میخچه چیست ؟ اغلب در پاها ایجاد می شود و معمولاً شکل آن سفت و گرد است و می تواند همراه با درد باشد. اگر میخچه به موقع درمان نشود باعث آسیب به بافت سالم اطراف آن می شود و ایجاد زخم های باز می کند. میخچه می تواند دارای ترشحات از چرک و خون باشد یا پوست اطراف آن به رنگ سفید یا  قهوه ای باشد. این علائم شدید معمولاً در افراد مسن با بیماری دیابت  به علت سیستم ایمنی ضعیف رخ می دهد .

 

میخچه چیست ؟

میخچه چیست ؟

. یک بافت مرده و سخت که متشکل از بافت سلولی کوچک است که در لایه زیرین پوست قرار گرفته است. میخچه بیشتر در قسمت هایی از پا ایجاد می شود که وزن را تحمل می کند البته هر قسمتی از پا می تواند تشکیل شود. تمام لایه های بیرونی پوست مملو از سلول های ویژه پوست می باشد به نام کراتینوسیت  که تولید کننده این پوست سخت است و هنگامی که پوست پا به دلایل مختلف مثل ایستادن زیاد تحت فشار قرار می گیرد واکنش بدن  ایجاد پوست اضافه و سخت است و این فشار به ویژه در ناحیه استخوانی پا ایجاد می شود.

انواع میخچه

میخچه نرم که اغلب در بین انگشتان پا تشکیل می شود.

میخچه سخت معمولاً روی کف پا و نواحی استخوانی ایجاد می گردد.

میخچه دانه ای در کف پا و زیر انگشت های پا تشکیل می شود.

میخچه عروق عصبی روی قسمت هایی از پا که وزن زیادی روی آن است ایجاد می شود.

میخچه زیر ناخن زیر ناخن های پا تشکیل می شود.

دلایل به وجود آمدن میخچه چیست؟

میخچه به دلایل گوناگونانی می تواند ایجاد شود که شامل :

کفش نامناسب : اگر کفش برای پا گشاد باشد به دلیل اصطکاک زیاد و کفش تنگ به دلیل فشار زیاد روی پا  باعث ایجاد میخچه می شود.

جوراب نامناسب: استفاده از جوراب نامناسب یا نپوشیدن جوراب در کفش

تغییر شکل انگشتان پا مانند انگشت چنگالی یا چکشی

فعالیت سنگین ورزشی  مانند دویدن یا حتی بالا رفتن مکرر از پله ها

علائم میخچه چیست؟

میخچه سخت شامل توده خشک و سخت است با یک هسته مرکزی شفاف که اغلب در نواحی بیرون انگشت 5 یا مفصل خارجی در انگشت های دیگر تشکیل می شود.

میخچه نرم با جذب مقادیر بسیاری رطوبت از طریق تعریق پوست، شکل نرم و کوچک دارد و معمولاً بین انگشت 4 و 5 ایجاد می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

اگر میزان درد و ناراحتی زیاد و آزاردهنده باشد یا دچار بیماری خاص هستید مانند دیابت شدید باید سریعاً برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود.

تشخیص

پزشک متخصص با بررسی نحوه ی راه رفتن و معاینه و بر اساس  سابقه میخچه در بیمار می تواند نوع میخچه را تشخیص دهد و در مواردی نیز با صلاح دید پزشک معالج تصویربرداری اشعه ایکس انجام می شود.

مراقبت های لازم هنگامی که به  میخچه دچار شدیم

اگر ناحیه درگیر تحت فشار است بهتر است فشار را کمتر کنید و پاها را داخل آب گرم قرار دهید و پوستهای اضافی را بردارید.

درمان  میخچه ؟

اجتناب از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تنگ و پوشیدن کفش مناسب،  همواره یک جفت کفش راحت همراه خود داشته باشید تا اگر در زمان طولانی مجبور به پوشیدن کفش شدید آن را تعویض کنید.

اگر مبتلا به بیماری های مفصلی هستید با مراجعه به فروشگاه های تخصصی پد های سیلیکونی و کفی کفش طبی و مخصوص را برای خود سفارش دهید.

پوست دور میخچه را بردارید.

پاهای را 10 دقیقه در آب گم قرار دهید، سپس با سنگ لایه ضخیم خارجی را بردارید و این کار را یک روز در میان انجام دهید. از ابزار تیز برای برداشتن پوست اضافی استفاده نکنید ، افراد دیابتی به علت گردش خون ضعیف بهتر است به پزشک مراجعه کنند و از خود درمانی بپرهیزند. 

داروهای که برای درمان میخچه تجویز می شود

کرم ها، ژل ها و پدهای مخصوص میخچه که حاوی کراتولیتیک است که موجب تخلیه تکه های پوست ضخیم و سخت می شود. داروهایی که برای میخچه تجویز می شود شامل داروی اوره و اسید سالیسیلیک است که باید چندین هفته مصرف آن ادامه داشته باشد، این داروها را می توانید درداروخانه ها تهیه کنید.

کاهش وزن : وزن زیاد سبب فشار روی میخچه و وخیم تر شدن آن می گردد.

بستن آتل :  برای کاهش فشار مخصوصاً در میخچه هایی که در بین انگشتان پا ایجاد می شود بستن آتل و جدا کردن انگشتان از یکدیگر مفید می باشد.

جراحی : در مورد میخچه های عمیق و دردناک که راهکارهای دیگر برای درمان آن موثر نبوده است، آخرین راه جراحی است که به وسیله تیغ کوچک جراحی توسط پزشک متخصص انجام می شود و بلافاصله بعد از جراحی درد از بین می رود.

پیشگیری از ایجاد میخچه چیست؟

استفاده از کفش مناسب

پرهیز از ایستادن طولانی مدت و بدون استراحت.

معمولاً اگر مراقبت های لازم را انجام دهید واز کفش مناسب استفاده کنید میخچه به خودی خود بعد از مدتی از بین می رود اما اگر این مشکل را به مدت طولانی دارید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. میخچه معمولاً در افراد مسن شایع تر است. پس از درمان اگر عادت های اشتباه قبل تکرار نشود دیگر میخچه برنمی گردد و جای نگرانی نیست.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا  و استفاده از بهترین متریال مصرفی دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشد. لطفاً برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.