بتا هیدروکسی اسید ها (BHA) مجموعه ای از اسید های ارگانیک هستند که خواص درمانی آن در مراقبت از پوست به اثبات رسیده است و با لایه برداری کردن پوست بسیار از مشکلات پوستی را حل می کند.

 

بتا هیدروکسی اسید

 

لایه برداری پوست چیست؟

فرآیندی است که در آن از سطح پوست سلول های مرده برداشته می شوند. به دو شکل فیزیکی و شیمیایی انجام می شود. در روش های شیمیایی با شل کردن اتصال سلول های مرده، آن را از سطح پوست جدا می کنند. البته پوست انسان به شکل طبیعی هر 30 روز سلول های مرده را جدا می کند تا پوست برای تقسیم و رشد سلول های جدید آماده باشد. اما گاهی سلول های مرده به طور کامل جدا نمی شوند و این تجمع سلولی روی پوست موجب انسداد منافذ، گاهی خشکی  و گاهی چربی بیش از حد پوست، پوسته شدن و … می شود.

مزایای مصرف بتا هیدروکسی اسید

درمان جوش

از بین بردن التهابات پوستی

کاهش قرمزی پوست

خاصیت آنتی باکتریایی و ضد قارچی

کاهش چین و چروک ها

لطافت پوست

بسته شدن منافذ باز پوست

بهبود کک و مک و لک های تیره پوست

تفاوت آلفا هیدروکسی اسید (AHA) با بتا هیدروکسی اسید (BHA) چیست؟

AHA محلول در آب است BHA محلول در چربی است.

BHA حساسیت کمتری نسبت به AHA ایجاد می کند.

AHA برای درمان پوست هایی که با آفتاب آسیب دیده اند، پوست های ضخیم، پوست های بدون جوش بهتر است و BHA به دلیل نفوذ در داخل غدد چربی برای پوست های مستعد جوش و از بین بردن جوش های سرسیاه، آکنه و بسته شدن منافذ باز مناسب تر است.

محصولات حاوی بتا هیدروکسی اسید

محصولات BHA هم برای پوست صورت وهم بدن کاربرد دارد. یکی از مهم ترین محصولات آن سالیسیلیک اسید است که در درمان جوش و لایه برداری پوست موثر است. سایر محصولات حاوی BHA  شامل لوسیون بدن، کرم ترک پا، انواع شوینده ها و … می باشد.

دستورالعمل استفاده

معمولاً توضیحات مصرف روی محصول درج شده است اما به طور کلی نحوه ی مصرف محصولات حاوی BHA به صورت زیر می باشد:

با توجه به نوع پوست و دستور پزشک می تواند 1 تا 2 بار در روز استفاده شود.

 در محدوده ی دوره چشم می تواند استفاده شود، اما نباید روی پلک و نزدیک به چشم شود.

حتماً باید روی پوست تمیز و خشک استفاده شود.

بعد از اینکه روی پوست کاملاً جذب شد می توانید از دیگر محصولات مراقبتی در روتین پوستی خود استفاده کنید.

اگر در حال درمان هستید و از محصولات حاوی رتینوئید ها یا لایه بردارها استفاده می کنید قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

بهتر است در روتین شب استفاده شود.

چرا بتا هیدروکسی اسید برای پوست چرب مناسب است؟

همانطور که توضیح داده شد BHA به داخل منافذی که از چربی پر شده و مسدود شده است نفوذ می کند و با پاکسازی منافذ آن را به حالت عادی برمی گرداند. علاوه بر آن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد که می تواند باعث بهبودی آکنه شود. همچین افرادی که دچار بیماری روزاسه هستند نیز می توانند از این نوع محصولات استفاده کنند.

آیا می توان همزمان از بتا هیدروکسی اسید و آلفا هیدروکسی اسید استفاده کرد؟

براساس مطالعاتی که در سال 2009 انجام شده است استفاده همزمان از BHA و AHA نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه گاهی موجب افزایش کلاژن سازی و بهبود وضعیت پوست می شود، اما حتماً قبل از استفاده باید با پزشک مشورت شود.

اگر قصد استفاده از محصولات بتا هیدروکسی اسید را دارید بهتر است ابتدا از غلظت های 1% و 2% شروع کنید و هفته ای یک بار استفاده شود و به تدریج دفعات مصرف را افزایش دهید. به طور کل بهتر است قبل از استفاده از محصولات درمانی پوست، با پزشک متخصص مشورت شود زیرا  گاهی ممکن است با استفاده از محصولات غلط نه تنها مشکل شما درمان نشود بلکه دچار مشکلات دیگر پوستی شوید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا واستفاده از مواد مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.