پوست از حساس ترین اندام های بدن است که می تواند دچار مشکلات و آسیب های متعددی شود، بنابراین نیاز به مراقبت های صحیح و اصولی دارد. بیماری های پوستی بسیار متنوع و متفاوت هستند که پوست می تواند به آن ها دچار شود. اما برخی از بیماری ها شایع تر هستند و افراد بیشتری درگیر آن می شوند، مانند بیماری  پسوریازیس و اگزما، گاهی این دو بیماری به دلیل شباهت در علائم با هم اشتباه گرفته می شوند. اکنون می خواهیم راجع به تفاوت پسوریازیس با اگزما صحبت کنیم.

تفاوت پسوریازیس با اگزما

اگزما چیست؟

نوعی حساسیت یا آلرژی پوستی می باشد که با علائمی چون: خارش، پوسته ریزی و التهاب همراه است. در کودکان شایع تر است. مسری نیست و ژنتیک روی آن تاثیر گذار می باشد. دارای انواع مختلف مانند: درماتیت آتوپیک، سبورئیک، درماتیت تماسی و .. می باشد.

پسوریازیس چیست؟

نوعی بیماری التهابی و خود ایمنی است که موجب افزایش رشد سلول های پوستی و تولید بی رویه آن می شود. پوست دچار التهاب، خارش و قرمزی می شود و پوسته های سفید و خاکستری روی پوست ایجاد می شود. این بیماری نیز مانند اگزما مسری نمی باشد. انواع مختلف بیماری عبارتند از: خالدار یا گوتات، پلاکی، خمشی یا معکوس، پوسته ای، ناخن و ..

تفاوت پسوریازیس با اگزما

بیماری پسوریازیس و اگزما از بیماری هایی هستند که می توانند کودکان و بزرگسالان  را تحت تاثیر قرار دهند. نسبت شیوع اگزما به پسوریازیس در کودکان بیشتر است و به دلیل شباهت هایی که بین علائم دو بیماری وجود دارد گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند، اما دو عارضه کاملاً متفاوت هستند.

چگونگی تشخیص بین دو بیماری

اگزما اغلب در نواحی که خم می شود بروز می کند، مانند: داخل آرنج و پشت زانو، البته در نواحی دیگر مانند گردن، مچ و هر نقطه ی دیگر از بدن ممکن است ایجاد شود. در پسوریازیس لک های خارش دار و قرمز رنگ همراه با پوسته های نقره ای و چسبنده ایجاد می شود.

در پسوریازیس معمولاً خارش خفیف است، برعکس در اگزما خارش شدید می باشد و حتی ممکن است پوست در اثر خاراندن دچار خونریزی شود.

تفاوت پسوریازیس با اگزما در اندام ها مختلف:

روی  پوست دست

پسوریازیس اغلب روی پشت دست، کف دست و انگشتان آن رخ می دهد و با خشکی و پوسته شدن همراه است و انجام کارها را دشوار می کند و گاهی به ناخن ها هم کشیده می شود و آن را دچار مشکلاتی شبیه به عفونت های قارچی ناخن می کند و گاهی ناخن تغییر رنگ داده و حتی کَنده می شود. اما اگزما در دست بیشتر به دلیل استفاده از مواد شوینده نامناسب، حساسیت به حیوانات، مواد حساسیت زا و ..  ایجاد می شود و پوست دست  دچار التهاب  به همراه با خارش شدید می شود.

روی پوست صورت

پسوریازیس در صورت می تواند گسترش پیدا کند و حتی تا گوش و گردن نیز پیشروی کند، با کنترل علائم بهبود پیدا می کند اما مجدداً برمی گردد. اما اگزما روی صورت باعث درد، خارش و ترک خوردن پوست می شود و گاهی حتی باعث ایجاد تاول های چرکی می شود. اگزما با مصرف داروهای موضعی کنترل می شود.

در پائین و بالای پاها

پسوریازیس بیشتر در روی پاها و زانو ایجاد می شود و گاهی بخش وسیعی از پاها را در بر می گیرد، اما اگزما بیشتر در نواحی چین دار پوست مثل جلوی قوزک پا و پشت زانو ایجاد می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

پسوریازیس نوع شدید می تواند لک های آفتاب سوختگی ایجاد کند که نیاز به فوریت های پزشکی دارد. در اگزمای شدید نیز بعد از ترکیدن تاول ها امکان بروز عفونت بالا است و باید به پزشک مراجعه شود.

این دو بیماری از شایع ترین بیماری های پوستی می باشند و تشخیص تفاوت پسوریازیس با اگزما ممکن است در برخی موارد برای افراد مشکل باشد، برای همین در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید. با کنترل علائم و درمان به موقع می توانید جلوی پیشرفت بیماری را تا حدود زیادی بگیرید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.