هنگامی که پوست شما بریده می شود یا آسیب می بیند بافت، پوست جدیدی را ایجاد می کند  که از جنس کلاژن، پروتئین ها، الاستین و …  می باشد، اما بافت ایجاد شده ی  تازه، با ساختار و رنگ متفاوت نسبت به  سایر قسمت های پوست شما می باشد که به آن جای زخم یا اسکار می گویند. اکثر زخم ها بعد از مدتی از بین می روند اما برخی دیگر روی پوست به طور قابل مشاهده ای باقی می مانند.با مقاله دکتر میراشه و نحوه درمان جای زخم همراه باشید.

دکتر میراشه و درمان جای زخم

نظرات دکتر میراشه و درمان جای زخم:

علت های ایجاد جای زخم  چیست ؟

همان گونه که گفته شد اسکارها از بافت جدید ،هنگام بهبودی و ترمیم به وجود می آیند، یعنی اسکارها در واکنش به آسیب یا جراحت به دلیل تولید بیش از حد معمول کلاژن ایجاد می شوند. اسکارهای کلوئیدی نیز از این دسته می باشند.

انواع جای زخم

جای جوش

این نوع به دلیل پارگی یا خراش جزئی پوست موقع کندن یا فشار دادن جوش ها ایجاد می شود و دارای انواع مختلف است که عبارتند از:

اسکارهای چرخشی یا گرد که به شکل نوارهایی از اسکار می باشند.

اسکارهای قندیلی که به شکل حفره هستند.

اسکارهای آتروفیک یا کلوئیدی که به شکل برجسته و گوشت اضافه می باشند.

اسکارهای مربع یا واگنی که بیضی یا گرد هستند.

اسکارهای مسطح

این نوع جای زخم  بسیار شایع است، به رنگ قرمز یا صورتی هستند و ممکن است  رنگدانه های آن به مرور زمان از بین بروند.

ترک های پوستی

استرچ مارک یا ترک های پوستی موقعی ایجاد می شود که با سرعت بالایی بافت پوست منبسط شود و این امر به دلایلی چون: بارداری و اضافه وزن زیاد رخ می دهد.

اسکارهای کلوئیدی

زمانی ایجاد می شوند که بدن هنگام ترمیم زخم و حتی پس از بهبود زخم کلاژن اضافی تولید می کند.

اسکار انقباضی

این نوع به دلیل جمع شدن یا انقباض پوست به وجود می آید و معمولاً به علت سوختگی ایجاد می شود و ناحیه آسیب دیده را سفت و حرکت را سخت خواهد کرد.

روش های درمان جای زخم

روش های درمانی به دو صورت جراحی و غیر جراحی تقسیم می شود.

روش های غیر جراحی

لیزر

در این روش برای درمان جای زخم  از لیزر برای برداشتن لایه سطحی پوست استفاده می شود و این کار باعث تحریک رشد سلول  جدید پوست می گردد.

لیزر CO2 فرکشنال: موجب انتقال انرژی به لایه های عمیق پوست شده و موجب تولید الاستین و کلاژن تازه می شود و در نتیجه پوست یکدست تر می شود.

لیزر اربیوم این روش نیز مانند فرکشنال از لیزر برای ایجاد کانال های میکرو ترمال (میکرو حرارتی) استفاده می کند و باعث ترمیم، سفت و یکدست شدن پوست می شود.

 سابسیژن

در این روش با شکستن الیافی که اسکار را به سمت پایین میکشد باعث از بین رفتن چسبندگی های ایجاد شده میشویم در این حالت سطح اسکار آزاد میشود و جای ضخم بهبود میابد. سابسیژن انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع اسکار شما روش سابسیژن برای شما توسط پزشک انتخاب میشود. 

میکرودم ابریژن

به نظر دکتر زهرا میراشه :روشی غیر تهاجمی می باشد که در آن با استفاده از مواد، خراشیدگی فیزیکی سطحی در خارجی ترین لایه پوست انجام می شود. این کار موجب تولید الاستین و کلاژن بیشتر شده و نقاط آسیب دیده جوان سازی شده و بافت و رنگ پوست بهبود می یابد.

پمادهای موضعی

پمادهای حاوی هیالورونیک اسید و رتینوئید به مرور زمان می تواند جای زخم را بهبود بخشد همچین استفاده مداوم از مرطوب کننده ها باعث کم رنگ شدن آن می شود.

روش جراحی 

اگر تمام روش ها را امتحان کرده اید و جای زخم همچنان باقی است و موجب پایئن آمدن اعتماد به نفس شما گردیده است می توانید با انجام جراحی ترمیمی این مشکل را حل کنید. در این روش پوست را از جای دیگر بدن گرفته و پیوند می زنند و تا حدودی می تواند باعث بهبودی گردد.

برای از بین بردن جای زخم بهتر است سریع اقدام کنید و زمان را از دست ندهید زیرا از بین بردن اسکارهای کهنه مشکل تر است. بهتر است ابتدا روش های غیر جراحی را امتحان کنید زیرا جراحی علاوه بر هزینه بالا  باید دوران نقاهت طولانی را نیز بگذرانید. برای انجام هر گونه اقدامات پوستی بهترین کار مراجعه به مراکز معتبر و پزشکان متخصص می باشد تا بهترین نتیجه برای شما حاصل گردد.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.