یکی از رایج ترین اختلالات پوستی آکنه یا جوش است که در بین جوانان شایع تر است، اکثر جوش های در سن بلوغ رخ می دهد و بعد از طی این دوره با انجام درمان های لازم از بین می رود اما برخی جوش ها مانند جوش های کیستیک ممکن است مدت زمان بیشتری نیاز به درمان داشته باشد و کمی دشوار تر از انواع دیگر جوش  درمان می شود.

 جوش های کیستیک

 

جوش کیستیک چیست ؟

شدید ترین نوع آکنه ولگاریس را جوش کیستیک یا کیستی می نامند. این نوع جوش بسیار دردناک است و معمولاً به عنوان جوش شدید شناخته می شود. دارای ضایعات بزرگ و ملتهب است که در عمق پوست قرار دارد و موجب برجستگی بزرگ روی سطح پوست می شود. جوش های کیستیک در عمیق ترین لایه اپیدرم پوست (لایه سطحی پوست ) تشکیل می شود، برآمده است  و بر خلاف انواع دیگر جوش سر ندارد.

جوش های کیستیک معمولاً در چه نواحی ظاهر می شوند ؟

این جوش ها اکثراً روی سینه، گونه ها، چانه، کمر و پیشانی تشکیل می شود. اما در نقاطی مانند بازو، شانه و نواحی دیگر بدن نیز ممکن است ایجاد شود.

شباهت جوش کیستیک با جوش کودکان

جوش های کیستیک به جز دردناک بودن و التهاب زیاد کومدون نیز ایجاد می کند یعنی موجب جوش های سرسیاه یا سر سفید می شود. این جوش ها، شبیه به جوش های آبدار کودکان است که به دلیل باکتری ستافیلوکوکوس ایجاد می شود نباید اشتباه گرفته شود.

علائم جوش های کیستیک

درد زیاد و طولانی بودن زمان جوش روی صورت، گردن و کمر.

 

برآمدگی بزرگ.

 

دارای چرک و گرهک دار.

 

جای زخم برجسته و قرمز.

 

معمولاً از خود جای اسکار عمیق به جای می گذارند.

جای اسکار جوش های کیستیک

اسکار ناشی از این نوع جوش می تواند جای زخم چکشی  (Ice pick) ایجاد کند یا اینکه ایجاد جای زخم کرم خورده می کند. جای اسکار معمولاً روی گونه ها بیشتر باقی می ماند.

علت جوش های کیستیک

علت های مختلفی وجود دارد برای ایجاد این مشکل که باید با مراجعه به پزشک متخصص بررسی شود، علت هایی مانند :

سبک زندگی.

ژنتیک : برخی افراد می توانند مستعد تر از بقیه باشند.

 

مشکلات هورمونی : بارداری ، استرس، چرخه قاعدگی، کنترل بارداری و افزایش تستوسترون ( به طور کل افزایش تستوسترون در بدن ممکن است با ایجاد آکنه مرتبط باشد).

 

منطقه جغرافیایی : تعریق و بالا بودن رطوبت هوا.

 

رژیم غذایی : مصرف زیاد شکلات، غذاهای چرب، آجیل، ادویه جات ، غداهای آماده و فرآوری شده باعث جوش های کیستیک می شود.

 

مصرف برخی داروها: مصرف داروهایی مانند: لیتیوم، ایزونیازید، کورتیکواستروئیدها می تواند موجب شدید تر شدن علائم آکنه شود.

 

استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و عدم استفاده از شوینده مناسب

 

درمان جوش های کیستیک

در اولین قدم مراجعه به پزشک و معاینه و انجام آزمایشات  و بررسی های لازم مهم ترین بخش  درمان است. درمان هایی که معمولاً برای این نوع جوش استفاده می شود شامل :

داروی ایزوترتینوئین

داروی ایزوترتینوئین با نام های تجاری مختلف مانند : Myorisan، Claravis، Amnesteem،  Sotret و Absorica در داروخانه عرضه می شود. این بهترین درمان موجود برای حل این مشکل است اما بدلیل عوارض زیاد خیلی توصیه نمی گردد. عوارض جانبی آن عبارتند از : درد مفاصل، خشکی چشم و دستگاه تناسلی ، خشکی زیاد لب ، افسردگی ، افزایش چربی خون، آسیب های کبدی و آسیب به جنین ( افرادی که قصد بارداری دارند نباید از این دارو استفاده کنند)

ایزوترتینوئین داروی تراتوژن است و هرگز نباید در دوران باردای استفاده شود زیرا موجب ناهنجاری مادرزادی  و یا سقط جنین خواهد شد.

قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری به دلیل کنترل سبوم می توانند کمک کننده باشند و گاهی ممکن است لازم باشد تا 6 ماه استفاده شود. این دارو حاوی استروژن و پروژسترون است. ممکن است همراه با آن قرص اسپیرونولاکتون نیز برای فرد تجویز شود به دلیل اینکه استروئید مصنوعی است و تولید آندروژن را کنترل می کند.

 

خانم دکتر صدف فرهادی میفرمایند جوش های کیستیک به دلیل تقاوت و شدتی که نسبت به سایر جوش ها دارند بهتر است حتماً به پزشک متخصص مراجعه شود و تحت درمان های لازم قرار بگیرد اما انجام برخی از کارها می تواند در کنار درمان های دارویی بسیار موثر باشد، مانند:

دستکاری نکردن جوش ، حتماً از شوینده مناسب پوست خود استفاده کنید و روتین روزانه را انجام دهید، صبح ها، قبل از خواب و بعد از ورزش کردن پوست خود را تمیز کنید، هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید و زیر نور مستقیم خورشد در زمان های طولانی قرار نگیرید ، قبل از اصلاح صورت حتماً  پوست را با آب و صابون نرم کنید و از رژیم های غذایی سالم استفاده کنید.

 

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از مواد مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه ، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

از کلینیک تخصصی مو هیر آوان هم لطفا بازدید کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.