بخشی از دستگاه پوششی هر انسانی ناخن است که فاقد خون رسانی یا عصب است و بخش دیگری از دستگاه را غشاء مخاطی، مو و پوست تشکیل می دهد. این صفحات حفاظتی را ناخن می نامند. ناخن ها انتهای انگشتان پا و دست را می پوشانند، ناخن تشکیل شده از یک از کراتین است که نوعی پروتئین درشت مولکولی در پوست و مو است. ناخن ها پنجره ای برای نشان دادن وضعیت سلامتی بدن نیز می باشند. اگر مشکلی در بدن پیش آید ممکن است رنگ و شکل ناخن ها تغییر کند بنابراین تغییرات ناخن اهمیت زیادی دارد. هنگامی که به طور ناگهانی خطوط روی ناخن ایجاد می شود باید علت آن مشخص شود.

انواع خطوط روی ناخن

خطوط ایجاد شده روی ناخن به دو دوسته تقسیم می شود: خطوط طولی و خطوط افقی

خطوط طولی

این نوع خطوط شایع تر است و از نوک تا بالای ناخن امتداد پیدا می کند که به شکل شیار است. معمولاً این خطوط نسبت به خطوط عرضی از اهمیت کمتری برخوردار است.  با افزایش سن ساخت و ساز بستر ناخن کم می شود این مشکل بیشتر رخ می دهد، همچنین افرادی که از لحاظ شغلی در معرض تروما قرار دارند و با مواد شیمایی در تماس می باشند  بیشتر دچار خطوط طولی می شوند، بعضی اوقات نیز ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد. درمان این نوع به شرح زیر می باشد:

اگر به دلیل مقادیر پائین ویتامین ها و مواد معدنی باشد با تغییر روش در سبک رژیم غذایی و استفاده از مکمل ها درمان می شود، یکی از مکمل های موثر بیوتین می باشد که در تولید کراتین نقش مهمی دارد، همچنین برای ضخامت و سفتی ناخن ها بسیار موثر است، مصرف مکمل های حاوی کلاژن نیز کمک کننده می باشد.

خطوط افقی

دلیل این نوع خطوط بیشتر به دلیل بیماری های سیستماتیک می باشد به ویژه در بیماری عفونی کودکان شایع است، کودکانی که به آبله مرغان، سرخچه، سرخک و یا بیماری عفونی حاد مبتلا شده اند. رشد ناخن به دلیل بیماری در آن زمان متوقف می شود. همچنین در افراد دیابتی نیز شایع است. از آنجایی که این مشکل به دلیل بیماری های سیستماتیک ایجاد می شود ابتدا باید علت آن مشخص شود تا بتوان آن را درمان کرد، مثلاً در افراد دیابتی با کاهش قند خون خطوط روی ناخن کاهش می یابد.

تشخیص خطوط روی ناخن

پزشک با پرسش سوالاتی از قبیل چه مدتی است که دچار علائم شده اید و بررسی دیگر علائم می تواند تشخیص دهد، اما اگر پزشک دچار تردید در تشخیص شود نمونه خون یا ادرار درخواست می شود.

عوامل گوناگون در ایجاد خطوط روی ناخن

اختلالات گوارشی: گاهی مشکلات سوء هاضمه و جذب مواد غذایی  درایجاد این مشکل نقش دارد، سوء تغذیه نیز در بروز مشکلات ناخن تاثیر گذار است.

بیماری های پوستی: بیماری هایی مانند اگزما و پسوریازیس باعث ایجاد مشکلات ناخن می شوند.

ضربات و آسیب های  بیرونی: گاهی به دلیل ضربه، ناخن کبود می شود و تغییر شکل می دهد.

پیشگیری از ایجاد خطوط روی ناخن

تنها را پیشگیری از این مشکل استفاده از مواد غذایی مغذی می باشد و اطمینان  از سلامت جسمانی

داشتن رژیم غدایی سالم برای داشتن ناخن های زیبا و سالم بسیار تاثیر گذار است، برخی افراد با رژیم غدایی غلط  و عدم دریافت مواد ضرروی کافی برای بدن دچار مشکلات متعددی از جمله مشکلات ناخن می شوند، موارد زیادی باعث مشکلات ناخن و ایجاد خطوط روی ناخن می شود، مشکلاتی مانند: چربی خون، قند خون، کمبود کلسیم کم خونی و … ،  هنگامی که دچار مشکلات ناخن شده اید یا هر گونه تغییراتی را در آن مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد، لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای دیدن مقالات تقویت مو از سایت هیرآوان دیدن فرمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.