درمان ماه گرفتگی پوست:ماه گرفتگی نوعی لک مادرزادی روی پوست می باشد که از هنگام تولد با فرد می باشد. رنگ آن معمولاً صورتی، بنفش، قهوه ای یا قرمز است و از لحاظ سایز در افراد مختلف متفاوت است. ماه گرفتگی می تواند در هر ناحیه از بدن ایجاد شود.

 

درمان ماه گرفتگی پوست

 

 

عواملی که موجب ماه گرفتگی می شوند چیست ؟

 

این لکه های رنگین  به دلیل ناهنجاری های عروق های خونی در پوست ایجاد می شود. این لکه ها که دارای رنگدانه هستند به دلیل جمع شدن ملانین در پوست ایجاد می شوند.

 

 

انواع لکه های ماه گرفتگی پوست

 

لکه های سالمون

 

از شایع ترین نوع این لکه هاست که هنگام تولد با رنگ صورتی روشن یا قرمز که معمولاً روی گردن یا صورت نوزاد مشاهده می شود و اغلب بعد از گذشت چند ماه از بین می رود. البته گاهی اوقات ممکن است چند سال طول بکشد تا بهبود پیدا کند.

 

 

روش های درمان ماه گرفتگی پوست

 

لکه های شرابی

 

این لکه های که به علت مشکلات عروقی ایجاد شده است در اندازه های متفاوتی می باشد و معمولاً روی قفسه سینه، کمر و صورت ایجاد می شود. بیشتر این لکه ها به صورت دائمی باقی خواهد ماند و حتی ممکن است برجسته تر شود.

 

لکه های شیر قهوه ای

 

این لکه ها به رنگ قهوه ای رنگ پریده بدون برجستگی بروز می کنند. این لکه ها به طور معمول بی خطر بوده اما اگر کودک شما زیر سن 5 سالگی بیشتر از 6 لکه داشته باشد باید بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که دچار بیماری نورفیبروماتوز که یک بیماری ژنتیکی است نمی باشد.

 

لکه های توت فرنگی یا همانژیوم های نوزادان

 

این لکه ها بیشتر شبیه به خال به رنگ بنفش، صورتی یا قرمز می باشد. دلیل نام گذاری آن به توت فرنگی به خاطر رنگ و بافت آن است . این لک ها بسیار شایع بوده و تقریباً 5% از نوزادان متولد شده را در بر می گیرد. این لک ها ممکن است رشد کند و بزرگتر شود اما اغلب در 7 سالگی از بین خواهد رفت. در بعضی موارد ممکن است این لکه های نیاز به بررسی و درمان ماه گرفتگی پوست داشته باشند.

 

لکه ها مغولی

 

این لکه ها که شبیه به کبودی است و تقریباً آبی مایل به خاکستری می باشد . این نوع لک معمولاً در بین نوزادان با پوست تیره شایع است و بیشتر در روی کمر و باسن ایجاد می شود. این لکه ها اغلب تا قبل از 4 سالگی از بین خواهد رفت.

 

خال های مادرزادی یا ملانوسیتیک

 

خال های ملانوسیتیک دارای نشان بزرگ مشکی یا قهوه ای رنگ می باشند که از بدو تولد وجود دارند. این خال ها به دلیل تجمع ملانین زیر پوست ایجاد می شود و تقریباً شایع است. خال ها می توانند با گذشت زمان برجسته تر شده و حتی مو دربیاورند و یا حتی در دوران بلوغ دچار تغییر رنگ شوند. در صورت مشاهده تغییر سایز یا رنگ بهتر است به پزشک مراجعه شود.

 

در صورت ابتلای کودک باید چه کارهایی انجام داد؟

 

اگر کودک شما دچار لکه های توت فرنگی یا همانژیوم است، این لکه ها معمولاً قبل از ناپدید شدن و از بین رفتن رشد زیادی دارند. در صورتی که این لکه ها نزدیک بینی، دهان یا چشم کودک باشد، باید به پزشک مراجعه شود تا راهکارهای درمانی اعمال گردد همچنین در کشاله ران درمان به موقع می تواند از درد در آینده پیشگیری کند.

درمان ماه گرفتگی پوست

در صورتی که لک ها بسیار بزرگ می باشند و زیبایی و ظاهر کودک تحت تاثیر قرار داده است به پزشکی متخصص مراجعه کنید تا فرایند درمانی انجام شود.

 

آیا لکه ها همراه با درد است

 

خیر اغلب این لکه ها بدون درد و بی خطر می باشند و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

 

درمان ماه گرفتگی پوست

 

لیزر: این روش تنها برای لک های شرابی که با گذشت زمان از بین نمی روند انجام می شود.

 

داروی پروپرانولول: این دارو از رشد همانژیوم جلوگیری کرده و آن را کوچک تر می کند.

 

داروی تیمولول : این دارو برای درمان کودکان مبتلا به گلوکوم تجویز می شود و برای لکه های همانژیوم نیز موثر است و اندازه آن را کوچک تر می کند اما مقدار دوز آن از بیماران گلوکوم کمتر است.

 

کوتیکوستروئید ها: به شکل قرص یا تزریق برای لکه های همانژِوم استفاده می شود.

 

داروی اینترفرون: هنگامی که لکه های مادرزادی خطرناک و بدخیم باشند و سلامت فرد را به خطر بیاندازد، از اینترفرون به صورت روزانه استفاده می شود. قبل از استفاده باید عوارض جانبی مصرف بررسی گردد.

 

 

جراحی ماه گرفتگی یا لکه ها ی مادر زادی

 

طبق گفته دکتر نازنین سادات نبوی در صورتی که فرد به خال یا لک سرطانی دچار شود پس از بررسی های لازم جراحی انجام می شود که بهتر است  بعد از سن بلوغ انجام شود. و همنطور ماه گرفتگی های مادرزادی که دارای برجستگی هستند و سایز بزرگی دارند  و دائمی هستند نیز جراحی می تواند گزینه خوبی برای رفع این مشکل باشد.

 

 روش های طبیعی برای از بین بردن ماه گرفتگی

 

برای درمان ماه گرفتگی پوست می توانید از روغن زیتون  که به طور طبیعی خاصیت مرطوب کنندگی دارد و موجب لطافت و بهبود بافت می شود استفاده کنید و همچنین از آب لیمو ترش که از قدیم برای روشن شدن پوست مورد استفاده قرار می گرفته کمک بگیرید. آب لیمو ترش را روی ماه گرفتگی زده و بعد از 15 دقیقه بشوئید.

 

البته این روش ها هیچ گونه پایه علمی ندارند و تنها بر اساس تجربه شخصی افراد می باشد.

 

 

کلینیک زیبایی آوان برای درمان ماه گرفتگی پوست با در اختیار داشتن به روز ترین دستگاه ها و استفاده از بهترین متریال مصرفی زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای  مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.