ترک های سفید رنگ که روی بدن اکثر افراد به خصوص خانم ها دیده می شود.

دلایل مختلفی  باعث به وجود آمدن ترک های پوستی می شود.

 ترک های پوستی

 

 ترک های پوستی یا استرچ مارک چیست ؟

این مشکل به دلیل پاره شدن فیبرهای کلاژن و الاستین در پوست به وجود می آید. این ترک ها ابتدا به رنگ قرمز یا صورتی  یا برجسته ظاهر می شود و  بعد از گذشت چند ماه سفید رنگ می شوند.

 

دلایل ایجاد ترک استرچ مارک پوست

افزایش وزن.

 

کشش و رشد سریع به ویژه در سن بلوغ.

 

بارداری.

 

بدنسازی.

 

ژنتیک  و سابقه ی خانوادگی.

 

بهترین زمان درمان

بهترین زمان برای درمان، همان ابتدای بیماری است که هنوز ترک ها قرمز رنگ هستند و رنگ خود را از دست نداده اند

 

چه نواحی از بدن دچار استرچ مارک می شود؟

در هر نقطه از بدن ممکن است ایجاد شود اما بیشتر در این نواحی :

پهلو و شکم.

ران.

باسن.

سینه ها.

بازو ها. 

علائم قبل از ایجاد ترک ها

 

نازک شدن پوست.

 

حساس شدن پوست.

 

احساس خارش.

 

پیشگیری  ترک های پوستی

راهی برای جلوگیری از ایجاد این ضایعه وجود ندارد اما می توان با انجام برخی از کارها احتمال بروز آن را کاهش داد. کارهایی از قبیل :

 

استفاده از رژیم های سالم و کنترل وزن.

 

استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی.

 

نوشیدن آب به اندازه کافی.

 

استفاده از کرم ها و لوسیون ها. 

درمان استرچ مارک

درمان استرچ مارک بسیار مشکل  و زمان بر است و ممکن است با وجود درمان به طور کامل از بین نرود. درمان های پوستی استرچ مارک عبارتند از :

درمان دارویی و کرم ها

کرم های رتینول حاوی ویتامین A می تواند در درمان استرچ مارک موثر باشند، اما این درمان کمی زمان بر است و حداقل باید 4 تا 6 ماه از آن باید استفاده شود تا نتیجه لازم حاصل گردد. این کرم ها ممکن است دارای عوارضی مانند: تحریک پوست، خشکی، حساسیت به نور و تغییر رنگ در پوست را ایجاد کند. بهترین کرم های درمانی موجود عبارتند از: سیلیکون،اگزوفولیانت،  کرم رتینول، آنتی اکسیدان ها و براشینگ خشک.

میکرونیدلینگ

در این روش با استفاده از سوزن های مخصوص وارد پوست می شود، پوست مجدداً رشته های لاستین و کلاژن جدید می سازد  و ترک های پوستی مسطح و کمرنگ تر می شود. این روش باید 4 تا 6 جلسه ادامه پیدا کند.

 

لیزر درمانی

یکی از موثرترین راهکارهای درمانی برای از بین بردن ترک های پوستی انجام لیزر است. لیزر با استفاده از پرتوهای نوری بافت اسکار را شکسته و موجب تحریک بافت های آسیب دیده می شود. علاوه بر آن موجب خون رسانی به ناحیه مورد نظر نیز می شود.

 

میکرودرم ابریژن

در این روش با استفاده از دستگاه مخصوص که حاوی پودر کریستال می باشد روی ترک ها خراشیده می شود و صاف تر می شود همچنین رنگ پوست بهتر می شود.

 

ماساژ

یکی از روش های بهبود ترک های پوستی ماساژ می باشد. به عنوان مثال ماساژ با روغن آرگان که سرشار از ویتامین E می باشد حالت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و خون رسانی را افزایش می دهد و این مساله باعث کم رنگ تر شدن ترک های پوستی می شود.

 

آب رسانی

کم آبی سلول های بدن موجب بدتر شدن ترک های پوستی می شود، استفاده از روغن ها و لوسیون ها بعد از استحمام می تواند به رطوبت رسانی  کمک باشد.

 

لایه برداری

لایه برداری ها خفیف نیز می تواند با بهبود بافت کمی ترک های پوستی را کمرنگ تر کند. بعد از لایه برداری حتماً از آبرسان و مرطوب کننده ها استفاده کنید.

درمان های خانگی ترک های پوستی

استفاده از روغن های طبیعی مانند : روغن بادام، روغن کرچک، روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن هسته انگور، روغن گل رز و روغن جوانه گندم

ویتامین ها : ویتامین E، ویتامین C

سفیده تخم مرغ.

آلوئه ورا.

کلاژن دریایی.

آب گوجه و آب لیمو ترش.

درمان ترک های پوستی چقدر زمان می برد ؟

دکترزهرا میراشه به گفته ی ایشان  :ترک های پوستی به طور کامل هرگز از بین نمی رود اما با انجام درمان های لازم معمولاً بعد از یک سال بسیار کم رنگ می شود.

گرچه ترک های پوستی خطری برای فرد ایجاد نمی کنند اما از لحاظ ظاهری برای او آزاردهنده می باشد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی راهکارهای درمانی متعددی برای رفع این مشکل ابداع شده است. علاوه بر روش ها و توصیه های ذکر شده روش های دیگر کلینیکی نیز می تواند مفید باشد، روش هایی مانند: تزریق هیالورونیک اسید، لیزرCO2 ، آراف فرکشنال و … که می توانید با مراجعه به مراکز معتبر و زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از بهترین متریال مصرفی زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.