد که دریچه های رگ های خونی دچار اختلال شده و از کار بیافتد. برخلاف رگ های عنکبوتی، می تواند یک وضعیت پزشکی جدی باشد و اگر به موقع درمان نشود و پیشرفت کند منجر به ترومبوز ورید عمیق می گردد و حتی گاهی تهدید کننده زندگی است.

دلایل ایجاد رگ های عنکبوتی و واریس

سیاهرگها با کمک دریچه های یک طرفه به سمت قلب می روند و کمک می کنند تا خون در رگ های عمقی و سطحی در جهت صحیح به سمت قلب جریان پیدا کند. این عروق ها توسط ماهیچه ها احاطه شده و با انقباض، خون را به سمت قلب پمپاژ می کنند. دریچه ها اجازه نمی دهند تا خون به پائین بازگردد اما بروز مشکل در عضلات، خون و دریچه ها باعث تجمع خون در ورید می شود و این موضوع منجر به فشار آوردن به دیواره رگ شده و عروق ضعیف می شود. بنابراین ورید حالت پیچ و تاب خورده و بیرون زده پیدا می کند و با توجه به گسترش تورم و سایز عروق خونی می تواند رگ های عنکبوتی و یا رگ های واریسی ایجاد کند.

تفاوت رگ های عنکبوتی با واریس

این رگها خطوط قرمز یا آبی ظریفی هستند که زیر سطح پوست قابل مشاهد است، اما رگ های واریسی برآمده و پیچ خورده می باشند و علاوه بر اینکه زیر پوست دیده می شود، احساس نیز می شود.

رگ های عنکبوتی معمولاً متورم نمی شود اما رگ های واریسی می تواند با احساس تورم، درد و سنگینی همراه باشد.

رگ های عنکبوتی نگران کننده نیستند و معمولاً به رگ های واریسی تبدیل نمی شوند اما رگ های واریسی یک وضعیت نگران کننده پزشکی می باشد و اگر به موقع درمان نشود می تواند باعث لخته شدن خون شود.

عواملی که ابتلا به رگ های عنکبوتی و واریسی را افزایش می دهد

اضافه وزن

وراثت

سابقه ی لخته شدن خون

استفاده از قرص های ضد بارداری

نوسانات هورمونی به ویژه در بارداری، بلوغ و یائسگی

جایگزین شدن هورمون پس از یائسگی

یبوست

افزایش سن

طبق آمار زنان بیشتر از مرادان مبتلا می شوند

درمان رگ های عنکبوتی:

جوراب های فشرده:

با فشار روی پاها موجب می شود خون به سمت بالا حرکت کند. به دلیل تفاوت اینگونه رگها با واریس بهتر است قبل از خرید جوراب با پزشک مشورت کنید.

لیزر درمانی درون وریدی:

با ایجاد یک برش کوچک در نزدیک ورید، وارد رگ شده و باعث بسته شدن ورید می شود.

اسکلروتراپی:

محلول نمکی غلیظ داخل ورید تزریق می شود و آن را می بندد.

تغییر سبک زندگی:

استراحت کافی، تحرک کافی و ورزش منظم، کفش راحت، اجتناب از نشستن و ایستادن طولانی

رادیو فرکانسی:

به وسیله یک کانتر کوچک که وارد ورید می شود، انجام می شود و انرژی فرکانس رادیویی را به دیواره ورید می رساند، آن را گرم می کند و از بین می برد.

جراحی:

این رگها معمولاً نیاز به جراحی ندارند اما رگ های واریسی گاهی نیاز به جراحی دارند.

تفاوت این رگها با واریس کاملاً مشخص و قابل تشخیص است، اما مراقبت های آن تقریباً شبیه به هم است و با رعایت یک سری نکات می توانید تا حدودی از ابتلا و پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.