بلوغ با نزدیک شدن کودکان به سن نوجوانی آغاز می شود. تحولاتی که در این دوره از لحاظ ترکیب بدن، شکل، اندازه، سیستم ها و ساختار داخلی بدن بر روی بدن فرد تاثیر می گذارد و همزمان تغییرات اجتماعی و روانشناختی نیز رخ می دهد. سیگنال های هورمونی که از مغز به بدن فرستاده می شود زمان آغاز بلوغ را اعلام می کند که این سیگنال ها در پسران به بیضه ها و در دختران به تخمدان انتقال پیدا می کند و در پاسخ بیضه و تخمدان طیف وسیعی از هورمون را تحریک می کند و سبب تغییراتی در قسمت های مختلف بدن، رشد و همچنین پوست فرد ایجاد می شود. مشکلات پوستی در بلوغ گاهی شدید است و برای نوجوانان آزاردهنده است.

مشکلات پوستی در بلوغ

مشکلات پوستی در بلوغ

موهای زائد

گاهی در اثر ترشح بیش از اندازه هورمون های مردانه در خانم ها این مشکل به وجود می آید. یکی از اصلی ترین دلایل کیست های تخمدان به دلیل اختلالات هورمونی می باشد. گاهی نیز ژنتیک در آن دخیل است.

آکنه

از شایع ترین مشکلات پوستی در بین نوجوانان بروز آکنه است. به دلیل اینکه در دوران بلوغ مقدار سبوم بیش از حد نرمال است، منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه می شود. جوش های ممکن است سرسیاه، سر سفید، ندول، پاپول و یا کیستیک باشند.

چه مواردی باعث تشدید شدن آن در بلوغ می شود؟

تغذیه غلط

هنگامی که پوست دچارآکنه می شود باید اصلاح سبک تغذیه را داشته باشید و بیشتر از میوه، سبزیجات و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید. مواد غذایی مانند ماکارانی، سیب زمینی، نان، برنج، شیرینی، موز، نارگیل، ادویه، آجیل و شیر می تواند باعث تشدید آکنه شود.

فشارهای عصبی

همانطور که گفته شد علاوه بر تغییرات جسمی، نوجوانان دچار نوسانات خلق و خو نیز می شوند و ممکن است حساس تر از قبل شوند. فشار های عصبی نیز می تواند زمینه ساز ایجاد آکنه در این دوران شود.

عدم رعایت بهداشت

از اصلی ترین دلایل وجود آکنه چربی بیش از اندازه  پوست است و فرد می تواند با رعایت بهداشت و استفاده از مواد شوینده مناسب تا حدودی آن را کنترل کند.

کمبود ویتامین A و B

این دو ویتامین در ترمیم پوست تاثیر گذار می باشند و کمبود آن ها می تواند سبب بروز جوش شود.

 درمان مشکلات پوستی در بلوغ  

استفاده از شوینده مناسب

در نوجوانان اغلب جوش به دلیل چربی پوست است پس باید حتماً از شوینده مناسب پوست چرب استفاده شود تا چربی پوست کمی متعادل شود.

ورزش کردن

ورزش می تواند نوجوانان را از لحاظ روحی در وضعیت مناسبی قرار دهد و این مساله می تواند به کاهش جوش ها نیز کمک کند.

لوازم آرایشی

از لوازم آرایشی فاقد چربی و الکل استفاده شود.

عدم دستکاری جوش ها

به هیچ عنوان نباید جوش ها را دستکاری کرد زیرا این کار باعث می شود تا وضعیت آن شدید تر شود و به نواحی اطراف نیز سرایت کند.

داروهای خوراکی

ابتدا باید به پزشک مراجعه شود تا با توجه به نوع جوش و مشکلات پوستی درمان دارویی شروع شود و معمولاً داروهای زیر تجویز می شود:

داروهای ضد بارداری

آنتی بیوتیک ها

عوامل ضد آندروژن

ایزوترتینوئین

داروهای موضعی

استفاده از داروهای موضعی می تواند بسیار کمک کننده باشد. داروهایی مانند:

آنتی بیوتیک های موضعی

اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک

رتینوئید ها

سایر روش ها

گاهی آکنه ها بسیار شدید هستند و باید حتما از روش های دیگر کمک گرفته شود، که البته باید حتما توسط پزشک انجام شود، روش هایی مانند:

لایه برداری شیمیایی

تخلیه جوش ها

تزریق استروئید

نور درمانی

درمان های خانگی

این درمان ها مورد تایید پزشکان نمی باشد و تنها بر اساس تجربه شخصی افراد می باشد و هیچ گونه پایه علمی ندارد:

ماسک دارچین و عسل –  سرکه سیب – چای سبز- سفیده تخم مرغ، آلوئه ورا- زردچوبه –  روغن درخت چای – روغن جوجو- آب خیار- پودر شنبلیله

مشکلات پوستی در بلوغ، خوشبختانه گذرا است و با عبور از این دوره بهبود می یابد، اما مهم است که مراقبت های لازم در آن زمان انجام شود تا پوست دچار آسیب نشود و جای اسکار جوش باقی نماند.

کلینیک زیبایی آوان با دراختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.