جوش یا آکنه در واقع یک بیماری مزمن التهابی است که بسیار شایع است. این مشکل اغلب در سن بلوغ و نوجوانی بروز می کند، اما در هر سنی می تواند افراد را درگیر کند. حتماً برای شما هم پیش آمده یک قرار مهم یا یک مهمانی در پیش دارید و یک جوش ناخوانده و سرزده در یک قسمت از صورتتان ظاهر می شود. هنگام بروز این مشکل آیا درمان اورژانسی جوش وجود دارد؟ در این مقاله به بررسی راه کارهای اورژانسی درمان جوش می پردازیم.

آکنه چیست؟

انواع جوش یا آکنه به دو دسته التهابی ( قرمز و متورم ) و غیر التهابی (بدون تورم) تقسیم می شوند و دارای انواع مختلف مانند: سرسفید – سرسیاه – پوسچول ها – پاپول ها – ندول ها  و کیست ها می باشند.

علت ایجاد آکنه

تولید بیش از حد سبوم

باکتری ها

مسدود شدند منافذ از سلول های مرده

مشکلات هورمونی

مواد غذایی که باعث ایجاد یا تشدید جوش می شوند

نان سفید

شکر و شیرینی جات

فست فود

غذاهای کنسروی

محصولات لبنی به خصوص شیر

نوشابه های گازدار

مواد غذایی مفید برای پیشگیری از ایجاد جوش

انواع ماهی، میوه و سبزیجات، اسفناج، لوبیا، عدس، نخود، دانه کدو تنبل، گوجه فرنگی

درمان اورژانسی جوش

استفاده از شوینده ی مناسب

شوینده های ملایم که داخل آن دانه های اسکراب است برای از بین بردن سلول های مرده پوست و بهبود جوش موثر است.

کرم های ضد جوش

استفاده از کرم های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکساید باعث خشک شدن و تسریع در بهبود جوش می شود.

بهترین پماد های ضد جوش

موپیروسین

نوعی آنتی بیوتیک است که از رشد باکتری ها روی پوست جلوگیری می کند و برای عفونت های پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تتراسایکلین

این پماد علاوه بر کاهش رشد باکتری ها، یک ضد التهاب است و باعث از بین رفتن تورم و قرمزی می شود. تتراسایلکین برای درمان جوش های خفیف تا متوسط استفاده می شود.

هیدروکورتیزون

باعث کاهش التهاب و قرمزی می شود و ترکیب آن با داروهایی مانند بنزوئیل پروکساید تاثیر خوبی روی بهبود جوش ها دارد. این پماد برای از بین بردن التهاب خوب است اما به تنهایی تاثیر چندانی روی بهبود جوش های سرسیاه و سرسفید ندارد.

درمان اورژانسی جوش با راهکارهای خانگی

البته این راهکارها هیچ گونه پایه علمی ندارد و صرفاً بر اساس تجربیات افراد مطرح می شود. بنابراین اگر مبتلا به جوش و آکنه متوسط تا شدید هستید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. راهکارهای خانگی عبارتند از:

یخ

گذاشتن یخ روی جوش باعث افزایش گردش خون و کاهش التهاب می شود. هرگز به شکل مستقیم یخ را روی جوش قرار ندهید و حتماً از یک پارچه یا حوله کمک بگیرید.

سرکه سیب

مقداری سرکه سیب را با آب رقیق کنید و با استفاده از یک پنبه روی جوش قرار دهید، این کار می تواند ترشح چربی ها را تا حدودی کنترل کند.

دارچین و عسل

عسل و دارچین را با هم مخلوط کنید خمیر حاصل از آن را روی جوش قرار دهید و اجازه دهید چند ساعت بماند. این ترکیب خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد.

آب لیمو ترش

لیمو ترش حاوی اسید سیتریک است که باعث خشک شدن جوش های چرکی شده  و التهاب و عفونت ها را از بین می برد.

جوش شیرین

جوش شیرین را با آب رقیق کنید روی جوش بمالید و بعد از 15 دقیقه بشوئید.

درمان اورژانسی جوش تنها برای زمانی است که یک جوش ناخوانده برنامه های سفر، مهمانی یا ملاقات شما را دچار مشکل کرده است، اما برای جوش بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص و بررسی علت جوش و درمان آن است. گاهی درمان های خودسرانه نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه باعث ایجاد عوارض نیز می شود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.