بزرگتری عضو بدن پوست است که علاوه بر محافظت بدن در برابر آلودگی ها و آسیب ها در ظاهر افراد نیز بسیار تاثیر گذار است. پوست با اینکه خود یک محافظت کننده است می تواند دچار آسیب شود. افراد می توانند دچار مشکلات پوستی متعددی شوند، اما برخی از بیماری های پوستی شایع است و افراد بسیاری را درگیر خود می کند.

انواع بیماری های پوستی شایع

دلایل اختلالات پوستی

 مشکلات پوستی می تواند علت های مختلفی داشته باشد که شایع ترین آن عبارتند از:

ویروس های مختلف

سیستم ایمنی ضعیف

قارچ ها و انگل ها

باکتری هایی که در منافذ پوست و مو گیر می کند.

مشکلات پوستی بارداری

تماس با محرک ها، پوست آلوده اشخاص مختلف و آلرژن ها

بیماری هایی مانند: مشکلات کلیوی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، نقص سیستم ایمنی، تیروئید و …

انواع بیماری های پوستی شایع:

کهیر

این مشکل بر اثر یک ماده آلرژی زا ایجاد می شود، دانه های قرمز و گاهی برجسته که روی پوست پخش می شود و معمولاً به سرعت گسترده می شود، شکل ظاهری آن گرد، کوچک و حلقه ای شکل می باشد و می تواند همراه با خارش باشد. گاهی ظرف یک روز از بین می رود و گاهی در موارد مزمن ممکن است ماه ها به طول بیانجامد.

اگزما

این بیماری شایع، بیشتر کودکان را درگیر می کند، از علائم مهم این بیماری خشکی، قرمزی و التهاب پوست است. معمولاً با آنتی هیستامین و کرم های موضعی تسکین می یابد.

پسوریازیس

در این بیماری سلول های جدید پوست در مدت زمان کوتاهی تولید می شوند و موجب انباشته شدن روی پوست و لکه های پوسته دار می شوند، پلاک هایی که اکثر مواقع روی کمر، زانو و آرنج ایجاد می شود. این بیماری از انواع  بیماری های خود ایمنی می باشد.

آکنه

یکی از بیماری های پوستی شایع که افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر خود کرده است. آکنه زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست در اثر تجمع سلول های مرده  و چربی مسدود شده است، این مشکل در هر سنی ممکن است ایجاد شود اما در دوران بلوغ به دلیل نوسانات هورمونی بیشتر اتفاق می افتد.

ملانوما

نوعی سرطان شدید است که معمولاً در ابتدا شبیه به یک خال ظاهر می شود  و تمایل به تکثیر دارد. باید حتماً در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است حتی منجر به مرگ فرد شود.

تبخال

بر اثر ویروسی به نام هرپس ایجاد می شود، بسیار مسری است و اغلب روی لب ها و اطراف آن ظاهر می شود، معمولاً ظرف چند روز از بین می رود.

روزاسه

باعث قرمزی، خشکی و حساسیت پوست می شود، برجستگی های قرمز رنگ گاهی حتی از گونه تا چانه، گوش ها، پیشانی، پشت و سینه هم گسترش پیدا می کند.

درمان بیماری های پوستی شایع

با توجه به نوع بیماری درمان ها نیز متفاوت هستند اما روش های درمانی استاندار وجود دارد که معمولاً برای انواع بیماری های شایع پوستی انجام می شود. درمان هایی مانند:

آنتی بیوتیک ها

پماد ها و کرم های موضعی

آنتی هیستامین ها

تزریق استروئید و ویتامین

لیزردرمانی

داروهای هورمونی

پیشگیری از بیماری های پوستی

استفاده از روتین پوستی مناسب

استفاده از شوینده های مناسب

استفاده از ضد آفتاب با SPF استاندارد

رژیم غذایی مناسب

دوری از نور آفتاب بدون محافظت

خودداری از تماس با مواد شیمیایی قوی و محرک پوست

استفاده از مرطوب کننده ها و آبرسان ها

رعایت بهداشت فردی

استفاده از لایه بردارها

بیماری های پوستی شایع  بسیار متنوع و متعدد می باشند و گاهی ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شوند، برای همین بهتر است از خود درمانی پرهیز کنید و در صورت ابتلا به هرگونه بیماری پوستی به پزشک متخصص مراجعه کنید و زمان را با کارهای بیهوده از دست ندهید. بیماری های پوستی اگر به موقع تشخیص داده شوند بسیار سریع تر درمان می شوند.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.