ناحیه زیر بغل یکی از نواحی تحریک پذیر بدن در مقابل التهاب است که مستعد راش پوستی و قارچ است. قارچ زیر بغل می تواند از چند ساعت تا چند ماه فرد را درگیر کند، ممکن است به آسانی و با درمان های خانگی از بین برود یا نیاز به درمان پزشکی و جدی تری داشته باشد.

قارچ زیر بغل

 

دلایل به وجود آمدن قارچ زیر بغل

این عارضه نیز مانند اکثر عفونت ها به دلیل وجود قارچ پوستی ایجاد می شود. ابتدا باید علت اصلی به وجود آمدن قارچ را پیدا کرد که معمولاً باید دنبال دو نوع قارچ مخمر و درماتوفیت  بود.

 

درماتوفیت : این نوع قارچ دلیل شایع در ایجاد بیشتر بیماری های پوستی می باشد.

 

مخمر : این نوع قارچ از لایه های سطحی پوست تغذیه می کند.

 

در اکثر مواقع هنگام استفاده از ضد تعریق ها (دئودورانت ، مام )، و به علت تعریق پوست تحریک میشود  و ممکن است دچار شکستگی شود  و زخمی که از آن حاصل می شود مبتلا به باکتری می شود و در اثر تماس با قسمت های آلوده و لمس دیگر نواحی در آن مناطق نیز انتشار پیدا کند.

علائم  قارچ زیر بغل

 

تیرگی ناحیه زیر بغل.

 

پوسته ریزی زیاد.

 

خارش زیاد.

 

سوزش و قرمزی پوست.

 

بوی نامطبوع مانند بوی عفونت.

 

در قارچ درماتوفیت  روی پوست حلقه های قرمز رنگ برجسته با ترشخات بد بو شایع است .

انواع قارچ زیر بغل  

درماتیت سبوره

به دلیل تولید بیش از حد چربی پوست ایجاد می شود. ملتهب است و به شکل نواحی چرب با پوسته ریزی ظاهر می شود. رنگ پوسته ها زرد یا سفید است. این عارضه به جز زیر بغل ممکن است گوش، صورت و پوست سر را نیز درگیر کند.

 

درماتیت تماسی

این نوع هنگامی رخ می دهد که پوست در معرض مواد شیمیایی و حساسیت زا قرار گیرد مانند : دئودورانت ها، اسپری، لوسیون ها، مایع یا پودر لباسشویی و در بعضی مواقع حتی جنس پارچه می تواند موجب درماتیک تماسی در زیر بغل گردد.

 

درماتیت آتوپیک

آتوپیک یا اگزما که اغلب در کودکی آغاز می شود و تمایل دارد در چین های بدن ایجاد شود، مانند زانو، آرنج و زیر بغل. همراه با خارش، قرمزی و ایجاد دلمه می باشد. به دلیل خارش زیاد ممکن است پوست دچار خون ریزی و ترشحات شفاف شود. 

کاندیدا

کاندیدیازیس یا کاندید نوعی عفونت قارچی محسوب می شود که اکثراً در مناطق مرطوب پوست مانند زیر بغل ایجاد می شود و دارای علائمی چون: قرمزی پوست، خارش، پوسته ریزی و التهاب می باشد.

درمان قارچ زیر بغل

 

درمان های  موضعی

داروهای ضد قارچ معمولاً حاوی مقادیر قابل توجهی  نیستاتین، کلوتریمازول و کتوکونازول هستند و بدون نسخه نیز قابل تهیه از داروخانه ها می باشد. لوسیون کالامین و پماد هیدروکورتیزون دو داروی موضعی موثر برای درمان قارچ زیر بغل می باشند که موجب بهبود التهاب و خارش پوست می شود. استفاده از پودر های ضد ساییدگی هم می تواند به کاهش علائم کمک کند.

درمان های خانگی قارچ زیر بغل

استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C می تواند کمک کننده باشد مانند : پرتغال، گوجه و کلم بروکلی.

 

استفاده از کمپرس یخ می تواند تا حدودی خارش پوست را کم کند.

 

یک عدد لیمو ترش را برش دهید و روی ناحیه مورد نظر بمالید. لیمو ترش به دلیل سیتریک اسید موجب از بین رفتن باکتری ها  می شود.

 

استفاده از روغن های گیاهی مانند : روغن درخت چای، روغن نارگیل و روغن اسطوخودوس التهاب و خارش پوست را از بین می برد. روغن نارگیل و اسطو خودوس را با هم ترکیب کرده و با یک پنبه روی پوست بزنید.

پیشگیری از قارچ زیر بغل

استفاده از وسایل شخصی مانند : حوله و لباس و دئودورانت و … به طور مشترک اجتناب کنید زیرا قارچ ها می توانند به شکل تماس مستقیم و غیر مستقیم انتقال پیدا کنند.

 

دکتر سعید نورایی میفرمایند رعایت بهداشت فردی و پاکیزه نگه داشتن زیر بغل  و شیو کردن می تواند در پیشگیری قارچ زیر بغل بسیار موثر باشد.

 

پوشیدن لباس های نخی و آزاد بسیار تاثیر گذار است.

 

بعد از شستشو حتما زیر بغل خود را خشک کنید تا هیچ گونه رطوبتی روی پوست  باقی نماند.

 

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از مواد مصرفی دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.