آلودگی پوست به نفوذ مواد شیمیایی یا آلاینده های مضر به لایه پوست اشاره دارد. آلودگی هوا پوست را تیره می کند و باعث آکنه و التهاب پوست می شود.
اثرات آلودگی هوا بر روی پوست تا حد زیادی به مراقبت از پوست و شدت آلودگی هوا بستگی دارد، اما باعث چروک شدن پوست، تیرگی و پیری پوست نیز می شود.
عوارض آلودگی هوا بر پوست
کدر شدن پوست

ایجاد لکه‌های پوستی
جوش و آکنه
پیری پوست و ایجاد چین و چروک
اگزما
کهیر
بزرگ شدن منافذ پوستی
قرمزی و التهاب پوست
خشک شدن پوست
سرطان پوست
پسوریازیس

آلودگی هوا چگونه به پوست شما آسیب می رساند؟
از اثرات اصلی آلودگی هوا بر روی پوست، از بین رفتن سد محافظ پوست و کاهش تولید کلاژن در پوست است.
مطالعات نشان داده است که آلاینده ها در سطح پوست جمع می شوند و از طریق فولیکول ها و منافذ مو به بافت های عمیق تر پوست نفوذ می کنند. منافذ مسدود شده مانع از رسیدن اکسیژن به پوست شده و باعث آسیب پوست، چین و چروک و از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست می شود.
در این موارد، متخصص زیبایی برای جلوگیری از جوش زدن، برنامه روزانه ای را برای پوست شما در نظر می گیرد.
چگونه در هوای آلوده از پوست خود مراقبت کنیم؟
برای مراقبت از پوست خود در هوای آلوده، ابتدا باید آلاینده ها را از سطح پوست خود پاک کنید و برای حفظ سلامت جسمی خود، عادات غذایی مناسب را حفظ کنید. از سوی دیگر، لایه برداری و شستن منظم پوست می تواند به حذف آلودگی ها و بهبود سلامت پوست کمک کند.
برخی از مطالعات نشان داده اند که آلودگی هوا به طور مستقیم با ایجاد کهیر، اگزما و درماتیت تماسی ارتباط دارد و می تواند خطر آکنه را افزایش دهد.
اما چگونه می توانید اثرات آلودگی هوا را بر روی پوست خود کاهش دهید؟ با مطالعه ادامه مقاله می توانید با نحوه مراقبت از پوست در هوای آلوده بیشتر آشنا شوید.
مراقبت پوست آلودگی هوا
از لایه بردار استفاده کنید
یکی از ساده ترین راه ها برای مراقبت از پوست در هوای آلوده، لایه برداری پوست است.
لایه برداری پوست با اسکراب های خانگی و اسکراب های ملایم به حذف آلودگی های سطحی و تمیز کردن عمیق منافذ کمک می کند.
مصرف ویتامین B3
مصرف 500 تا 750 میلی گرم ویتامین B3 در روز می تواند به کاهش آسیب سلولی پوست کمک کند. ویتامین B3 از پوست در برابر آسیب محافظت می کند و به ترمیم پوست کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که ویتامین B3 خوراکی و موضعی از پوست در برابر اثرات منفی آلودگی محافظت می کند و از آسیب سلول های پوستی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.
مصرف آنتی اکسیدان
مصرف آنتی اکسیدان ها به صورت موضعی یا خوراکی یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر روی پوست است.
استفاده از آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک کند. برای دریافت آنتی اکسیدان از غذا، باید غذاهای حاوی چندین ویتامین از جمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین B و ویتامین B3 مصرف کنید.
عدم قرار گرفتن در معرض آلودگی
اولین و مهمترین راه برای جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا این است که در صورت وجود آلاینده های هوا از بیرون رفتن خودداری کنید. در اکثر شهرهای بزرگ و آلوده، سطوح آلودگی روزانه در وب سایت ها درج می شود.
توصیه می شود هر روز سطح آلودگی هوا را بررسی کنید. در صورت لزوم در خانه بمانید.
در روزهای آلوده از بیرون رفتن خودداری کنید.
از کرم مرطوب کننده استفاده کنید
اگر قصد دارید بیرون بروید، بهتر است از مرطوب کننده پوست خود استفاده کنید.
مرطوب کننده ها از پوست محافظت می کنند و از ورود ناخالصی ها به منافذ پوست جلوگیری می کنند.
در ضمن باعث تقویت پوست و جلوگیری از کم آبی پوست می شود.
بعد از ورود به خانه پوست خود را بشویید
اگر در محیطی آلوده زندگی می کنید، بهتر است هر بار که از بیرون وارد می شوید، با شستن پوست خود از اثرات آلودگی هوا بر روی پوست خود بکاهید. از یک شوینده خنثی مناسب برای پوست خود استفاده کنید.
مراقب شوینده های قوی که حاوی رایحه های مصنوعی هستند باشید، زیرا برای شستشوی روزانه مناسب نیستند و می توانند باعث حساسیت و تحریک پوست شوند.
مصرف آب زیاد
سلول های بدن ما برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند.
نوشیدن آب و مایعات بیشتر در طول روز به محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا و نور مضر خورشید کمک می کند و به دفع سموم از بدن شما کمک می کند.
نوشیدن آب کافی از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و برای سلامت پوست بسیار مفید است.
مصرف پروبیوتیک ها
استفاده روزانه از پروبیوتیک ها می تواند به کاهش اثرات آلودگی هوا بر روی پوست کمک کند. مصرف پروبیوتیک ها بر میکروبیوم پوست تأثیر می گذارد و به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از آسیب پوست در اثر آلودگی هوا کمک می کند.
مصرف سبزی و میوه

به دلیل ویتامین سی و بتاکاروتن و خاصیت آنتی اکسیدان با خاصیت اکسیدکنندگی آلاینده ها مقابله می‌کند.

مصرف لبنیات

غذاهای حاوی کلسیم مثل لبنیات؛کلسیم با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل دارد.

ورزش سنگین ممنوع!

ورزش سنگین در زمان آلودگی ممنوع میباشد به دلیل اینکه تنفس سریع و عمیق در حین ورزش باعث شده آلاینده های بیشتری وارد بدن شود.

امروزه اثرات آلودگی هوا بر روی پوست به اثبات رسیده است، بنابراین استفاده از روش های موثر به کند شدن روند پیری پوست و کاهش اثرات مضر آلاینده های هوا بر روی پوست کمک می کند. اگر در محیط آلوده زندگی می کنید، توصیه می شود با مصرف آنتی اکسیدان ها و مواد غذایی سالم به پاکسازی پوست و کاهش اثرات آلودگی هوا بر روی پوست خود توجه بیشتری داشته باشید.
 به خاطر داشته باشید که برای داشتن پوستی سالم و کاهش تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست خود باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و به سلامت جسمی و مراقبت از پوست خود توجه کنید.
کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.