گاهی وضعیتی در بدن رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن فرد به اشتباه به بدن حمله می کند، به شکل طبیعی سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس ها، باکتری ها و میکروب ها حفاظت می کند و هر زمان احساس کند یک مهاجم خارجی وارد بدن شده است ارتش سلول های جنگنده به مقابله با آن می پردازند، سیستم ایمنی قابلیت تشخیص سلول های خودی و خارجی را دارد. اما در بیماری های خود ایمنی سیستم ایمنی قسمتی از بدن خود را مانند: مفاصل یا پوست را با مهاجمان خارجی اشتباه می گیرد و پروتئین آنتی بادی آزاد شده و به سلول های سالم خودی حمله می کند. برخی از این نوع بیماری تنها یک اندام را مورد هدف قرار می دهند و برخی کل بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

بیماری های خود ایمنی

 

انواع بیماری های خود ایمنی شایع

آرتریت روماتوئید (RA)، پسوریازیس، ام اس (MS)، التهابی روده، سندرم شوگرن، گریوز، آدیسون، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)، کم خونی خطرناک، تیروئیدیت هاشیموتو، سلیاک، میاستنی گراویس، واسکولیت و دیابت نوع 1 که به برخی از شایع ترین آن ها  می پردازیم:

آرتریت روماتوئید (RA)

در این بیماری سیستیم ایمنی به مفاصل بدن حمله می کند و موجب گرمی، درد، سفتی و قرمزی در مفاصل می شود، بر خلاف بیماری استئوآرتریت که اغلب با بالا رفتن سن به وجود می آید، آرتریت روماتوئید  می تواند در سنین پائین و حتی قبل از 30 سالگی ایجاد شود.

بیماری های التهابی روده

IBD یا بیماری التهابی روده اصطلاحی است که برای شرح شرایط پیش آمده در مورد التهاب ایجاد شده در پوشش دیواره روده بیان می شود. هر نوع IBD قسمت مختلفی از دستگاه گوارش را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بیماری کرون توانایی ملتهب کردن هر قسمت از دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد را دارد.

پسوریازیس

از بیماری های خود ایمنی بسیار شایع است که موجب تسریع غیر عادی در رشد سلولی می شود ( سلول های بدن به شکل طبیعی رشد کرده و هر زمان که دیگر مورد نیاز نباشند می ریزند و از بین می روند)، سلول های اضافی ایجاد شده در اثر بیماری موجب لکه های قرمز رنگ ملتهب می شود که اغلب روی آن با پوسته های سفید مایل به نقره ای پوشانده شده است، همچنین 30% افراد مبتلا دچار سفتی، درد و قرمزی در مفاصل نیز می شوند که به آن آرتریت پسوریاتیک می گویند.

دیابت نوع 1

از وظایف لوزالمعده تولید هورمون انسلولین می باشد که موجب تنظیم سطح قند خون در بدن می شود. هنگامی که فرد به دیابت نوع 1 مبتلا باشد سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین حمله می کند و باعث از بین رفتن آن می شود و این موضوع موجب بالا رفتن سطح قند خون شده و به قلب، چشم، اعصاب، کلیه ها و رگ های خونی آسیب وارد می کند.

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)

این بیماری خود ایمنی  اندام های زیادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اندام هایی مانند: کلیه، مغز، قلب، مفاصل و پوست که شایع ترین علائم آن بثورات پوستی ، درد مفاصل و خستگی می باشد.

ام اس (MS)

مولتیپل اسکلروزیس یا MS اختلالی است که موجب آسیب رساندن به پوشش محافظتی که سلول های عصبی را احاطه کرده است وغلاف میلین در سیستم عصبی مرکزی می شود. آسیب دیدن غلاف میلین موجب کاهش سرعت انتقال پیام ها بین نخاع و مغز می شود، علائم این بیماری عبارتند از: مشکلات تعادلی، ضعف، مشکل در راه رفتن و بی حسی می باشد، این بیماری با سرعت متفاوت و شکل های مختلف پیشرفت می کند، بر اساس تحقیقات در سال 2012 حدود 50% از مبتلایان بعد از 15 سال از شروع بیماری برای راه رفتن نیاز به کمک دارند.

علائم بیماری های خود ایمنی

قرمزی و تورم

خستگی

درد عضلات

بی حسی و گزگز دست و پا

بثورات پوستی

ریزش مو

تب با درجه پائین

مشکل در تمرکز

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

با مشاهده اولین علائم بیماری های خود ایمنی  باید حتماً به پزشک مراجعه شود تا درمان بلافاصله شروع شود و روند پیشرفت بیماری کند شود.

متاسفانه برای اکثر بیماری های خود ایمنی درمان قطعی وجود ندارد اما می توان با استفاده از داروها و تغییر سبک زندگی تا حدود زیادی آن را کنترل کرد، بنابراین مراجعه به موقع به پزشک می تواند در درمان بسیار تاثیر گذار باشد.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد، لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو از سایت هیر آوان دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.