آکنه یا جوش یکی از شایع ترین مشکلات پوستی بین افراد می باشد که با مراجعه به پزشک و درمان صحیح حل خواهد شد. اما سوال اینجاست چرا برخی از جوش ها درمان نمی شوند. به این نوع، جوش های مقاوم به درمان می گویند.

جوش های مقاوم به درمان

تقاوت جوش های مقاوم به درمان با سایر جوش ها

به طور کل در مراحل اول درمان ممکن است برای برخی درمان کمی سخت و زمان بر شود که مشکل حادی نیست، ابتدا باید دلایل مقاومت این نوع جوش ها را بررسی کرد. دلایل بروز اکنه عبارتند از:

میزان ترشح هورمون ها و سبوم پوست

التهاب موضعی

هیپرکراتزیناسیون دهانه غدد پیلوسباسه

تجمع باکتری ها که از مهم ترین علل ایجاد آکنه می باشد.

دلایل ایجاد جوش ها

قطع کردن داروها به دلیل بهبودی زودرس و نیمه تمام گذاشتن درمان

قطع دارو به دلیل وخیم تر شدن جوش ها در ابتدای درمان

اشتباه در نحوه ی مصرف داروها

سهل انگاری و فراموشی دفعات مصرف دارو

ابتدا باید بررسی های لازم انجام شود تا مشخص شود از نظر هورمونی مشکلی وجود ندارد.

بررسی تخمدان برای اطمینان از بیماری هایی مانند تخمدان پلی کیستیک

داشتن روتین مناسب و استفاده از محصولات استاندارد.

درمان پله ای : در این روش پزشک سعی دارد تا ابتدا با داروهای آنتی بیوتیک و موضعی آکنه را کنترل کند و سپس به درمان های تکمیلی می پردازد.

راکوتان: داروی ایزوترتینوئین که به با نام راکوتان شناخته می شود در سال 1982 موفق به اخذ تاییدیه غذا و داروی آمریکا شد. این دارو برای آکنه شدید وجوش های مقاوم به درمان تجویز می شود این دارو حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود و هرگز نباید به صورت خودسرانه استفاده شود.

اسپیرونولاکتون: افرادی که به دلیل مشکلات هورمونی دچار آکنه های شدید می شوند همراه با سایر درمان ها مانند آنتی بیوتیک ها، این دارو نیز تجویز می شود.

داروهای موضعی: معمولاً داروهایی مانند: بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک، آزلائیک اسید، رتینوئیدها می باشد، استفاده از داروهای موضعی ممکن است موجب تحریک پوست شود و باید در ابتدای درمان دفعات کمتر و از غلظت کمتر دارو استفاده شود و به تدریج بیشتر شود.

توصیه هایی مهم در روند درمان جوش های مقاوم به درمان

به هیچ عنوان جوش ها دستکاری نکنید، زیرا این کار علاوه بر ایجاد زخم روی پوست موجب پخش شدن آلودگی و باکتری در سطح پوست می گردد و باعث ایجاد لک و اسکار روی پوست می شود.

دوری از استرس و انجام مدیتیشن و یوگا می تواند کمک کننده باشد.

عدم استفاده از محصولات آرایشی غیر استاندارد و استفاده از محصولات بهداشتی استاندارد و فاقد چربی

استفاده از ضد آفتاب در افراد دارای آکنه بسیار مهم و ضروری است، بهتر است از ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده شود.

در روز دو مرتبه صورت خود را با شوینده های مناسب و آنتی باکتریال بشوئید، یک بار شب قبل از خواب و یک بار صبح، این کار موجب کنترل چربی های اضافی پوست می شود و از ایجاد آکنه تا حدودی جلوگیری می کند.

رژیم غذایی سالم: هرچند که از نظر علمی تاثیر مواد غذایی روی آکنه اثبات نشده است اما پزشکان توصیه می کنند افرادی که مستعد جوش و اکنه هستند به خصوص افرادی که دارای جوش های مقاوم به درمان می باشند کمتر از لبنیات، شیرینی جات و ادویجات استفاده کنند، مصرف این مواد غذایی شاید باعث آکنه نشود اما می تواند شدت آن را بیشتر کند. استفاده از میوه، سبزیجات و ماهی برکیفیت پوست و مو بسیار تاثیر گذار است.

هرگز خود درمانی نکنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

برای اینکه از شر جوش های مقاوم به درمان خلاص شوید نیاز به صبر وحوصله و پزشک متخصص وحاذق می باشد. گاهی اوقات پزشک علاوه بر درمان های موضعی و دارویی و در کنار آن از روش هایی کمک درمانی مانند لیزر نیز استفاده می کند. لیزر بعد از بهبودی آکنه، برای از بین بردن جای اسکار آکنه نیز کاربردی است.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.