()(لک های پوستی

لک های پوستی

 

در مورد لک های پوستی

پوست بزرگترین عضو بدن است  که از بدن در مقابل آسیب ها و عفونت ها محافظت می کند، همچنین دمای بدن را تنظیم کرده و با ذخیره آب و چربی ویتامین D تولید می کند.  پوست ما از سه لایه اپیدرم (لایه سطحی پوست)، درم (لایه میانی پوست) و هیپودرم (لایه عمیق پوست ) تشکیل شده است.  گاهی اوقات پوست بر  اثر عوامل مختلف دچار لک های پوستی می شود.

 

انواع لک های پوستی

هایپرپیگمانتاسیون: به دلیل تولید بیش از اندازه ملانین ایجاد می گردد و به شکل لکه یا مناطق تیره رنگ ظاهر می شود و معمولاً یک ظاهر ناهموار به پوست می دهد. لنتیگو و ملاسما از انواع آن می باشند.

 

هایپوپیگمانتاسیون: این نوع لک برعکس هایپرپیگمانتاسیون می باشد و به علت کاهش و یا وجود نداشتن ملانین در پوست ایجاد می شود. این نوع لک به رنگ سفید است و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند اما در زیبایی اثر منفی دارد و ممکن است اعتماد به نفس بیمار را از بین ببرد. انواع آن شامل: تینا ورسیکالر یا عفونت مزمن پوستی، ویتیلیگو  یا لکه ها برجسته سفید و متقارن و خال هیپوکرومیک  یا زخم های گرد روشن تر از پوست می باشد.

 

لکه های آفتاب : این نوع لک ها بر اثر قرار گرفتن زیر نور خورشید بدون محافظت و عدم استفاده از ضد آفتاب رخ می دهد، بیشتر روی دست و صورت ایجاد می شود و شبیه به کک و مک است.

 

ملاسما: این نوع لک بیشتر دلیل هورمونی دارد و در زنان شایع است به خصوص در بارداری و یائسگی، معمولاً موقتی است و روی پیشانی، چانه و گونه ها با رنگ تیره و سایز نامنظم ایجاد می شود.

 

 

لک های پیری : بر اثر افزایش سن و کاهش تولید ملانین ایجاد می شود. رنگ آن قهوه ای روشن و در اندازه های کوچک است.

 

 

دلایل ایجاد لک های پوستی چیست ؟

همان طور که توضیح داده شد لک های پوستی در شکل و رنگ های متفاوتی ظاهر می شود، دلایل به وجود آمدن  این نوع لک ها عبارتند از: ویروس، ژنتیک، عفونت، نور خورشید، منافذ بسته شده، آکنه، دارو، رژیم غذ ایی و …

 

لک های پوستی مشکوک به سرطان کدامند؟

سرطان پوست سه نوع است : سلول پایه ای پوست، سرطان سنگفرشی و ملانوما

 

سرطان سلول پایه ای: این نوع اغلب در سر و صورت و گردن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند رخ می دهد و علائم آن  شامل : قسمت های سفید صاف و رنگ پریده مثل جای زخم –  نواحی برجسته به رنگ قرمز گاهی اوقات همراه با خارش – برجستگی های صورتی قرمز و براق که برخی قسمت های آن آبی، سیاه یا قهوه ای باشد – تومور با لبه برجسته صورتی رنگ در مرکز نواحی فرورفته – زخم های بازی که برخی اوقات با چرک و خون همراه است و بعد از بهبودی دوباره برمی گردد.

لک های پوستی

 

سرطان سلول سنگفرشی :  این نوع نیز بیشتر در صورت، گوش، گردن، دست و لب ایجاد می شود و دارای علائمی چون: توده های برجسته با فرورفتگی در مرکز –  توده ی با شباهت به زگیل – تکه های پوسته پوسته شده سفت به رنگ قرمز که ضخیم است و یا همراه با خونریزی می باشد.

 

 

ملانوما: خطرناک ترین نوع سرطان پوست می باشد و می تواند با شکل یک برجستگی قهوه ای یا زخم باشد از علائم آن می توان به : لبه های نامنظم خال و فرورفته – ناهماهنگی در رنگ خال در نواحی مختلف آن – نامتقارن بودن خال و تغییر اندازه و  رنگ و شکل خال اشاره کرد.

 

پیشگیری از ایجاد لک های پوستی و سرطان

به قول دکتر مریم رنجبر :بهترین راه محافظت از پوست قرار نگرفتن به مدت طولانی زیر نور خورشید و زدن ضد آفتاب مناسب می باشد.

خوشبختانه بیشتر لک های پوستی بی ضرر است و قابل درمان اما به طور کل داشتن ضایعات پوستی کراتوز اکتینیک، وراثت و داشتن سابقه ی خانوادگی، قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید، سیستم ایمنی ضعیف  و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می برد. اما اگر شما هر کدام از علائم ذکر شده را مشاهده کردید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا در مراحل اولیه درمان بسیار موثر تر خواهد بود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از بهترین متریال مصرفی زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

لطفا وب سایت تخصصی مو هیر آوان را کلیک فرمایید

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.