کک و مک

کک و مک

لک های مایل به قهوه ای رنگی که روی پوست وجود دارد و هیچ خطری برای سلامتی ندارد اما از نظر زیبایی برای برخی از افراد آزار دهنده می باشد. این لکه ها اغلب در زمستان کمرنگ شده و در تابستان و هنگام قرار گرفتن زیر نور خورشید پرنگ تر می شود.

 

کک و مک چیست؟

لک های تیره رنگ به شکل دایره که روی پوست ایجاد می شود و معمولاً قطر آن حدود 5 میلی متر است. اغلب در اپیدرم پوست (لایه سطحی پوست ) ایجاد می شود و در مناطقی مانند: دست، صورت و شانه که بیشتر از نواحی دیگر در معرض آفتاب قرار دارد بیشتر ایجاد می شود. معمولا افرادی که پوست روشن دارند بیشتر دچار این مشکل  می شوند.

دلایل ایجاد کک و مک

عوامل مختلفی باعث ایجاد آن می شود اما مهم ترین دلایل به وجود آمدن آن عبارتند از :

افزایش سن، وراثت، مشکلات هورمونی، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید بدون محافظت است.

انواع کک و مک

ساده (لنتیگو سیمپلکس): در این نوع لکه های تیره رنگی به دلیل ژنتیک در افراد به وجود می آید.

ناشی از نور خورشید (سولار لنتیگو): این نوع که بر اثر آفتاب سوختگی و آسیب ناشی از نور خورشید به وجود می آید به شکل لکه هایی که کمی تیره تر از رنگ پوست است ظاهر می شود با حاشیه نامنظم و معمولاً  قطر آن کمی بزرگتر از یک مداد است.

ایجاد کک و مک  ناشی از آفتاب روی پوست های مختلف

افرادی که پوست تیره تری دارند نسبت به افراد که پوست روشن دارند کمتر دچار این مشکل می شوند.

افرادی که مبتلا به آلبینو (زالی ) هستند دچار کک و مک نمی شوند زیرا این افراد به طور ژنتیکی توانایی تولید رنگدانه ملانین در پوست را ندارند.

اما افرادی که موی قرمز یا بلوند دارند بیشتر از همه در معرض خطر قرار دارند زیرا حساسیت بالایی نسبت به اشعه ماوراء بنفش نور خورشید دارند.

راه های درمان کک و مک

درمان قطعی برای رفع این مشکل وجود ندارد اما راه های موثری برای کمرنگ تر شدن آن وجود دارد. (معمولاً بعد از مدتی پس از درمان دوباره برمی گردد). 

لیزر درمانی

یکی از موثرترین درمان ها، درمان با  لیزر می باشد که می تواند آن را کمرنگ یا حتی از بین ببرد، میزان ماندگار آن بستگی به نوع لیزر و نوع لک های  پوستی فرد  متفاوت است. لیزر نوع سبز و قرمز انتخاب مناسبی برای رفع کک مک می باشد.

IPL

 

IPL با پرتوهای که روی کک و مک شلیک می کند باعث از بین رفتن آن می شود برای هر صورت معمولاً  25 پالس لازم است.

 

لایه برداری

 

لایه بردارهای شیمیایی با غلظت مشخص روی پوست مالیده می شود و ماده لایه بردار موجب کم رنگ شدن یا از بین رفتن کک و مک می شود. 

کرایوتراپی

در این روش با استفاده از نیتروژن مایع و منجمد کردن پوست را درمان می کنند، البته این روش ممکن است در برخی از افراد جواب ندهد و حتی لک ها را تیره تر کند.

ابریژن با امواج رادیوی

با استفاده از امواج رادیویی لک ها را برطرف می کنند اما از عوارضی که ممکن است برای پوست به وجود بیارد می توان به روشن تر شده ناحیه درمان شده بعد از بهبودی اشاره کرد.

کرم های موضعی

کرم هایی که حاوی هیدروکینون و آنتی اکسیدان است می توانند کمک کننده باشد. کرم هایی مانند : آزالائیک اسید، ویتامین C، آلفا هیدروکسی اسید و رتینوئیدها

پیشگیری از بروز کک و مک

در مورد کک مک هایی که ژنتیکی و وراثتی هستند کاری از دستتان برنمی آید، اما در مورد نوع دوم که در اثر تابش نور خورشید است می توانید با رعایت نکات ایمنی از بروز آن پیشگیر کنید. به عنوان مثال : در معرض نور آفتاب به مدت طولانی قرار نگیرید، حتماً هنگام خروج از منزل و قرار گرفتن زیر نور خوشید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و هر سه ساعت آن را تمدید کنید.

کک و مک در میان افراد به ویژه پوست های روشن بسیار شایع است و از لحاظ زیبایی نیز اخیراً مورد توجه قرار گرفته و دیگر مانند قدیم آزار دهنده نیست. حتی در صنعت آرایشی محصولاتی برای آن تولید شده  که مورد استفبال  زیادی قرار گرفته است. اما اگر در فکر درمان آن هستید. بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص  در مراکز معتبر و انجام راهکارهای پزشکی درمان شوید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از مواد مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

لطفا روی لینک سایت تخصصی مو هیرآوان کیلیک فرمایید

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.