تیرگی دور چشم از مشکلات شایعی است که افراد در سنین مختلف درگیر آن هستند. این مشکل به دلایل مخلتفی ایجاد می شود و درمان های متفاوتی نیز برای رفع آن وجود دارد. اکنون می خواهیم به درمان های موثر تیرگی دور چشم بپردازیم.

دلایل تیرگی دور چشم

وراثت و ژنتیک:

بسیاری از افراد به طور ژنتیکی، تعداد زیادی از اعضای خانواده شان دچار تیرگی دور چشم می باشند.

افزایش سن و کاهش تولید کلاژن:

با بالا رفتن سن تولید کلاژن نیز در پوست کاهش می یابد و این مساله می تواند منجر به مشکلات پوستی متعدد از جمله تیرگی دور چشم گردد.

مصرف الکل و سیگار:

مصرف الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی زیر چشم شده  و آن را برجسته می کند، همچنین مصرف الکل و سیگار باعث تبخیر آب بدن و تشدید سیاهی دور چشم می شود.

خستگی و بی خوابی:

یکی از شایع ترین دلایل تیرگی دور چشم نداشتن استراحت و خواب کافی می باشد. شاید علت اصلی تیرگی دور چشم نباشد اما می تواند تیرگی را بیشتر کند.

نور خورشید:

نور خورشید با تمام مزایایی که دارد اگر مدت زمان طولانی و بدون محافظت در معرض آن قرار بگیرد می تواند موجب مشکلات پوستی گوناگون مانند چین و چروک و تیرگی زیر چشم شود.

کم خونی:

کمبود گلبول های قرمز و کم خونی موجب ناتوانی سلول های خون برای حمل اکسیژن به بافت های بدن می شود و این مساله می تواند منجر به تیرگی دور چشم شود.

کم آبی:

هنگامی که بدن به اندازه کافی آب دریافت نکند پوست زیر چشم کدر و تیره می شود.

درمان های موثر تیرگی دور چشم

درمان های موضعی

ترکیبات هیدروکینون:

این دارو برای بهبود لک های پوستی تجویز می شود و باید حتماً زیر نظر پزشک مصرف شود، معمولاً بعد از 2 ماه اثرات دارو مشخص می شود. در دوره درمان ممکن است پوست دچار قرمزی و پوست ریزی شود، این درمان باید بین 3 ماه تا 1 سال ادامه داشته باشد.

ترکیبات رتینوئیک اسید:

این دارو ممکن است در حین مصرف عوارضی مانند قرمزی، سوزش و پوسته ریزی را به همراه داشته باشد. مدت زمان مصرف رتینوئیک اسید در مقایسه با هیدروکینون بیشتر است.

مزوتراپی:

این روش با تزریق کوکتل های مزوتراپی که متشکل از آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و …است، انجام می شود. بعد از دو جلسه مزوتراپی تغییر قابل توجهی در روشن شدن پوست ایجاد می شود. معمولاً باید 2 تا 4 جلسه برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام شود.

پی آر پی:

از فرد مقداری خون گرفته می شود و بعد از انجام فرایند های لازم پلاسمای غنی از پلاکت را دور چشم تزریق می کنند. تکرار جلسات نقش موثری در روشن شدن

زیر چشم دارد.

 CO2فرکشنال:

جوانسازی زیر چشم با استفاده از لیزر به دلیل تحریک کلاژن اتفاق می افتد و باعث می شود تا حدودی رنگ دور چشم تغییر کرده و روشن تر شود. کامل کردن جلسات مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تزریق ژل:

تزریق فیلرهای هیالورونیک اسید می تواند زیر چشم را روش تر کند و علاوه بر آن روی جوانسازی و بهبود چین و چروک های زیر چشم  نیز تاثیر گذار است.

اندولیفت:

عملکرد اندولیفت با پالس های نوری متراکم شده می باشد که همزمان می تواند باعث کلاژن سازی  و روشن شده پوست شود. یکی دیگر از مزیت های اندولیفت دوران نقاهت کوتاه مدت آن است زیرا مانند CO2 پوست دچار سرخی و التهاب نمی شود.

تزریق چربی:

تزریق چربی نیز مانند تزریق ژل می تواند تا حدودی تیرگی زیر چشم را درمان کند با این تفاوت که از ماندگاری بالاتری برخوردار است.

درمان های موثر تیرگی دور چشم در خانه

کمپرس یخ:

کمپرس یخ می تواند باعث کوچک شدن رگ های خونی زیر چشم و روشن شدن آن شود. البته هیچ گاه نباید یخ به طور مستقیم روی چشم قرار گیرد، می توانید این کار را با استفاده از حوله مرطوب شده با آب یخ انجام دهید.

چای کیسه ای:

استفاده از چای کیسه ای به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند موجب گردش خون بیشتر، کاهش احتباس مایعات زیر پوست و کوچک شدن رگ های خونی شده و به روشن شدن پوست کمک می کند.

خواب کافی:

داشتن 8 ساعت خواب با کیفیت در کاهش سیاهی دور چشم بسیار موثر است. نحوه ی خوابیدن نیز می تواند کمک کننده باشد، بهتر است سر بالاتر قرار بگیرد تا از جمع شدن مایع زیر چشم جلوگیری شود.

نوشیدن آب:

نوشیدن آب فراوان می تواند تیرگی دور چشم را کاهش دهد.

ماساژ:

ماساژ دور چشم باعث افزایش خونرسانی و بهبود تیرگی می شود.

علاوه بر درمان های موثر تیرگی دور چشم که توضیح داده شد، استفاده از ضد آفتاب مخصوص دور چشم، روغن های گیاهی، کاهش مصرف کافئین، ترک سیگار و تغذیه سالم نیز می تواند در رفع این مشکل تاثیر گذار باشد.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمایئد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.