هنگامی که فردی برای مشکلات پوستی به پزشک مراجعه می کند گاهی اوقات پزشک برای درمان برخی مشکلات، داروهای ساختنی و ترکیبی تجویز می کند که با الگوی معمول نسخه های دیگر مقداری متفاوت تر می باشد. ممکن است این سوال مطرح شود که آیا تاثیر این نوع داروها از داروهای دیگر که در داروخانه ها از برندهای متفاوت وجود دارد بیشتر است؟ در این مقاله به این سوال به طور مفصل پاسخ می دهیم. در گذشته صنعت داروسازی مانند امروز پیشرفته نبود و بسیار از داروهای پوستی که الان موجود است وجود نداشته است، اما در سال های اخیر با پیشرفت علم داروسازی  و به کارگیری لابراتوارها و دستگاه های پیشرفته و مجهز به کنترل کیفی این قبیل مشکلات حل شده است.

داروهای ساختنی

داروهای ساختنی و ترکیبی چیست ؟

این نوع دارو قابل تهیه از داروخانه با نسخه پزشک می باشد که از ترکیب چند ماده دارویی گوناگون تهیه می شود. معمولاً برای نیازهای درمانی خاص که با داروهای معمولی قابل حل نیست ساخته می شود، برای ساختن دارو، داروساز باید از تجهیزات مناسب برخوردار باشند و از منابع علمی معتبر استفاده کند همچنین تبحر و تجربه داروساز در این مساله بسیار مهم است. حتماً باید اصول پایداری، بسته بندی، برچسب زنی، ثبت فرمول و فرمولاسیون رعایت شود.

مزایای داروهای ساختنی و ترکیبی

قابلیت تغییر دادن مقادیر اجزا مانند: کاربرد سالیسیلیک اسید 5 درصد به عنوان کراتولیتیک، کاربرد سالیسیلیک اسید 2 درصد برای درمان جوش و آکنه، کاربرد سالیسیلیک اسید 1 درصد به منظور پایدار کنند.

قابلیت تغییر اجزا مانند: ساختن انواع گوناگون ضد لک ها

قابلیت استفاده کردن از پایه های مختلف بر مبنای نوع پوست مانند: استفاده از پایه های روغنی برای پوست های خشک و استفاده از پایه های اویل فری برای پوست های چرب

معایت داروهای ساختنی و ترکیبی

امروزه با پیشرفت علم و کشف داروهای جدید با کاربرد چندگانه و تاثیرگذاری بالا روی بیماری ها تقریباً نیاز به داروهای ترکیبی از بین رفته است.

نکته مهم و حائز اهمیت در مورد این نوع داروها این است که پزشک داروساز حتماً باید از تجربه و مهارت لازم برخوردار باشد اما متاسفانه گاهی مشاهده می شود توسط افراد ی انجام می شود که صلاحیت آن را ندارند.

یکی از مهم ترین نکات در مورد داروهای این چنینی کیفیت آن است، آیا کیفیت مواد اولیه منطبق با نسخه تجویزی می باشد.

گاهی مشاهده می شود که ظرف استفاده شده از نظر بهداشتی از استاندارد های لازم برخوردار نمی باشد یا به نوعی است که هنگام باز و بسته شدن درب آن در معرض نور  و آلودگی قرار می گیرد.

نکاتی باید در تهیه داروهای ساختنی و ترکیبی رعایت شود

افزودن مواد جانبی به فرمولاسیون : در تهیه کرم های  هیدروکینون افزودن متا بی سولفیت سدیم  و استفاده از پلی سوربات و توئین 80 در سوسپانسیون هایی که حاوی گوگرد می باشند.

ایجاد شرایط آسپتیک موقع کار به منظور افرایش زمان پایداری فرآورده: یعنی کاهش استفاده از ترکیبات محافظ برای کم شدن ریسک عوارض پوستی و ایجاد حساسیت های پوستی و استفاده از مواد ضد عفونی کننده ی مجاز مانند الکل برای استریل کردن وسایل

استفاده از ظروف مناسب با توجه به موادی که در فرآورده موجود است: استفاده نکردن از ظروف فلزی در برخی ترکیبات، استفاده کردن از ظروف با رنگ تیره برای ترکیبات حساس به نور و تناسب بین حجم ظرف با حجم دارو برای جلوگیری از تماس آن با درب ظرف

استفاده از لیبل مناسب برای درج اطلاعات: لیبل سفید برای داروهای خوراکی، لیبل قرمز برای داروهای موضعی و درج اطلاعات کامل دارو که عبارتند از: روش نگهداری، طریقه ی مصرف، تاریخ انقضاء و مقدار و نوع مواد اولیه مصرف شده

طبقه بندی داروهای ساختنی و ترکیبی

طبقه بندی بر اساس مصرف داروهای موضعی و داروهای خوراکی

طبقه بندی بر اساس نوع پایه: بر پایه مایع و بر پایه نیمه جامد

امروزه با وجود پیشرفت علم و وجود داروهای جدید با کاربردهای مختلف تقریباً دیگر نسخه های داروهای ساختنی و ترکیبی منسوخ شده است و کمتر پزشکی این نوع دارو را تجویز می کند مگر در بیماری های خاص که پزشک صلاح می داند از این نوع داروها استفاده شود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات زیبای و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده درسایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.