ورزش با پیشرفت ملت ها آمیخته شده و این موضوع باعث شده تا علاقه افراد به فعالیت های ورزشی افزایش پیدا کند. از این رو رشته ی درماتولوژی ورزشی رو به رشد می باشد. بیماری های پوستی در ورزشکاران به دلیل فعالیت های ورزشی و بدنی پر تکرار و عوامل استرس زا ایجاد می شود. این نوع بیماری های پوستی  می تواند به شکل مستقیم و غیر مستقیم در ورزشکاران اتفاق بیافتد.

بیماری های پوستی در ورزشکاران

انواع بیماری هایی که ممکن است ورزشکاران به آن مبتلا شوند:

بیماری پای ورزشکار

نوعی بیماری التهابی است که بیشتر لای انگشتان پا را درگیر می کند و فرد دچار عفونت های قارچی می شود. از لحاظ ظاهری بین انگشتان ملتهب شده و تاول میزند. البته این مشکل بجز ورزشکاران برای افراد عادی نیز ممکن است پیش آید اما در ورزشکاران به دلیل  اینکه پا مدت زمان زیادی داخل کفش می ماند و معمولاً به دلیل تعریق مرطوب است، شایع تر است.

زگیل کف دست و پا

بیشتر در کف  پا و گاهی نیز در کف دست ایجاد می شود و به شکل برجستگی گوشتی ظاهر می شود. دلیل آن عفونت ویروسی است و ممکن است دردناک باشد. زگیل ها معمولاً مسری هستند و بهتر است از لمس آن خودداری کنید.

خارش ژوک

این مشکل به دلیل قارچی به نام tinea به وجود می آید و مانند سایر عفونت های tinea به دلیل قارچ شبه کپکی ایجاد می شود و به عنوان درماتوفیت شناخته می شود. این نوع قارچ های میکروسکوپی روی ناخن، مو و پوست زیست می کنند و معمولاً بی خطر هستند، ولی قابلیت تکثیر سریع دارند و هنگامی که در محیط مناسب خود، یعنی محیط های گرم و مرطوب قرار بگیرند تکثیر شده و باعث عفونت می شوند. اغلب در پوست اطراف ران، باسن و کشاله ران بروز می کند.

کورک

یکی دیگر از مشکلات ورزشکاران به ویژه افرادی که در رشته های ورزشی که تن به تن می شوند، فعالیت دارند مانند کشتی، کورک است. کورک شبیه به یک جوش چرکی بزرگ است که معمولاً حاوی مایع و عفونت است. هرگز نباید کورک را دستکاری کرد زیرا باعث انتشار عفونت به سایر بخش های پوست می شود.

سایش

یکی دیگر از مشکلاتی که ورزشکاران با آن درگیر هستند، اصطکاکی است که بین لباس ورزشی و پوست ایجاد می شود. اصطکاک ایجاد شده باعث التهاب و حتی در مواردی خونریزی پوست می شود. این مشکل در نوک پستان دونده ها بسیار شایع است. استفاده از لباس های نرم و سبک هنگام ورزش و زدن چسب به نیپل می تواند از بروز این نوع مشکلات تا حدودی پیشگیری کند. بعد از ورزش حتما باید دوش بگیرند و از مرطوب کننده ها استفاده کنند.

 دلایلی که احتمال بیماری های پوستی در ورزشکاران را بالا می برد:

برهنه راه رفتن در اتاق رختکن

استفاده از یک کفش به مدت طولانی

رفتن به استخرهای عمومی

عدم رعایت بهداشت

توصیه هایی که برای پیشگیری از بیماری های پوستی در ورزشکاران مفید است

در خرید کفش بسیار دقت کنید و حتماً کفش ورزشی مربوط به رشته خود را خریداری کنید. در روز های ابتدایی چند ساعت بیشتر  از آن استفاده نکنید و زمان را به مرور افزایش دهید.

در استخر، سونای عمومی و رختکن حتماً از دمپایی استفاده کنید.

اگر با زگیل افراد مبتلا برخورد داشتید حتماً دست خود را با آب و صابون بشوئید.

از یک کفش به مدت طولانی استفاده نکنید و مدام کفش خود را عوض کنید.

رعایت بهداشت فردی می تواند در پیشگیری از بروز مشکلات پوستی ورزشکاران موثر باشد.

بیماری های پوستی در ورزشکاران بسیار شایع است اما تا به حال مشاهده نشده است که یک ورزشکار به دلیل ابتلا به بیماری های پوستی نتواند دیگر ورزش خود را ادامه دهد. یعنی دچار هر گونه بیماری پوستی شوند چه مسری و چه غیر مسری بعد از گذراندان دوره ی درمان می توانند دوباره به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهند.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.