جوش یکی از شایع ترین مشکلات  پوستی در بین افراد است که در سنین مختلف و به دلایل متفاوت دچار آن می شوند. ایجاد جوش به علت های گوناگون مانند تغییرات هورمونی، استرس، مواد غذایی، چرخه قاعدگی و … می باشد. اما برخی افراد تنها دچار جوش چانه و گردن می شوند که به علت های  ایجاد آن می پردازیم.

جوش چانه و گردن

علت جوش چانه و گردن چیست؟

این نواحی در زنان بالای 20 سال یکی شایع ترین  محل های ایجاد جوش و آکنه می باشد. معمولاً به دلیل اختلالات هورمونی ایجاد شده و رشد باکتری موجب ایجاد جوش می گردد و متاسفانه از بین بردن لک ها و جای جوش در این نواحی  بسیار دشوار می باشد.

ایجاد آکنه کیستیک و جوش چانه و گردن

جوش های ایجاد شده در این نواحی  معمولاً از نوع کیستیک می باشند که به رنگ قرمز با سایز بزرگ است و در عمق پوست قرار دارند و یکی از دلایل دشواری در درمان این نوع همین مساله در عمق بودن آن است زیرا داروها تنها روی جوش را خشک کرده  برجستگی همچنان باقی می ماند. این نوع جوش معمولاً طولانی مدت (حدود 2 هفته) باقی می ماند و از خود لک به جای می گذارد. 

چه عواملی موجب ایجاد جوش چانه و گردن می شود؟

در بالا به دلایل این مدل از جوش ها اشاره شد اما می خواهیم مفصل در این باره صحبت کنیم، دلایل ایجاد شامل :

عادت های غلط: خوابیدن روی دست که موجب انتقال آلودگی پوست دست به صورت و گردن می شود. همچنین استفاده از کلاه ایمنی که دارای بند تنگ باشد موجب تحریک و ایجاد آکنه می شود. 

تغییرات هورمونی: معمولاً ایجاد جوش در زمان قاعدگی رخ می دهد، در این زمان منافذ پوست تنگ تر شده و همین طور سطح تستوسترون بالا رفته و ترشح چربی در پوست بیشتر می شود و در نهایت آکنه ایجاد می شود.

استرس:به قول دکتر سعید نورایی در زمان استرس هورمون کورتیزول ترشح می شود و خون رسانی در پوست بالا می رود که می تواند باعث ایجاد جوش و آکنه شود، استرس به دلیل تضعیف  ایمنی بدن می تواند منجربه مشکلات پوستی دیگر از جمله اگزما و روزاسه شود.

چگونه می توان از ایجاد جوش چانه و گردن جلوگیری کرد؟

جوش ها را دستکاری نکنید: جوش های کیستیک با جوش های سرسفید کاملاً متفاوت است و نباید آن را دستکاری کرد زیر در جوش های سر سفید کمی چرک در مرکز آن وجود دارد که با تخلیه از بین می رود اما جوش های کیستیک دردناک و عمیق است و تخلیه آن موجب پخش شدن عفونت در نواحی دیگر پوست می شود. کرم های ضد جوش تاثیر چندانی روی این نوع ندارد و بهتر است از محلول های شستشوی سالیسیلیک استفاده کنید همچنین استفاده از محصولات بنزوئیل پروکساید باعث از بین رفتن باکتری می شود.

داشتن روتین پوستی مناسب : بهتر است هنگام شستشوی صورت حتما گردن را نیز با مایع شستشوی مناسب بشوئید و از پاک کننده ها سالیسیلیک استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب: گرچه تا کنون تاثیر مواد خوارکی روی پوست ثابت نشده است اما شواهد نشان می دهد کاهش مصرف محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و به حداقل رساندن مصرف شیرینی جات و جایگزین کردن میوه، سبزیجات، آجیل، گوشت سفید و حبوبات  در کاهش جوش چانه و گردن کمک کننده می باشد.

استفاده صحیح از کلاه ایمنی : اگر مجبور به استفاده از کلاه ایمنی می باشید به مدت طولانی از آن استفاده نکنید و بعد از استفاده حتماً پوست را شستشو کنید تا احتمال بروز جوش کاهش یابد.

عواملی که موجب تشدید جوش چانه و گردن می شود

استعمال دخانیات

استفاده از آلات موسیقی آلوده

شیو کردن صورت و گردن با تیغ

ژنتیک

درمان جوش چانه و گردن

مصرف آنتی بیوتیک موضعی و خوراکی

لایه برداری شیمیایی

استفاده از محصولات سالیسیلیک و بنزوئیل پروکساید

مصرف ایزوترتینون

لیزر درمانی

لوازم آرایش غیر استاندارد

در صورت داشتن جوش چانه و گردن که کیستیک و مقاوم به درمان می باشد، بهتر است از خود درمانی اجتناب کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.